شانزدهمین جشنواره جوان سوره آغاز شد؛

محسن مومنی: زرویی نصرآباد شاعری صمیمی و مسلط بر ادبیات بود

کدخبر: 2293048

رئیس حوزه هنری در آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» با یاد کردن ازمرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد گفت: صمیمیت در برخورد اجتماعی و تسلط بر ادبیات دو ویژگی برجسته ای بود که زرویی نصرآباد را میان مخاطبانش محبوب می کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» ظهر امروز(سه شنبه ۲۰ آذر) در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان آغاز به کار کرد.

پس از تلاوت قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران در آیین افتتاحیه این جشنواره، سعید بیابانکی شاعر و طنزپرداز که اجرای این مراسم را برعهده داشت، گفت: جشنواره شعر و داستان جوان سوره در شهرهای مختلفی برگزار شده تا امروز در شانزدهمین دوره به گیلان سرسبز رسیده است. این استان ثابت کرده که در حوزه شعر و داستان برجسته است و در روزنامه خوانی و کتابخوانی از بقیه پیشی گرفته است.

وی با تسلیت گویی درگذشت زنده یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد افزود: زرویی نصرآباد از شاعرانی است که حق بزرگی به گردن این جشنواره دارد و جایش میان ما خالی است.

بیابانکی در ادامه به خوانش یکی از متون طنز این شاعر که از مجموعه «تذکره المقامات» در نشریه «گل آقا» برگرفته شده بود، پرداخت.

وی همچنین با اشاره به خاطره آشنایی خود با زرویی نصرآباد در جاده ای به سمت زابل گفت: وقتی ایشان را برای اولین بار در سفر به زابل دیدم به استاد گفتم عجیب است اگر روزی از من بپرسند کجا با استاد زرویی آشنا شدی؟ بگویم در جاده زاهدان و زابل!

* صفایی: حوزه هنری حق بزرگی بر گردن فرهنگ و ادب کشور دارد

در ادامه علی صفایی رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان با خیرمقدم گویی به حاضران عنوان کرد: حوزه هنری در ایران بر گردن فرهنگ و ادبیات حق بزرگی دارد. در این رویشگاه قیصر امین پور، سلمان هراتی و بسیاری از شاعران فرهیخته بالنده شدند و در سایه علم و هنر خود جوانه های متعددی را پرورش دادند و توانستند به سرسبز تر شدن فرهنگ سرزمین مان کمک کنند. در گیلان نیز به تبع شاهد موفقیت های فراوان و روز افزون در این حوزه هستیم.

وی افزود: این جغرافیا از لاهور تا دهلی، از قفقاز تا خلیج فارس در تاریخی بزرگ توانسته ملتی را دور هم جمع کند که برخوردار از غنی ترین فرهنگ ها هستند. این افتخار ماست که با برگزاری چنین نشست هایی در تداوم جریان فرهنگی این سرزمین کوشا باشیم.

صفایی خطاب به دانجویان گفت: شما میراث دار اندیشه های لطیف و متعالی انسانی شاعران بزرگی نظیر مولانا حافظ و سعدی و... هستید. جهانیان به ایرانیان به خاطر داشتن چنین مفاخری غبطه می خورند. استان گیلان در بسیاری از موارد همیشه از اولین ها بوده است. چنانچه هنوز شعرهای نسیم شمال با بسیاری از حوادث روزگار جهان معاصر ما همخوانی دارد.

در ادامه وی از رحمت موسوی از شاعران گیلانی دعوت به شعرخوانی کرد. وی شعری را در وصف استان گیلان و شهر رشت و زیبایی های اقلیم شمالی کشور خواند.

* مومنی شریف: زرویی نصرآباد مردی صمیمی و مسلط بر ادبیات کهن فارسی بود

در ادامه محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری عنوان کرد: خوشحالیم که شانزدهمین جشنواره جوان سوره در گیلان برگزار می شود و این جشنواره تا این سن رسیده است. این جشنواره ابتدا از همدان شروع شد و بعد از ۱۵ سال حالا به گیلان رسیده است. در روزگار ما از عالمان ربانی و دانشمندان بزرگی نظیر آیت الله بهجت همچون خورشیدی هستند که از سمت گیلان تابیده اند. از شخصیت های برجسته در تاریخ این شهر گرفته تا مدافعان حرمی که در روزگار کنونی ما از این استان درخشیده اند و یاد همه شان را گرامی می داریم.

وی با اشاره به تلاش های علیرضا قزوه مدیر سابق مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری که به تازگی به سمت رایزن فرهنگی ایران در هند منصوب شده است، ادامه داد: علیرضا قزوه برای ماندگاری جشنواره جوان سوره تلاش زیادی کرد. او امروز به ماموریت خود در حوزه هنری پایان داده است و به عنوان رایزن فرهنگی ایران در هند خدمت خواهد کرد که پیش از این هم سابقه معرفی ادبیات ایران به آن کشور را داشته است. او موفق شد به هندی های زیادی نه تنها زبان فارسی یاد دهد که شعر و شاعری نیز بیاموزد. رئیس حوزه هنری همچنین خاطر نشان کرد: برای عباس محمدی که مسئولیت مرکز آفرینش های ادبی را برعهده گرفته است نیز آرزوی توفیق دارم. او علاوه بر جایگاه شعری اش، مدیر خوب و دوراندیشی نیز هست.

وی با اشاره به اهمیت پرداختن به ادبیات انقلاب به مناسبت چهل سالگی پیروزی آن عنوان کرد: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و چهل سالگی حوزه هنری هستیم که در آذر ۵۷ تشکیل شد. جا دارد سمیناری برای بزرگداشت این رویداد امسال برگزار شود. شاید بخشی از این وظیفه برعهده دانشگاه هاست که بهتر بتوانند در حوزه ادبیات انقلاب قضاوت کنند. چراکه عناصر مکتب ادبیات انقلاب اسلامی قابل اتکاست. از معجزات انقلاب اسلامی آشتی دادن ادبیات معاصر به ادبیات کهن است که تکیه گاه شعر و داستان شده است و بر جهان بینی شگرف شیعه تکیه دارد.

وی در پایان از تلاش های حوزه هنری استان گیلان و سپهر سوره هنر برای برگزاری شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» تقدیر کرد.

رئیس حوزه هنری با اشاره به نقش مرحوم زرویی نصرآباد در ادبیات کشور عنوان کرد: دو ویژگی زنده یاد زرویی نصرآباد را میان مردم محبوب کرده بود. اول آن که او شخصیتی صمیمی بود و هرکسی مجذوب او می شد. ادب از کلام و برخورد اجتماعی او می جوشید. دومین ویژگی اش استادی در کار بود. استاد زرویی بر ادبیات کهن و معارف دینی تسلط ویژه داشت. ملانصر الدین و تذکره المقامات را در ۲۲ سالگی می نوشت اما تبحرش به قدری بر متون کهن و ارزش های زبان فارسی زیاد بود که از متن هایش برداشت می شد. همچنین زنده یادان امیرحسین فردی، حسین حداد و... بسیاری دیگر که به عنوان داور و مدرس و استاد بر این جشنواره حق دارند، جایشان میان ما خالی است.

در ادامه مراسم علیرضا قزوه با بیان خاطره ای از یافتن نسخه ای از دیوان کامل صائب در کتابخانه هندوستان خطاب به دانشجویان گفت: لازم است درباره آنچه که از فرهنگ خودمان نمی دانیم پژوهش شود و دنبال فرهنگ مان برویم. در کتابخانه های ما شاید چیزی حدود ۵۰ درصد از کتاب های تاریخی موجود است.

در پایان آیین افتتاحیه جشنواره شعر و داستان جوان سوره نیز سید مهدی نقبایی از شاعران گیلانی به شعرخوانی پرداخت. انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: