واکنش محسنی اژه‌ای به موضوع آزار و اذیت کودکان در اصفهان

کدخبر: 2292537

سخنگوی قوه قضاییه گفتدر پاسخ به سوالی درباره موضوع آزار اذیت کودکان در اصفهان گفت: باید بدانیم نباید کاری کنیم که افشای این مسائل ظلمی را به بچه و خانواده‌اش تحمیل کند زیرا برخی اوقات ممکن است باعث اشاعه فحشا شود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از آنجا که قوه قضاییه در زمینه حقوق عامه ورود موفق داشته آیا در زمینه خودرو هم ورود کرده است؟ گفت: خیر، مواردی که واضح و روشن است را ورود می کنیم در موضوعی مثل تولید محصول از جمله خودرو باید بگویم که نه در اولویتمان نیست و مسایل روشن که جزو حقوق عامه است جزو اولویت ماست.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص علت به طول انجامیدن رسیدگی به پرونده باقری درمنی و از آنجا که مربوط به قبل بوده و مطرح کردن احتمال خط قرمز بودن این پرونده از سوی احمدی نژاد گفت: اینکه می‌گویید مربوط به قبل بوده درست است و پرونده‌ای بود که تعداد بسیاری کلاهبرداری داشت که بررسی هر کدام از آنها و حسابرسی و کارشناسی‌هایش طولانی شد .

وی یادآور شد: این پرونده در دادگاه‌های ویژه رسیدگی نشد و اتهامش را تحت عنوان دادگاه ویژه رسیدگی نکردند زیرا پرونده از قبل به دادگاه انقلاب ارجاع شده بود و به استناد ماده 4 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری، دادگاه وی را محکوم کرده است، نه به استناد ماده 286 قانون مجازات اسلامی. دیوان عالی هم براساس استناداتش حکم را تایید کرده است.

محسنی اژه ای افزود: این فرد خط قرمز نبوده و من هم این موضوع را نشنیده‌ام و اولین بار از شما شنیدم.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت آزار و اذیت دانش‌ آموزان در کشور گفت: اذیت و آزار دادن کسی که توانایی دفاع از خود را ندارد، بد و قبحش بیشتر از سایر موارد است. یک کودک یا پیرمرد سخت است که از خودش دفاع کند یا گاهی اوقات همسری که در یک خانه گرفتار شده و مجبور است فشارهایی را از طرف شوهرش تحمل کند؛ برایش سخت است که دفاع کند. در اینجا طبیعی است که باید همه مسایل حمایتی در حدی که برای دیگران لازم است تشدید شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: نکته دیگر این است که باید بدانیم نباید کاری کنیم که افشای این مسائل ظلمی را به بچه و خانواده‌اش تحمیل کند و برخی اوقات ممکن است باعث اشاعه فحشا شود. شاید فردی مطلبی را بگوید اما نتواند ثابت کند اما در نتیجه همین مطرح کردن موضوع، آبروی این بچه و خانواده را از بین می‌برد. آیا به مصلحت بچه و خانواده است؟ باید به این مسایل توجه کنیم. فکر نکنیم با افشای این مسائل به بچه کمک می کنیم بلکه در پاره ‌ی از موارد باعث ایجاد مشکلاتی برای بچه و خانواده‌اش می‌شویم.

وی افزود: نکته دیگر این است که خیلی از موارد چیزی مطرح می شود و قابل اثبات نیست؛ مثلا مطرح می شود که عمل جنسی واقع شده است و یک ادعایی از سوی برخی از رسانه‌ها و مردم مطرح می‌شود که بعد خود خانواده می گویند این موضوع مورد تایید ما نیست. گاهی اوقات هرچه قدر تلاش می کنیم شواهد و قراین برای قاضی روشن نمی‌شود و نمی توان اثبات کرد این موضوع وقوع پیدا کرده است. گاهی وقت‌ها هم نحوه اقدام و دفاعمان سبب می شود که طرف ممکن است جری شود. ممکن است بگوییم که اگر ما این را افشاگری نکنیم درست رسیدگی نمی‌شود و این فرد مجرم به درستی مواخذه نمی‌شود؛ اما آیا در همه اینها راه حلی وجود دارد و راه حل اینها فضا سازی است یا خیر؟ قطعا بدانید که این فضاسازی‌ها کمکی به اطلاع مردم نمی‌کند و خیلی وقتها با این فضاسازی‌ها اتفاقا نتیجه‌ای حاصل نمیشود.

وی با اشاره به موضوع آزار و اذیت کودکان در اصفهان گفت: اکنون در همین موضوع اصفهان نه خود طرف ادعا دارد که عملی خدایی نکرده جنسی واقع شده و نه پزشکی قانونی این موضوع را تایید کرده است؛ پس چرا اینجور فضاسازی می کنیم. حتی جایی شنیدم برخی از افراد خانواده‌ها را مجبور کرده‌اند که بروند و شکایت کنند البته هنوز برای خود من صحت این موضوع ثابت نشده است.

وی افزود: خیلی وقت‌ها بچه 10 ساله یا کمتر می‌خواهد در پزشکی قانونی معاینه شود و این بسیار خرد کننده است. اگر چنانچه شاکی خصوصی نباشد نباید این کار را کنند. قبل از اثبات هر چیزی خودمان به آن دامن نزنیم. قوه قضاییه از هر طریقی بلافاصله یا حتی خارج از نوبت ورود کرده و پرونده اخیر هم به این ترتیب جلو می رود. من معتقدم باید به سمت تکمیل مجازات‌ها برویم نه اینکه فضاسازی کنیم؛ البته بدانیم قانون هم الان ضعیف نیست و اگر خدایی نکرده این مسایل اثبات شود مجازاتش سنگین است. گاهی وقت‌ها فضاسازی‌ها نه تنها مفید نیست بلکه مضر است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: