سند پیشنهادی گریفیتس به طرف‌های یمنی شرکت کننده در مذاکرات

کدخبر: 2292857

در سند پیشنهادی فرستاده ویژه سازمان ملل به اقدامات و زمینه سازی‌های امنیتی و سیاسی در چارچوب یک ساز و کار مشخص برای متوقف ساختن جنگ در یمن اشاره شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، ­شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد این شبکه به سند تعیین چارچوب سیاسی و امنیتی که مارتین گریفیتس ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن آن را به طرف های یمنی حاضر در مذاکرات سوئد تحویل داده، دست یافته است.

الجزیره افزود: در این سند به اقدامات و زمینه سازی های امنیتی و سیاسی در چارچوب یک ساز و کار مشخص برای متوقف ساختن جنگ در یمن و حفظ روابط با کشور های همسایه اشاره شده است. بر اساس این سند، گفتگو درباره اقدامات سیاسی و امنیتی و توافق در مورد تشکیل دولت انتقالی در یک بسته واحد آماده می شود و متضمن بند های زیر است:

نخست: برقراری آتش بس فراگیر و پایان کامل جنگ در خاک یمن و مناطق مرزی عربستان.

دوم: برداشتن گام های مشخص برای خروج زمانبندی شده شبه نظامیان و یگان های نظامی از مواضع خود تحت نظارت یک کمیته نظامی و ایجاد ساز و کار تحویل سلاح سنگین از جمله موشک ها و پهپاد ها به دولت.

سوم: اقدامات و زمینه سازی های لازم برای دوره انتقالی شکل گرفته بر اساس اصل شراکت که شامل تشکیل قوه مجریه طبق ساز و کار های مشخص است.

چهارم: تعیین ساز و کار های آغاز روند انتقال سیاسی بر اساس اصل شراکت که احزاب سیاسی و جامعه مدنی را شامل می شود.

پنجم: احترام به فرآیند انتقال قانونی قدرت و رفع موانع در مسیر فعالیت نهاد های دولتی.

ششم: برگزاری همه پرسی قانون اساسی و انتخابات در پایان دوره انتقالی زمان دار.

(شایان ذکر است مارتین گریفیتس امروز در کنفرانسی مطبوعاتی ارائه هرگونه طرحی را به طرف های مذاکره کننده یمنی در سوئد درباره شهر های تعز و الحدیده تکذیب کرد.)

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: