استاد تغییر اقلیم شناسی

پشت پرده موافقت نامه پاریس چیست؟/ تعطیلی صنایع ایران به بهانه تغییر اقلیم!

کدخبر: 2291859

هیأت بین الدولی تغییر اقلیم (IPCC) وابسته به سازمان ملل است که در نهان و اهداف پوششی برای نیل به اهداف امپریالیستی کشور‌های بزرگ و قدرتمند مثل آمریکا و اتحادیه اروپاست.

یوسف قویدل استاد تغییر اقلیم شناسی در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، به دلایل خروج آمریکا از موافقت نامه تغییر اقلیم پاریس، علل گرمایش زمین و مزایا و معایب پیوستن ایران به این موافقت نامه پرداخت که متن آن به شرح زیر است:

در معاهده پاریس از استادان اقلیم شناسی اظهار نظر نشده است

آیا از پتانسیل اساتید اقلیم شناسی کشور برای تعیین آینده اقلیمی کشور برای ارائه تعهدات بین المللی مانند موافقت نامه پاریس استفاده شده است؟

قویدل: در موافقت نامه اقلیم پاریس همانند دیگر معاهدات بین المللی در زمینه محیط زیست به ویژه آب و هوا مثل کیوتو، اگر مطالعه ای صورت گرفته باشد از هیچ مشاوره یا استادان اقلیم شناس که تعداد آن ها در کشور کم نیست، استفاده نشده است، این در حالی است که موضوع مورد بحث این توافقنامه یک موضوع فوق تخصصی در اقلیم شناسی (تغییر اقلیم) بوده است.

یکی از نشانه های عقب ماندگی و سیاست زدگی کشور ها را می توان مساله کنار گذاشته شدن نخبگان علمی و متخصصان کشور در مباحث کلان دنیا به ویژه مباحثی که با دانش و دانایی سروکار دارد؛ مطرح کرد.

جای بسی تاسف است که در دولتِ مدعی دانایی محوری، در بحث مهم و علمی مثل توافقنامه اقلیمی پاریس، جایگاهی برای متخصصان و نخبگان علمی کشور در نظر گرفته نشده است و تا جایی که بنده مطلع هستم افرادی غیر متخصص و اغلب فاقد تخصص مساله را راهبری کرده اند.

گرمایش جهان ناشی از دی اکسید کربن ثابت نشده است

چقدر اُرگان های علمی که ادعای گرمایش زمین به دلیل فعالیت های انسانی را دارند، سیاسی عمل می کنند؟

قویدل: هیأت بین الدولی تغییر اقلیم یا (IPCC) موسسه ای وابسته به سازمان ملل است که همانند دیگر اُرگان های آن سازمان در نهان و در اهداف پوششی برای نیل به اهداف امپریالیستی کشور های بزرگ و قدرتمند مثل آمریکا و اتحادیه اروپاست.

با توجه به آنکه از همه گاز های گلخانه ای موجود دست روی دی اکسید کربن گذاشته اند، این امر به روشنی هدف سیاسی IPCC را نشان می دهد؛ چرا که فقط دی اکسید کربن نظر و طمع استعمارگران را در دسترسی به نفت ارزان قیمت و پایدار در آینده تامین می کند، این در حالی است که قدرت گلخانه ای گاز های دیگر همچون متان از دی اکسید کربن بیشتر است، ولی اثر و قدرت گلخانه ای متان هیچ نفعی برای استعمارگران ندارد و حتی آن ها را مقصر معرفی می کند.

از نظر علمی هیچ کس نتوانسته ثابت کند که دی اکسید کربن یا سایر گاز های موسوم به گلخانه ای عامل گرمایش جهان و تغییر اقلیم هستند و یا نقش آن ها از فعل و انفعالات خورشیدی بیشتر است. بر این اساس ماموریت IPCC کاملا مشخص و سیاسی است.

فعالیت های انسانی عامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه

آیا ریزگرد ها و خشک شدن دریاچه ارومیه به دلیل تغییر اقلیم است یا مدیریت در سال های اخیر؟

قویدل: اگر ریزگرد ها و طوفان های گرد و خاک بر اثر خشکسالی و تشدید باد به صورت طبیعی ایجاد شده باشند، یکی از نشانه های تلاش سیستم جهانی اقلیم برای خلاصی از گرمایش جهانی است. به این شکل که ریزگرد ها مثل تعریق بدن در اثر گرما که واکنشی برای تعدیل اثر گرما بر بدن است، با کدر کردن هوا و منعکس کردن انرژی الکترومغناطیس خورشید، مانع گرم شدن زمین شده و آن را خنک می کنند.

اگرچه عامل اصلی خشک شدن دریاچه هایی مثل دریاچه ارومیه در وهله اول فعالیت های انسانی ناشی از سد های زیادی است که در سال های اخیر بر رود های مختلف حوضه های آبریز بسته شده اند، اما نمی توان اثر نوسانات بارشی و دمایی را هم بی تاثیر دانست.

در مجموع ۱۵ درصد خشک شدن دریاچه ها به نوسانات طبیعی اقلیم و ۸۵ درصد به مدیریت نادرست حوضه های آبریز بازمی گردد.

اثر دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای بر دما و بارش ایران بسیار کم است

انتشار گاز های گلخانه ای در ایجاد گرمایش جهانی تا چه حد تاثیرگذار بوده است؟ آیا در این زمینه مطالعه ای دقیق صورت گرفته است؟

قویدل: تمام اندازه گیری های مربوط به غلظت گاز های گلخانه ای و شدت یافتن این وضعیت از نظر روش شناسی در هاله ای از ابهام قرار دارد و بنده به عنوان یک اقلیم شناس تا کنون ندیده ام که روش محاسبه میزان غلظت گاز های گلخانه ای در جایی تدوین و در دسترس قرار گرفته باشد که این مساله برای دمای سیاره زمین نیز صدق می کند و معلوم نیست که دمای کره زمین بر اساس چه معیاری با چند ایستگاه، چگونه و با چه روشی اندازه گیری می شود.

تمام مطالعات در زمینه گرمایش جهانی و نقش گاز های گلخانه ای بر اساس مدل هایی انجام می شود که این مدل ها علاوه بر خطا های معمول محاسباتی، دارای عدم قطعیت های بسیار زیاد هستند به نحوی که در هر گزارش IPCC تا گزارش پنجم مدل ها، سناریو های جدیدتری طراحی می شوند تا اشتباه های فاحش مدل ها کاهش یابد.

نتایج مطالعات در خصوص اثر گاز های گلخانه ای بر دما و بارش ایران نشان می دهد که اثر دی اکسید کربن و گاز های اصلی گلخانه ای بر دما و بارش ایران بسیار کم است به طوریکه از ۳۲ ایستگاه دارای آمار بلند مدت ایران، فقط ۸ ایستگاه و حداکثر تا ۴ درصد با دی اکسید کربن در ارتباط هستند که این میزان در زمینه بارش کمتر هم می شود.

مساله مهم و جدی که اخیرا بیان شده و هم اکنون مشغول مطالعه آن هستیم این است که بخش اعظمی از دی اکسید کربن دنیا در اقیانوس ها انباشت شده است و تبخیر از سطح آب اقیانوس ها منجر به ورود گاز مذکور به جو و افزایش غلظت می شود.

حال جای این سوال مطرح است که آیا افزایش دما در افزایش تبخیر سطح آب اقیانوس ها و غلظت دی اکسید کربنِ جو تاثیر گذار است؟ آیا عامل افزایش غلظت دی اکسید کربن جو است یا فعالیت های انسانی؟ همچنین ما به دنبال کشف پاسخ این سوال هستیم که افزایش دمای جهانی یا گرمایش جهانی بر افزایش دی اکسید کربن مؤثر است یا افزایش دی اکسید کربن جوّ بر گرمایش جهانی؟. پاسخ این سوال بسیار مهم است؛ زیرا شواهدی علمی وجود دارد که گرمایش جهانی با افزایش تبخیر از سطح آب اقیانوس ها، غلظتِ دی اکسید کربنِ جو را افزایش داده و به همین علت بین دمای جهانی و غلظت دی اکسید کربن جوّ ارتباط معنی دار آماری وجود دارد. منتهی عمدا یا سهوا قضیه واژگونه شده و از آن جهت منافع استعماری برای کنترل جریان انرژی خصوصا نفت سوء استفاده می شود.

گرمایش جهان ارتباطی به آلاینده های هوا ندارد

آیا موافقت نامه پاریس ارتباطی به آلودگی هوا دارد؟ و چه نظریاتی برای توجیه گرمایش زمین وجود دارد؟

قویدل: گرمایش جهانی و تغییر اقلیم در مقیاسی کلان تر از آلودگی هوا حادث می شود و گاز های گلخانه ای مؤثر بر تغییر اقلیم و گرمایش جهانی ارتباطی به آلاینده های هوا ندارند که بخواهیم با اجرای موافقتنامه پاریس آلودگی هوا را هم کنترل کنیم.

عامل اصلی آلودگی هوا در ایران ذرات معلق ۵/۲ و ۱۰ میکرونی هستند که همچون ریزگرد ها به سبب نرسیدن گرمای خورشید به زمین، نه تنها تاثیری در گرمایش ندارد بلکه یکی از عوامل سرمایش اقلیمی به شمار می رود.

از نظر علمی که به سیاست آلوده نشده است، عامل توزیع، پخش و پراکنش انرژی در سیاره زمین و کل منظومه شمسی خورشید و فعالیت های آن است. از نظر زمانی و مکانی فعالیت های خورشیدی به نحوی است که خورشید در بعضی از زمان ها انرژی بیشتر و در برخی از زمان ها انرژی کمتری به سوی زمین گسیل دارد که در این بین نقش طوفان های خورشیدی و لکه های خورشیدی بسیار بارز است.

بر این اساس خورشید و فعالیت های آن، فعل و انفعالات مربوط به زمین به ویژه آتشفشان ها، تغییرات مربوط به حرکت های مختلف زمین و عوامل فضایی مثل اشعه های کیهانی مهم ترین عوامل تغییر اقلیم هستند، هر چند که فعالیت های انسان بر این امر بی تاثیر نیست.

اگر سیاستمداران ما با همین موضع ضعف در معاهدات بین المللی جلو بروند و چشم بسته و بدون مشورت با صاحب نظران امر توافقات بین المللی مشکوک یا حداقل غیر سودمند برای کشور را امضا کنند، بعید نیست که همانند سایر اقدامات کشور های استعمارگر، گرمایش جهانی را بر گردن ایران نیندازند. یا نگویند که بخاطر تولید دی اکسید کربن از تنفس انسان و جمعیت بالای ایران، از جمعیت کشورتان بکاهید یا نگذارید افزایش پیدا کند.

موافقت نامه پاریس هزینه های زیادی بر اقتصاد تحمیل می کند

آیا موافقت نامه پاریس می تواند اثرات نامطلوبی بر اقتصاد بگذارد؟

قویدل: مقاصد پنهان پشت این موافقت نامه بیشتر شامل کنترل انرژی، جلوگیری از افزایش قیمت با هدف سوء استفاده کشور های ابرقدرت به منظور تضعیف کشور های مستقلی، چون ایران است که می تواند هزینه های زیادی را بر اقتصادی تحمیل کند.

برآورد ها نشان می دهد که برای کاهش ۱۲ درصدی گاز های گلخانه ای، ایران باید حدود ۵۲ میلیارد دلار هزینه کند، درحالیکه با اجرای این موافقت نامه باید بسیاری از صنایع که در مراحل اولیه هستند، تعطیل شوند.

داشتن قدرت دلیل اصلی خروج ترامپ از معاهده پاریس

چرا روسیه به موافقت نامه نپیوسته و آمریکا خارج شده است؟

قویدل: خروج ترامپ از توافق معاهده پاریس علاوه بر داشتن قدرت، بخاطر تقسیم کار بین دولت های دموکرات و جمهوری خواه آمریکاست.

آمریکایی ها بر اساس سیاست کاری، در ابتدا دولت دموکرات را در یک مساله جهانی واقعی یا فرضی همچون موافقت نامه اقلیمی پاریس ، بسیج کرده و بعد از پیوستن تعدادی از کشور ها به آن توافق بین المللی، با بهانه تراشی های مختلف از توافقات بین المللی خارج شدند، ولی از طرق مختلف نظیر استفاده از ابزار سازمان ملل و اتحادیه اروپا مانع از فروپاشی پیمان شده و منافع خود را تامین می کنند. در خصوص پیمان کیوتو هم همین سناریو تکرار شده بود.

مساله روسیه، اما گونه ای دیگر است و همانطور که پوتین اعلام کرد با توجه به شکیاتی که در خصوص پایه های علمی گرمایش جهانی و علل آن وجود دارد تا روشن شدن کامل مساله روسیه، توافقی را امضا نکرد.

گفت و گو از آزاده محبی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: