در تیتر امشب مطرح شد؛

بررسی تاثیر طرح مقابله با قاچاق پوشاک بر بازار/ تامین مواد اولیه و نقدینگی گام نخست حمایت از تولید

کدخبر: 2293170

رئیس اتحادیه پوشاک واردات گفت:تامین مواد اولیه و نقدینگی گام اول در مقابله با برندهای تقلبی و حمایت از تولید است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص تاثیر طرح مبارزه با قاچاق پوشاک بر بازار اظهار داشت: اتحادیه ها همواره همگام با سیاست های ستاد مبارزه با قاچاق کالا بوده اند ولی این کار به تنهایی برای رفع مشکل تولیدکنندگان کافی نیست.

وی ادامه داد: اکنون تولید کننده با ظرفیت 30 درصد کار می کند و 70 درصد ظرفیت خالی دارد باید قبل از مبارزه با قاچاق پوشاک، تولید کننده را از لحاظ مواد اولیه و نقدینگی تامین کنیم.

شیرازی تصریح کرد: طرح مقابله با پوشاک قاچاق، باید خیلی زودتر انجام می شد اما در گام اول باید از تولیدکننده حمایت کنیم.

رئیس اتحادیه پوشاک عنوان کرد: اکثر تولید کننده و بنگاه های کوچک و بزرگ با کمبود پارچه، مواد اولیه و نقدینگی مواجه هستند که باید از این جهت حمایت شوند. حقوق کارگر و پرسنل نیز به تولیدی ها تحمیل شده است. شیرازی ادامه داد: این طرح شاید تاثیر گذار باشد اما زیاد فراگیر نیست.

وی تصریح کرد: واردات بی رویه مشکل اصلی تولید کنندگان است اما با جمع آوری پوشاک قاچاق این ها به سمت بازار خانگی و زیرزمینی هدایت خواهد شد ولی اگر زمینه و بستر برای فعالیت تولید کننده فراهم باشد و کالای ایرانی به درستی در بازار عرضه شد، قطعا قاچاق از بین خواهد رفت. شیرازی گفت: ما نزدیک به 5 هزار واحد تولید داریم که منتظر مواد اولیه هستند که با حمایت از تولید می توانیم در کاهش قاچاق موثرتر باشیم.

رئیس اتحادیه پوشاک افزود: ما تا پایان سال نگران کمبود کالا نیستیم و نگران شب عید نیستیم اما اگر مواد اولیه نباشد و تولید تعطیل شود نگران کننده است. بر اساس این گزارش حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این خصوص اظهار داشت: طرح مقابله با قاچاق فرصتی مناسب برای عرضه کالا به طور قانونی و راهکاری برای تولید داخلی بیشتر است. وی افزود: عرصه خالی شده باید با کالای جایگزین پر شود که این کالای جایگزین فرصتی برای تولید کننده خواهد بود و در سال حمایت از کالای ایرانی این طرح محقق خواهد شد.

دهقانی نیا گفت: نمایندگی ثبت شده و اخذ شناسه کالا بر اساس دستورالعمل ماده 13 نشان دهنده مجاز بودن فعالیت شعب خارجی در کشور برای عرضه پوشاک در داخل است بنابراین وقتی پوشاکی نمایندگی رسمی در کشور ندارد کالای پوشاک قاچاق محسوب می شود و در طرح هدف قرار می گیرد.

وی افزود:یکی از موارد مورد هدف،کالاهای پوشاکی هستند که قطعا قاچاق هستند و در مجتمع های تجاری مساحت زیادی را به خود اختصاص داده اند. این مقام مسئول تصریح کرد: برخورد با شرکت هایی که نمایندگی در کشور ندارند و حقوق ورودی پرداخت نکرده اند اولویت اول در دی ماه 97 در طرح مقابله با قاچاق کالا خواهند بود.

وی افزود: در شناسایی کالای قاچاق، همکاری های هدفمند و خوبی انجام شده و مشخص شده که کدام واحدهای عرضه کننده کالا فاقد گواهی فعالیت نشان تجاری و فاقد نمایندگی هستند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در طرح جامع مبارزه با قاچاق کالا یکی از موارد همکاری وزارت صمت، در جهت تسهیل موانع تولید است.

دهقانی نیا افزود: اشتغال در حوزه تولید اشتغال مولد است اما در حوزه کالای قاچاق یک اشتغال وابسته است بنابراین وقتی بستر عرضه کالای قاچاق از بین برود این محیط در اختیار اشتغال مولد تولید قرار خواهد گرفت تا بازار در شب عید تامین باشد و مشکلی خاصی اتفاق نیفتد. وی ادامه داد: این طرح خطر پذیری عرضه پوشاک بالا را می برد و فضا در اختیار تولید داخلی قرار می گیرد بنابراین قاچاق کالا در فضای مجازی نیز قابل رصد خواهد بود. یکی از گلوگاه های مهم قاچاق در عرضه است بنابراین ادامه کار بهتر انجام خواهد شد. بر اساس این گزارش محرابی مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صمت در ارتباط تلفنی درباره حمایت از تولیدکننده برای جلوگیری از خلاء در بازار گفت: ما با توجه به افزایش نرخ ارز و محدودیت منابع پیشنهاد سه برابر شدن سرمایه در گردش و مواد اولیه داده ایم همچنین برای ثبت سفارش ها و تامین ارز کارهایی انجام شده است تا مشکلات تولید تسهیل شود. وی ادامه داد: انتظار ما این است که تولید کننده نیز در شناسنامه دارشدن کالا پیگیر باشند. محرابی درباره مشکلات بازار پوشاک گفت: بدون انتقال ارز با توجه به آمار پارچه وارد شده است و خطری زیادی را متوجه بازار نمی بینیم .

وی تاکید کرد:تمهیدات سرمایه در گردش نیز راه را برای تولید هموار می کند تا شب عید مشکلی در تهیه پوشاک نداشته باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: