معاون اجتماعی بهزیستی کشور خبر داد

کاهش ۱۱ درصدی تحرک در دختران ایرانی/ سیاست‌های اجتماعی را بازنگری کنیم

کدخبر: 2293002

معاون اجتماعی بهزیستی کشور گفت: در طراحی سیاست‌های اجتماعی باید نگاه سیستماتیک و توانمندسازی داشته باشیم به طوری که طبق مطالعه انجام شده روی دختران، ظرفیت حیاتی و سلامتی آنها طی ۱۵ سال گذشته به دلیل کمبود فضا و تحرک ۱۱ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، حبیب‌الله فرید در مراسم افتتاح مرکز تلفن اورژانس اجتماعی گفت: زمانی که از توانمندسازی صحبت می‌شود، افراد آسیب‌دیده و دچار معلولیت به ذهن‌مان می‌آیند، در حالی که اگر سیاست کلی توانمندسازی را در کشور داشته باشیم، مدارس،‌ مهدکودک‌ها،‌ خانواده و جامعه کمتر دچار آسیب‌می‌شوند چرا که برنامه فراگیر خواهیم داشت.

وی ادامه داد: با اتخاذ یک برنامه کامل توانمندسازی، کمتر دچار معلولیت و آسیب‌ها خواهیم شد و خدمات نیز با کیفیت بیشتری به افراد در معرض آسیب ارائه می‌شود.

فرید گفت: در بحث خانواده مانند سایر کشورها سیر تکاملی داشته‌ایم که اگر به آن توجه نشود، دچار آسیب‌های جدی‌تری می‌شویم، چرا که به طور مثال؛ در مدل‌های شهرسازی اگر به مقوله خانواده توجه نشود، دچار آسیب می‌شویم، فضاهایی که اکنون در آپارتمان‌ها ایجاد شده برای خانواده مناسب نیست،‌ خانواده‌ها ترجیح می‌دهند فرزندان کمتر و تحرک کمتری داشته باشند، بنابراین در طراحی سیاست‌های اجتماعی نگاه سیستماتیک باید داشته باشیم.

معاون اجتماعی بهزیستی گفت: طبق مطالعاتی که بر روی دختران انجام شده نشان می‌دهد که ظرفیت حیاتی و سلامتی آنها در ۱۵ سال گذشته ۱۱ درصد کاهش یافته که این به دلیل کمبود فضا و تحرک لازم است، این موضوع در مورد پسران نیز همین‌گونه است.

وی ادامه داد: اگر به این مقوله‌ها توجه نکنیم، افزایش بیماری‌های غیرواگیر را نیز به صورت فزاینده خواهیم داشت و این مسئله در مورد سالمندی نیز مصداق پیدا می‌کند.

معاون اجتماعی بهزیستی کشور گفت: اگر سه سطح پیشگیری را داریم و به عوامل خطر توجه می‌کنیم یا مدل برون‌شناسی را توجه داریم، همه این موارد در یک برنامه سیستماتیک توانمندسازی می‌توانند جای بگیرند.

فرید با اشاره به بحث اورژانس اجتماعی گفت: همه ممکن است از وضعیت موجود راضی نباشیم، اما نگاه امیدوارانه با روند آسیب‌ها نیز ضروری است، چرا که ما هم‌اکنون در منطقه، کشوری موفق در بحث مداخله در آسیب‌های اجتماعی هستیم، هر چندبا ایده‌آل‌هایمان فاصله کمی داریم.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: