قرارهای محیط زیستی هفته سوم آذرماه ۱۳۹۷

آغاز به کار پویش یلدا با طبیعت و کاشت بلوط به مناسبت روز دانشجو

کدخبر: 2292687

پویش «یلدا با طبیعت» که با هدف تامین هزینه خرید هدیه از طرف محیط‌بانان به حامیان طبیعت از هفته گذشته کار خود را آغاز کرده بود مورد توجه محیط‌بانان و حامیان طبیعت سراسر ایران قرار گرفته است.

گروه محیط زیست و گردشگری خبرگزاری فارس ، تقارن هفته سوم آذر ماه با روز جهانی داوطلب، روز جهانی معلولان و همچنین روز جهانی خاک، دوستداران طبیعت را بر آن داشت تا با نگاهی به این مناسبت‌ها و استفاده از این پتانسیل‌ها در سراسر کشور فعالیت‌ها محیط زیستی خود را برگزار و دست در دست یکدیگر برای حفظ طبیعت خود کوشا باشند.

ما نیز مانند هر هفته کوشیدیم در قرارهای محیط زیستی رسانه ای برای تمام حامیان طبیعت باشیم.

*یلدا با طبیعت به سراسر ایران رسید

پویش «یلدا با طبیعت» که با هدف تامین هزینه خرید هدیه از طرف محیط‌بانان به حامیان طبیعت از هفته گذشته کار خود را آغاز کرده بود مورد توجه محیط‌بانان و حامیان طبیعت سراسر ایران قرار گرفت.

این پویش به کوشش موسسه گنجه پشتیبان زیست بوم آغاز شده است که پیش از این فعالیت‌های زیادی از جمله تامین هزینه آزادی چند محیط بان محکوم به قصاص را انجام داده اند.

*حامیان محیط زیست زرند با همکاری کوهنوردان بذر کاشتند

به مناسبت روز جهانی خاک، حامیان محیط زیست زرند کرمان با گروه کوهنوردی مهتاب کویر اقدام به کاشت بذر در کوههای اطراف و همچنین پاکسازی رودخانه های فصلی کردند.

*بهبهانی‌ها تا رسیدن به شهر بدون زباله گام به گام حرکت می‌کنند

گروه رفتگران طبیعت بهبهان در استان خوزستان، باز هم برای رسیدن به شهر بدون زباله اقدامات محیط زیستی خود را ادامه داده و در این هفته با حضور 30 نفر از اعضای خود، جنگلک جاده شیرعلی (سه راهی لاسپید) را پاکسازی کردند.

*بزرگداشت روز جهانی خاک توسط دوستداران محیط زیست ساری برگزار شد

گردهمایی بزرگداشت روز جهانی خاک در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری استان مازندران به کوشش انجمن علوم و مهندسی خاک، با همکاری کانون محیط زیست و منطقه 3 باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست سازمان جهاد دانشگاهی برگزار شد.

*اقلیدی‌ها به دنبال مهار آب‌های روان و آبخیزداری هستند

انجمن همیاران آب شهرستان اقلید در استان فارس، نشست هم اندیشی خود را با دانشجویان دانشگاه دولتی به محوریت مهار آبهای روان و آبخیز داری برگزار کردند.

*خیابان دانشگاه شیروان پاکسازی شد

همایش 70 گروه طنین پاکبانان شیروان در خراسان شمالی، به پاکسازی خیابان دانشگاه تا میدان خبرنگار این شهر اختصاص یافت.

*بیابان لوت از زباله پاک شد

به‌مناسبت روز جهانی داوطلب کارگاه آموزشی لوت پاک در کویر شهداد و رصدآسمان شب کویر و عکاسی نجومی برگزار شد. پس از این کارگاه، اعضای موسسه مردم نهاد یاوران ندای زمین در استان کرمان با همکاری باشگاه کوهنوردی آریاز بم و میراث فرهنگی شهداد، پایگاه جهانی بیابان لوت و موسسه هفتواد کلوت های شهداد را بصورت کامل پاکسازی کردند.

*کوهنوردان مسیر قلعه بزرگ کرشاهی تا سنگ آب سیاه را از زباله پاکسازی کردند

در برنامه گروه دوستان کوهنورد صبا بادرود در استان اصفهان، که با حضور بیش از 60 نفر اعضا گروه و همچنین مدیریت و کارکنان اداره ورزش و جوانان این شهر برگزار شد، مسیر 13 کیلومتری از قلعه بزرگ کرشاهی تا سنگ آب سیاه بصورت رفت و برگشت پیاده روی و پاکسازی شد.

*اطلس خاک‌های شیراز در حضور چهره ماندگار علم خاک شناسی ایران رونمایی شد

گرامیداشت روز جهانی خاک در شیراز، با کوشش دانشگاه شیراز، سازمان سیما، منظر شهرداری، اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس و سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برگزار شد. در این همایش که از اطلس خاک های کلانشهر شیراز رونمایی شد، شهر شیراز میزبان چهره ماندگار علم خاک شناسی ایران، دکتر محمد جعفر ملکوتی، مقامات دولتی، جمعی از اساتید دانشگاه شیراز و تشکلهای محیط زیستی بود.

*انس کودکان با طبیعت، شعار جشن بزرگ برگریزان در مشهد شد

انجمن همیاران محیط زیست و حیوانات استان خراسان رضوی، جشن بزرگ برگریزان را با شعار انس کودکان با طبیعت در فرهنگسرای خانواده مشهد برگزار کرد. سرود، تئاتر عروسکی و مسابقه عکاسی از آیتم های این برنامه مفرح و پاک بود.

*اجرای طرح آموزش یاران محیط زیست در لاهیجان انجام شد

طرح انتصاب آموزش یاران محیط زیست، با اعطای کارت های شناسایی ویژه به آموزش یاران و قرائت سوگندنامه در راستای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست، در مدرسه سبز سما لاهیجان در استان گیلان برگزار شد.

*اعضای گروه پاکسازان طبیعت فارس در باران هم گرد هم آمدند

پس از اینکه به دلیل شرایط نامساعد جوی، برنامه 181 گروه پاکسازان طبیعت فارس که به کاشت بذر اختصاص داشت به زمان دیگری موکول شد، اعضای این گروه از مجموعه تفریحی ورزشی پولادکف سپیدان بازدید کردند.

*کوهنوردان بانه به مناسبت روز دانشجو بلوط کاشتند

به مناسبت روز دانشجو، گروه کوهنوردی انجمن پاژین بانه کردستان، ضمن کوه پیمایی در کوه ماه مشرف به روستای صدبار از توابع شهرستان بانه، اقدام به کاشت صدها دانه بلوط کردند.

*نقاشی دانش آموزان آبدانان زینت بخش سنگ ها شد

دانش آموزان دبستان نیلا به کوشش انجمن بانوان طبیعت دوست آبدانان ایلام، در مسیرجاده کوهستانی بر روی سنگ ها نقاشی کردند.

*حامیان طبیعت زعفران و گیاهان دارویی در سروستان توس را برداشت کردند

در راستای حفظ آب و اشتغال زایی، همایش بزرگ برداشت زعفران و گیاهان دارویی در شهرستان سروستان استان فارس، با حضور تشکل عاشقان طبیعت سروستان و جمعی دیگر از تشکلها و کشاورزان و مسئولان در صحرای محل تزنگ، مزرعه زعفران برگزار شد. در این همایش نحوه کاشت و داشت و برداشت این طلای سرخ، به شرکت کنندگان آموزش داده شد.

*جهت یاری رساندن به پرندگان دهها دانه خوری در جوانرود نصب شد

با توجه به سرد شدن هوا و نیاز مبرم پرندگان در طبیعت به غذا، اعضای انجمن ماپریس جوانرود در استان کرمانشاه با استفاده از بطری های پلاستیکی، اقدام به ساخت و نصب دهها دانه خوری در طبیعت نمودند تا با این کار به یاری پرندگانی بشتابند که در فصل سرما با کمبود دانه های غذایی مواجه هستند.

*به مناسبت روز دانشجو آیین کاشت نهال در شوشتر صورت گرفت

در این برنامه که با مشارکت انجمن هواداران کارون زلال شوشتر در استان خوزستان و دیگر انجمن های محیط زیستی به همراه دانشجویان دانشکده هنر صورت گرفت، بیش از 60 اصله نهال در محوطه دانشکده غرس شد. از نکات جالب توجه این برنامه که با حضور جمعی از مسئولین برگزار شد، شناسنامه دار بودن نهال ها و همچنین کاشت نهال به یاد استاد مرحوم علی صحرایی کارمند فقید این دانشکده بود.

*فسا دومین برنامه کاشت بذر و نهال خود را انجام داد

به کوشش انجمن حافظان سبز اندیش فسا در استان فارس، دومین برنامه کاشت بذر و نهال الوک و کُنار با حضور 30 نفر از اعضا در فاز 5 فسا برگزار شد.

*در لاهیجان به مناسبت روز جهانی خاک کارگاه آموزشی برگزار شد

انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان به مناسبت روز جهانی خاک، کارگاه آموزش محیط زیست را در دبستان شهید چمران، برای پایه های چهارم و پنجم با موضوعات دلایل فرسایش خاک، انجام آزمایش فرسایش و انواع آلودگی های خاک همراه با چگونگی کاهش مصرف پلاستیک برگزار نمود.

*کارگاه آموزش پایش پسماند در روستای بخش کلاچای رودسر برگزار شد

انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان در راستای طرح تسهیلگری و پایش پسماند روستایی بخش کلاچای شهرستان رودسر، کلاس آموزشی را برای مسئولان دهستان ماچیان با هدف کاهش مصرف، کاهش تولید و تفکیک زباله از مبدا برگزار کرد.

*دانش آموزان پلدختر از اداره محیط زیست این شهرستان بازدید کردند

به مناسبت روز جهانی خاک در شهرستان پلدختر، جمعی از دانش آموزان دبیرستان زینبیه 1 از اداره محیط زیست شهرستان بازدید کرده و با وظایف سازمان آشنا شدند. در این بازدید کارشناسان اداره درباره محیط زیست، اهمیت و موضوعات پیرامون آن از جمله خاک، مطالبی را برای این دانش آموزان بیان کردند.

*هشت هکتار از کوهپایه های شهر سده، غنی سازی جنگل شد

در ادامه برنامه بذرکاری به منظور غنی سازی جنگل و مرتع در شهرستان اقلید، سازمان‌های مردم نهاد و اداره منابع طبیعی با همکاری اداره آموزش و پرورش منطقه سده و حوزه مقاومت امام سجاد، مراتع شمال شرق سده را با گونه‌های بادام و ارژن به زیر کشت بردند. این برنامه دومین برنامه بذرکاری درسال جاری بود که به میزبانی انجمن همیاران طبیعت شهر سده برگزار شد و در آن 8 هکتار از کوهپایه های این شهر، غنی سازی جنگل شد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: