نشست کتاب «پاکسازی نژادی در فلسطین» برگزار شد

اخراج از اسرائیل نتیجه انتقاد به رژیم صهیونیستی/ هیچ یهودی هولوکاست را رد نمی‌کند

کدخبر: 2293198

در نشست نشست کتاب «پاکسازی نژادی در فلسطین» مطرح شد: هیچ یهودی در دنیا وجود ندارد که هولوکاست را رد کند، ضدصهیونیست‌ترین یهودی‌ها هم درباره هولوکاست کوتاه نمی‌آیند.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، چهارمین نشست تخصصی از سلسله جلسات در قلمرو کتاب به کتاب «پاکسازی نژادی در فلسطین» نوشته ایلان پاپه ، اختصاص داشت. این کتاب توسط کشوردوست ترجمه و از سوی شرکت گروه مطالعات اندیشه‌ورزان آریا روانه بازار کتاب شده است.

* سلطان‌شاهی: انتقادهای پاپه منجر شد از صحنه رژیم صهیونیستی اخراج شود

علیرضا سلطان‌شاهی در ابتدای این جلسه به معرفی کتاب پاکسازی نژاد در فلسطین ترجمه آزاده کشوردوست پرداخت و گفت: پاپه یک نویسنده، منتقد در صحنه‌های سیاسی، علمی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی است. پاپه مخالف جریان‌ها و افرادی که در صحنه‌های سیاسی، علمی و رسانه‌ای حضور داشتند بود.

وی افزود: وقتی صهیونیست شکل گرفت طیف تجدیدنظران صهیونیست ایجاد شدند که بیش از سطحی که صهیونیست‌ها مدنظرشان بود ادعاهایی داشتند، حتی نقشه نیل تا فرات زاییده فکری‌ این گروه بود.

سلطان‌شاهی با بیان اینکه وقتی دولت صهیونیستی تشکیل شد عده‌ای از روشنفکران در بدنه رژیم حضور داشتند که نسبت به عملکرد صهیونیست‌ها منتقد بودند، گفت: از این گروه به عنوان منتقدان صهیونیست یاد می‌شود که در ایران کتاب‌های متعددی درباره این منتقدان منتشر شده است.

به گفته وی، «ارتباط صهیونیستی» عنوان کتابی است که توسط آقای ژرفا ترجمه شده و سال ۷۹ توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار کتاب شده است که از آثار موفق شمرده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به همزمانی طرح فراصهیونیست اشاره کرد و متذکر شد: عده‌ای که شبیه منتقدان بوده اما به شکل علمی‌تر جنبش صهیونیستی را مورد ارزیابی مجدد قرار می دادند شخصیت‌های عملگرایی داشتند از جمله پاپه که بر اساس هر تفکر وارد عمل شده بودند. نمونه عینی را در رسانه‌ها و ارتش رژیم صهیونیستی می‌توان مشاهده کرد. اما سازمان شکست سکوت در بدنه ارتش صهیونیستی شکل گرفت، مسئول آن یک جوانی بود که پیشتر از سربازان ارتش صهیونیستی به شمار می‌رفت. نکته‌هایی که او مطرح می‌کند بسیار جالب است او از ارتش و داخل رژیم صهیونیستی مطالبی را مطرح می‌کند و می‌گوید در ارتش برخی منتقد فضا هستند.

وی درباره کتاب توضیحاتی داد و گفت: پاکسازی نژادی در فلسطین در راستای همان جریان نوشته شده است شخصیت‌های خیلی مطرحی در این حوزه اظهارنظرهایی دارند از این رو انتقادهای پاپه منجر شد که او از صحنه رژیم صهیونیستی به نحوی اخراج شود. فضا را به حدی برای او تنگ کردند که مجبور شد فلسطین را ترک کند و به انگلیس برود.

این محقق تصریح کرد: کتاب پاکسازی نژادی در فلسطین اشاره به طرح با عنوان دالت دارد البته از این طرح به عنوان طرح D نیز یاد می‌شود چرا که طرح‌های A, B, C هم برخوردهایی با فلسطینیان داشته است اما طرح دالت از زمانی مطرح شد که یک گروه ۱۱ نفری در سال ۱۹۴۸ با حضور شخصیت‌های برجسته ‌آن را تشکیل دادند این ۱۱ نفر تصمیم می‌گیرند مناطقی که متعلق به یهودیان است از فلسطینی‌ها پاکسازی شود.

سلطان‌شاهی ضمن بیان اینکه این طرح طی عملیات‌های متعدد اجرایی شد، گفت: از مارس همان سال کل مناطق فلسطین‌نشین در اراضی ۴۸ مورد حمله قرار گرفت و در مرحله اول به وسیله ارعاب و شیوع بیماری برخوردها آغاز شد اما جنایت‌ها به اینجا ختم نشد و روش‌های متعدد دیگری نیز اتفاق افتاد. این گروه می‌خواستند تا پیش از زمان تأسیس رژیم صهیونیستی این مناطق را خالی از فلسطینی‌ها کنند ولی موفق نشدند.

این پژوهشگر تصریح کرد: بنابراین پس از عدم موفقیت اردن، عراق، سوریه و مصر علیه رژیم صهیونیستی وارد جنگ می‌شوند در چند مقطع آتش‌بس‌هایی اجرا می‌شود اما تا ماه فوریه صهیونیست‌ها در پی پاکسازی بودند. آمارهای متناقضی از کشتار مطرح می‌شود اما تعداد آواره‌ها از ۷۰۰ هزار نفر تا ۸۵۰ هزار آواره مطرح شده است.

وی ادامه داد: آن گونه که گفته می‌شود بیش از ۵۰۰ آبادی فلسطین‌نشین تخریب و ساکنین آن یا اخراج و یا کشته شده‌اند و از جمله کتاب‌هایی که به این قضایا پرداخته همین کتاب آقای پاپه است که اعتراف یک صهیونیست را به همراه نکته‌های اساسی در خود جای داده که در راستای پاکسازی برای ما حائز اهمیت است. بیش از ۸۰ هزار کتاب از خانه‌های فلسطینی‌ها دزدیده شد و حتی یگانی مأمور شده بود که خانه‌های خالی از سکنه را ورود کرده و آثارشان را بدزدد اما این ماجرای سرقت پس از چندین سال علنی شد.

* امینیان: «پاکسازی نژادی فلسطین» پاپه با آثار پیش و پس از آن متفاوت است

امینیان ناشر این کتاب نیز در این جلسه اظهار داشت: یکی از کتاب‌هایی که در سال ۱۳۸۳ ترجمه کردم تحت عنوان نامه‌های افسران رژیم صهیونیستی بود که در آنجا نیز نشانه‌های بسیاری از شکست سکوت آمده بود از لابه‌لای نامه‌ها اشارات صریحی به رویدادهایی که طی قرن ۲۱ اتفاق افتاده بود مطرح شده و جریان به سمتی حرکت کرده که منجر به اخراج فلسطینی‌ها و بست دیدگاه افسانه‌ای خروج داوطلبانه فلسطینیان از سرزمین‌هایشان شده است.

وی با بیان اینکه پس از چند اثری که توسط ناشران مختلف از جمله انتشارات خرسندی منتشر شد در روایت فتح و ساقی کارشناسانی برای انتخاب آثار جمع شدند تا جنبه اسنادی و تحلیلی تألیف‌ها را هم بررسی کرده و از ادبیات عامه آن هم مورد توجه قرار گیرد، گفت: عملاً جمع‌بندی این کتاب‌ها به عنوان یک سیر مطالعاتی به سمتی حرکت کرده تا کارهای تحقیقاتی ارائه شود.

وی گفت: در گروه مطالعاتی اندیشه‌ورزان از سال ۱۳۸۱ کارهای متعددی انجام دادیم اما از سال ۹۰ در حوزه نشر تصمیم گرفتیم کارها را خودمان منتشر کنیم، مترجمان‌مان هم گروهی بودند که تعلق ذهنی و توانمندی قلمی خوبی داشتند. تأکید بر این بود که موضوعات به صورت آنچه نویسنده در کتاب آورده نباشد. بلکه تشریح خوبی داشته باشیم تا مخاطب به فهم درستی برسد اما نهایت امانتداری را نسبت به متن نیز شاهد باشیم.

امینیان در مورد کتاب «پاکسازی نژادی فلسطین»، توضیح داد: در این راستا کارهایی نیز پیشتر منتشر شده بود اما این کتاب پاپه با کارهای پیش و پس او متفاوت بود و می‌توان آن را نقطه عطفی در کتاب‌هایش دانست.

وی به کتاب «نامه‌های افسران رژیم صهیونیستی» اشاره و تصریح کرد: در سال ۲۰۱۱ پاپه کتاب دیگری را با عنوان فلسطینیان فراموش شده نوشت و منتشر کرد این کتاب اشاره دارد به چگونگی سرنوشت یک ملت که درگیر مطامع رژیم صهیونیستی می‌شود.

وی به کتاب دیگر پاپه با عنوان درباره فلسطین هم اشاره کرد و با بیان اینکه امسال تولیدی نداشتیم و گروه پژوهشی اندیشه‌ورزان تنها توسط بنده اداره می‌شود، گفت: با توجه به شرایط پیش آمده عملاً کارهایی که در این حوزه صورت گرفته نیازمند حمایت هستند که متأسفانه آن را نمی‌بینیم از این مجموعه ۴۰ جلدی که آماده انتشار است اثری تحت عنوان اسرائیل در خاورمیانه را آماده کردیم که در بردارنده ۲۵۰ مقاله از کارشناسان مطرح در موضوع صهیونیست است. در کنار آن اثری تحت عنوان بایکوت نوشته فیروز عثمان ترجمه شده اما با توجه به امکاناتی که داریم برآوردمان این است تا سال ۹۸-۹۹ سایر آثار را نیز منتشر خواهیم کرد.

امینیان در مورد متن کتاب هم گفت: فرایند ترجمه را به گونه‌ای پیش می‌بریم که ضمن ارائه ترجمه مترجم گروهی کارشناس نیز آن را تطبیق داده و به لحاظ نکات مبهم به شرح مسائل نیز پرداخته شود.

* برهانی: پاپه معتقد است رژیم صهیونیستی نژادپرست بوده و شایستگی ادامه حیات ندارد

برهانی از شاگردان پاپه نیز در سخنانی کوتاه مقایسه پاپه با یهودی‌های ضدصهیونیستی را قیاس مع ‌ الفارق دانست و گفت: پاپه به شکل کامل از صهیونیست‌ها و اسرائیل بریده و کاملاً ضد اسرائیل است او مشکل را در منطقه صهیونیست می‌داند و مشکل خاورمیانه را وجود اسرائیل می‌داند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پاپه ضدصهیونیست است و از معدود متفکرانی است که معتقد است رژیم صهیونیستی یک رژیم نژادپرست است گفت: او معتقد است رژیم صهیونیستی نژادپرست بوده و شایستگی ادامه حیات ندارد و مردمی که آنجا هستند باید از مسیر انتخابات بگویند که چه می‌خواهند. پاپه ۲۰ کتاب در مورد فلسطین و اسرائیل دارد و هر سال دو اثر با این محوریت را منتشر می‌کند. امیدوارم آثار دیگری از پاپه منتشر شود چرا که روی نسل جوان، دانشگاهی و روشنفکر می‌تواند اثرگذار باشد چنانچه در کشورهای غربی این اثر را داشته است.

* انتقاداتی به کتاب/ هیچ یهودی در دنیا وجود ندارد که هولوکاست را رد کند

سلطان‌شاهی نیز با بیان برخی نکات درباره ترجمه و انتقادات به کتاب، گفت: کتاب را مطالعه کردم و به این پی بردم که پاپه هم مثل خیلی از افراد منتقد جدی صهیونیست‌ها منتقد است او یک اثری را نوشته اما دوز انتقاد او بیشتر از دیگران است.

وی در مورد ترجمه هم گفت: ترجمه کتاب به عنوان برداشت اول خوب است اما برای انتشار کتاب آماده‌سازی‌هایی لازم است. تشریح پاورقی‌ها به اندازه نیست و اغلاط تایپی موجود است مهمترین مشکل کتاب به لحاظ ترجمه این است که اسم‌گذاری اسامی که به عربی بوده به خوبی به فارسی برگردانده نشده است.

سلطان‌شاهی در پایان گفت: هیچ یهودی در دنیا وجود ندارد که هولوکاست را رد کند ضدصهیونیست‌ ترین یهودی‌ها هم درباره هولوکاست کوتاه نمی‌آیند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: