زنگنه پیش از آغاز به‎کار رسمی نشست اوپک:

ایران به هیچ توافقی برای کاهش تولید نفت ملحق نمی‎شود

کدخبر: 2291541

وزیر نفت پیش از آغاز به‎کار رسمی نشست ۱۷۵ اوپک تاکید کرد: ایران به هیچ توافقی مبنی بر کاهش تولید نفت ملحق نمی‎شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شانا، بیژن زنگنه امروز (پنجشنبه، ۱۵ آذرماه) و پیش از آغاز نشست اوپک، در جمع خبرنگاران گفت: اوپک این بلوغ را دارد که در جهت منافع اکثریت اعضای خود تصمیم‎گیری کند.

وزیر نفت افزود: گزارش‎هایی که ما از دبیرخانه اوپک دریافت کرده‎ایم، حاکی از مازاد عرضه بین ۱,۳ تا ۱.۴ میلیون بشکه است.

به گفته وی، کاهش ۱,۳ تا ۲.۴ میلیون بشکه‎ای سطح تولید، رقم‎هایی است که مطرح شده و قرار است درباره این ارقام بحث شود. سرانجام اوپک باید درباره ارقامی که برای اکثریت اعضا قابل‎قبول است، تصمیم بگیرد.

مستثنا شدن ایران از توافق کاهش تولید غیرطبیعی نیست

زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‎که آیا ایران به دنبال معافیت است، عنوان کرد: طبیعی است. اگر غیر از این باشد و معافیت نداشته باشیم، غیرطبیعی است. وی با بیان این که همه مبادلات مالی ما با ارزهایی غیر دلار است، گفت: با توجه به این‎که ایران در شرایط تحریم قرار داد و از کاهش تولید معاف خواهد بود، بنابراین در زمینه میزان کاهش تولید اظهار نظری نمی‎کنم.

وزیر نفت با بیان این‎که ایران با کاهش تولید اوپک مشکلی ندارد و این مسئله به تصمیم اکثریت اعضا وابسته است، یادآور شد: ایران تا زمان رفع کامل تحریم‎ها به هیچ توافقی برای کاهش تولید ملحق نمی‎شود.

زنگنه اظهار کرد: درباره تحریم‎ها یا ارقام تولید و صادرات نفت ایران در دوران تحریم چیزی نمی‎گویم.

وی قیمت مناسب برای هر بشکه نفت را ۶۰ تا ۷۰ دلار عنوان کرد و گفت: به نظرم این قیمت برای بیشتر اعضای اوپک قابل‎قبول است، اما این که روی چه میزان تولیدی توافق شود، در نشست پشت درهای بسته مشخص می‎شود.

وزیر نفت توضیح داد: بسیار روشن است در این وضعیت که ما با تحریم های وضع شده ضد نفت ایران مواجهیم، نمی‎توانیم نفت بیشتری از بازار کم کنیم و تولید خود را بیش از فشاری که دریافت کرده‎ایم، کاهش دهیم. فکر می‎کنم ونزوئلا هم درخواست دارد که مستثنا شود.

خبرنگاری از زنگنه پرسید آیا دیگر اعضای اوپک با مستثنا شدن شما موافق هستند، که وزیر پاسخ داد: آنها باید شرایط ما را درک کنند و انتظار داریم با ما همکاری کنند. این حداقل همکاری است. اما اگر آنها نخواهند این کار را انجام دهند، ما تصمیم دیگری را نمی‎پذیریم.

ابراز تاسف از همراهی برخی اعضای اوپک با سیاست‎های آمریکا

وزیر نفت در بخش دیگری از صحبت‎های خود عنوان کرد: ما در گذشته هم از سوی برخی مسئولان آمریکایی تهدید شده‎ایم، اما این نخستین بار است که رئیس‎جمهوری آمریکا دستور می‎دهد که اوپک چطور کار کند؛ این روال جدیدی است و فکر می‎کنم اوپک با این رفتار موافق نیست.

زنگنه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‎که آیا کشورهای دیگر نیز همانند ایران از دستور دادن کشورهای خارج از اوپک به این سازمان ناخشنود هستند، گفت: بله. همانطور که به خوبی اشاره کردید، آنها سیاست‎های خود را تحمیل می‎کنند و به اوپک دستور می‎دهند که چطور عمل کند. اما باید بدانند که اوپک بخشی از وزارت انرژی کشورشان نیست. اوپک یک سازمان مستقل است و برای حداکثر کردن منافع اعضای خود تلاش می‎کند. فکر می‎کنم بیشتر اعضا چنین احساسی دارند، اما متاسفانه برخی از اعضای اوپک با سیاست‎های آمریکا همراهی می‎کنند.

عبور از تحریم‎ها؛ اولویت شرکت ملی نفت ایران

وزیر نفت در پاسخ به سوالی درباره مهم‎ترین ماموریت و مسئولیت مدیرعامل جدید شرکت ملی نفت ایران، به عبور از تحریم ها اشاره کرد و به این سوال که آیا دولت ایران می تواند با توجه به تحریم ها بودجه سال آینده را متعادل کند، پاسخ مثبت داد و گفت: قیمت نفت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، حدود ۵۰ دلار برای هر بشکه است.

زنگنه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‎که آیا از پیشرفت اروپا در زمینه ایجاد کانال تبادل مالی راضی هستید، ادامه داد: من زمانی راضی خواهم بود که این کانال اجرایی شود. افراد ما و کارشناسان اروپایی در حال مذاکره (درباره زمان اجرا) هستند. از نظر من وقتی توافق نهایی به دست آمده است که این هدف عملیاتی شود.

وی ادامه داد: ما با کشورهای اروپایی برای یافتن راهی برای دریافت درآمدهای حاصل از صادرات نفت و خرید دارو و دیگر کالاهای مورد نیاز مذاکره می کنیم. این موضوع، نیازمند نهایی شدن مقررات در اتحادیه اروپاست که تا کنون نهایی نشده است. همه چیز در دست طرف اروپایی است و ما در حال دریافت نشانه‎های مثبت از آنها هستیم.

قطر اوپک را ترک می‎کند، منطقه را نه

زنگنه درباره خروج قطر از اوپک هم اظهار کرد: از خروج قطر از اوپک ناراحت هستم، زیرا از نظر تاریخی قطر یکی از نزدیک ترین اعضا و یکی از نزدیک ترین دوستان ایران است. من به وزیر انرژی قطر گفتم شما اوپک را ترک می‎کنید، اما منطقه را ترک نمی‎کنید.

وی این را هم گفت که ایران مذاکره‎ای درباره توسعه مشترک میدان ها با قطر ندارد، اما باید برای انتقال داده‎ها و مدیریت میدان‎ها با اطلاعات منسجم‎تر با هدف منتفع شدن دو کشور به هم نزدیک‎تر شویم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در اوپک باقی می‎ماند، گفت: ما یکی از اعضای بنیان‎گذار اوپک هستیم و می‎خواهیم اوپک را حفظ کنیم. این تنها سازمان جهان سوم است که کمی در اقتصاد جهان تاثیر دارد.

تحریم اعضای اوپک در درازمدت بازار را با مشکل مواجه می‎کند

زنگنه در پاسخ به این‎که آیا از معافیت های ارائه شده به کشورها برای خرید نفت ایران راضی هستید، گفت: نه. ما اعتقادمان این است که بازار جهانی باید غیرسیاسی باشد تا این که به نفع مصرف‎کننده و تولیدکننده عمل کند. ما نباید فقط ۶ ماه و یک سال را ببینیم، بلکه باید نگاه دراز‎مدت داشته باشیم. این‎که چند کشور مؤسس اوپک تحت فشار تحریم‎ها قرار گیرند، قطعا در سال‎های آتی بازارهای جهانی را با کمبودهای جدی از نظر عرضه روبه‎رو خواهد کرد.

زنگنه به سوال مجددی مبنی بر این‎که آیا از میزان نفتی که با معافیت‎ها می فروشید راضی هستید؟ پاسخ منفی داد و گفت: ما وقتی راضی هستیم که بتوانیم بدون اعمال فشار نفت صادر کنیم.

وی پیش‎بینی کرد که سرانجام اوپک با روسیه به توافق برسد و گفت: فکر می‎کنم در نهایت روسیه با اوپک همکاری خواهد کرد.

زنگنه با بیان این‎که فکر می‎کنم اوپک به حصول توافق نزدیک است، ادامه داد: پیش از رسیدن به تصمیم نهایی، نمی‎توانم بگویم، اما فکر می کنم که به توافق نزدیک هستیم. البته زمان بندی ممکن است مورد بحث قرار گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: