پاک‌اندیش در گفت وگوی مشروح با فارس:

فتنه‌گران ترجیح می‌دهند با تندکردن فضای دانشگاه‌ها، خلأ گفتمانی خود را پر کنند

کدخبر: 2291589

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه فتنه گران ترجیح می‌دهند با تندکردن فضای دانشگاه‌ها، خلأ گفتمانی خود را پر کنند، گفت: عقلانيت، علم محوري و عدالت خواهي سه ضلع مثلث جنبش دانشجويي اند که مسير جامعه را در راه پيشرفت هموار خواهند کرد.

آرش پاک‌اندیش مدرس دانشگاه در گفت وگویی مشروح با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، ضمن گرامیداشت روز دانشجو گفت: بر تک‌تک حاملان جنبش دانشجویی واجب است با عبرت گرفتن از احوال گذشتگان و تدبر در علل شکست آنان، راهی مطابق با مشکلات و توانایی های خود ارایه دهند، نه آن که صرفاً با چپ روی های پوچ و بی مورد، گرهی به گره های جامعه بیفزایند.

نویسنده کتاب «مهدی کروبی در مدار سقوط» ادامه داد: اگر حرکت دانشجویی از حرکت ملت دور شود، مشکلی چون رادیکالیسم از پیامدهای منفی آن خواهد بود.

وی گفت: دانشجویان بیش از هر قشری به این حقیقت آگاهند که «فرصت کوتاه است و سفر جانکاه»؛ پس بیاییم به جای تقلید از گدایان سیاسی که دل در گرو بیگانه دارند، با تکیه بر عقلانیت و گفت وگو، کاری کنیم که بعدها «جنبش دانشجویی، همواره عقلانیت را به یاد آورد، نه احساس گری و رادیکالیسم را».

پاک‌اندیش یادآور شد: شاید بتوان گفت، اصلی ترین علت غلبه رکود و وقوع نوعی یخبندان سیاسی در برخی مقاطع در دانشگاه ها و به تعبیری راز رادیکالیسم کور در سهم خواهی افراطیون جنبش دانشجویی از ساختار سیاسی قدرت و مشارکت با احزاب سیاسی، کار افراطی برای رسیدن به این سهم باشد.

وی تاکید کرد: در عصر موسوم به اصلاحات امضای پیمان وفاداری به موضع احزاب برون دانشجویی همچون احزاب منحله مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب، موجب شد تا دانشجویان و تشکل های دانشجویی متحد با آنها در برابر اشتباهات فاحش اجتماعی و دست اندازی های مالی شان سکوت کنند. نهایتاً این پیمان بستن ها اصلی ترین موانع موجود در راه شکل گیری نهضت عقلانیت انتقادی در بدنه جنبش دانشجویی را فراهم آورد. این استاد دانشگاه تصریح کرد: جنبش دانشجویی به منظور توفیق در اهداف خود، می بایست در جایگاه یکی از اجزای عرصه عمومی با تجهیز مطالباتش به عنصر تقوی، شکل نوینی از فعالیت های دانشجویی را رقم زند که با تکیه بر چنین رویکردی دیگر شاهد استثمار این جنبش توسط احزاب و بنگاه های سیاسی بیرون از دانشگاه نخواهیم بود.

وی ادامه داد: دیگر زمان آن رسیده که حاملان جنبش دانشجویی ابزار مطالبات خود را به سلاح گفتمان «عدالت و پیشرفت» مجهز کرده و به دور از هیجانات درهم ریخته به همگان بباورانند که عدالت خواهی بارزترین ویژگی جنبش دانشجویی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فتنه گران ترجیح می‌دهند با تندکردن فضای دانشگاه‌ها، خلأ گفتمانی خود را پر کنند، گفت: دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی برای برون رفت از دام فتنه گران و تجدیدنظر طلبان بایستی به اصلاح روحیه سیاست زده این طیف و هم پیمانان دانشجویی شان بپردازند.

وی ادامه داد:‌ عقلانیت، علم محوری و عدالت خواهی سه ضلع مثلث جنبش دانشجویی اند که مسیر جامعه را در راه پیشرفت هموار خواهند کرد.

پاک‌اندیش اظهار داشت: همچنین اصیل سازی اسلامی حرکت های دانشجویی، رهیافت اساسی برای فراگیرسازی جنبش نقد منصفانه است؛ جنبشی که از هرگونه التقاط شرقی، غربی، نو، کهنه، ارسطویی، افلاطونی، فیثاغورثی و هر فرد دیگر به دور باشد.

وی گفت: لذا دانشجویان وفادار به آرمانهای بلند انقلاب اسلامی می توانند به عنوان حاملانی امین برای آگاهی بخشی نسبت به شاخص های مدنظر مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و عرصه های گوناگون اجتماعی، نقش ویژه ای ایفا کنند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: