تصویر آینده نیاز امروز جامعه

امیرحسین فردی؛ آینده‌ساز استراتژیست

کدخبر: 2292305

نیاز امروز ما به تصویر روشن از اینده برای نسل‌های جدید است.

نسیم آنلاین محمدصادق شهبازی در کانال شخصی خود نوشت:

اصولا به کسانی استراتژیست میگویند که حرفهای قلمبه سلمبه میزنند

ولی استراتژیست بیش از همه کسی است که اینده را میبیند و تصویر درستی از آینده ترسیم میکند. وقتی افراد تصویر درستی از اینده دارند چارچوب دهنی و اولویتها و گرایشها و بینشهایشان در این چارچوب تنظیم میشود و در این چارچوب حرکت میکنند.

هنر در غرب و بسیاری اندیشمندان غربی چنین میکنند. هالیوود تصویری از اینده تکنولوژی و نطامیگری و... میدهد؛ مردم و دولتمردان و دانشمندان و... در ان چارچوب حرکت میکنند. کسانی مثل اچ.جی.ولز تصویری از اینده رسانه های جمعی و ارتباطات و... شکل میدهند؛ اینترنت و mass media و تکنولوژی در همان چارچوب شکل میگیرد. حتی رنسانس از رنسانس هنری شروع شد و بعد به رنسانی دینی لوتر و کالون و رنسانس فلسفی و بعد رنسانس علمی و انقلاب دریانوردی و... رسید.

برخلاف تصورات معمول، امیرحسین فردی و کیهان بچه هایش بیش از همه کارهایی از این دست میکردند.

زمانی که نه کانون تفکری بود، نه اندیشکده ای، نه سند چشم اندازی و نه تصویری از پیشرفت و اینده ایران، در دهه شصت و ابتدای دهه هفتاد.

از ایران بیست سال بعد و سی سال بعد تصویر میداد. چیزهایی که الان خیلی معمولی است ولی ان موقع ارزو بود. مثلا راه افتادن مترو تهران، برگزاری المپیادهای جهانی در تهران و اصفهان و...، رشد علمی ایران، تبدیل ایران به یکی از قطبهای سلامت و پزشکی در دنیا و کنار اینها چیزهایی از گذشته ایران مثل کارهای علمی ابن سینا نشان میداد که مسیر را شدنی بنمایاند.

فردی برای نسل سوم انقلاب اینده سازی میکرد. تصویر روشن امیدوارانه ای در فضای ناامیدی میداد. در اوج تهاجم فرهنگی، او تهاجم میکرد، نه دفاع منفعلانه.

ایران امروز، اما بیش از همه از فقدان تصویر از اینده رنج میبرد. نه متفکران ما اینده نگری میکنند نه هنر و ادبیات ما از اینده میگوید. تلاشهای معطوف به حال است. حال هم یعنی روزمرگی. روزمرگی و حفظ وضع موجود هم یاس افرین است.

اهمیت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت همین است. کاری که ایت الله خامنه ای با تبیین تمدن انقلاب و پنج مرحله ان میکند همین است و کاری که امام میکرد و از غلبه مستضعفین بر مستکبرین در قرن پانزده هجری سخن میگفت همین میکرد.

این تصویر باید تصویری شدنی و در دسترس اما عالی و تغییرگرا باشد. این تصویر باید به دستاوردهای حال ما و تواناییهای گذشته ما معطوف باشد. این تصویر باید به هنر و ادبیات و رسانه و اندیشه و فرهنگ عمومی و اجتماع و منبر بیاید. این تصویر باید زمینی و نه فضایی باشد.

ارسال نظر: