مدیر سابق اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با نسیم آنلاین

تعلل وزارت نفت دلیل توقف عرضه نفت در بورس

کدخبر: 2292939

حسن خسروجردی گفت: با تسویه ارزی ممکن است در فرآیند بازگشت پول دچار مشکل شویم نه اینکه پول نفت به خزانه برنگردد. بخش خصوصی توانایی صادرات نفت را داشته و باید شرایط را برای آن فراهم کرد.

نسیم آنلاین :‌ پس از انتشار صحبتی از حسن خسروجردی، مدیر سابق اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی مبنی بر عدم بازگشت پول نفت فروخته شده از بخش خصوصی، ایشان با اشاره به ذکر برخی اظهارات نادرست از صحبت‌های مطرح شده تاکید کرد که بخش خصوصی داخلی توانایی لازم برای ورود به تجارت نفت را داشته و میتوان با تسهیل شرایط گسترده مشارکت بخش خصوصی را افزایش داد.

حسن خسروجردی، مدیر سابق اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با نسیم آنلاین ، با اشاره به ضرورت بسترسازی برای استفاده از همه‌ی توان بخش خصوصی داخلی گفت: بخش خصوصی داخلی به دو دسته تقسیم می‌شوند کسانی تخصص کافی داشته و پول و دارایی لازم برای ورود به معاملات نفتی را هم دارند و می‌توانند از طریق سازوکار بورس وارد معاملات شوند و دسته‌ی دیگر شرکت‌هایی هستند که توانایی تخصصی کافی را دارند اما توان مالی کافی را ندارند. فلذا می‌توانند سازوکاری فراهم کرد که از هر دو دسته‌ی موجود برای کمک به دور زدن تحریم‌های نفتی استفاده کرد.

وی با اشاره به مبهم بودن برخی سازوکار تعیین شده در اطلاعیه بورس انرژی گفت: برخی ایرادات در این اطلاعیه وجود دارد که ممکن است در آینده کار را برای بخش خصوصی سخت کند. طبق روال کار، بخش خصوصی در ابتدا باید 20 درصد بها را پرداخت کند که به معنای پیش پرداخت است. اما برای مابقی آن هنوز حسابی مشخص نشده ؛ مخصوصاً در خارج از کشور که خریداران نفت بتوانند پول را به آن حساب واریز کنند. همچنین تسویه ارزی ممکن است شرکت‌های خصوصی را دچار مشکل کند البته این یک مشکلی است که قابل حل است ولی تا الآن هنوز حل نشده است .

خسروجردی با اشاره به سوءتعبیر و شیطنت برخی رسانه‌ها گفت: برخی رسانه‌ها با بنده تماس گرفتند و اطلاع دادند که برخی شرکت‌ها نتوانستند پول نفت را برگردانند. من گفتم درباره این موضوع مطمئن نیستم که این اتفاق رخ داده است. لذا پرسیدند چرا این پول پرداخت نشده من پاسخ دادم ممکن است خریداران با مشتریهایشان به توافق نرسیده اند و نتوانستند و آنها هم آمدند این حرف بنده را بزرگنمایی کردند.

این فعال بخش خصوصی در توضیح این نکته که هنوز به موعد تحویل و بارگیری نفت توسط بخش خصوصی نرسیده‌ایم؛ اظهار داشت: هنوز به مرحله بارگیری نفت نرسیده‌ایم و باید توجه داشت که برای فروش نفت همه بخش خصوصی یکدست نیست. بعضی از شرکت‌های خصوصی داخلی واقعاً می توانند کار را به سرانجام برسانند و نفت خریداری شده را بفروشند، بخشی از آنها هم ممکن است نتوانند. منظور بنده این بود که ممکن است در فرآیند بازگشت پول دچار مشکل شویم نه اینکه پول نفت به خزانه برنگشته است و در صورت انجام برخی اصلاحات بخش خصوصی میتواند پول نفت را به خزانه برگرداند.

وی در ادامه افزود: الان در مرحله‌ای نیستیم که درباره بازگشت یا عدم بازگشت پول توسط بخش خصوصی قضاوت کنیم. در واقع بحث من "نتوانستن" بخش خصوصی نیست. این کاملاً غلط است. من اعتقادی به این قضیه ندارم. بخش خصوصی می‌تواند و از پس این قضیه برمی‌آید و باید شرایط را برای بخش خصوصی حرفه‌ای فراهم کرد.

خسروجردی در پایان با اشاره به علت توقف عرضه نفت در بورس گفت: این موضوع باید از جانب وزارت نفت پیگیری شود و نباید تعلل کند. بحث تداوم عرضه نفت در بورس نکته‌ی مهمی است تا به بازار ایجاد شده ثبات بدهد. با توجه به استقبال بخش خصوصی وزارت نفت نباید این فرآیند را متوقف کند.

ارسال نظر: