نیکی هیلی: بن سلمان مسئول قتل خاشقجی است

کدخبر: 2293429

نماینده آمریکا در سازمان ملل در تناقضی آشکار با موضع‌گیری‌های ترامپ، اعلام کرد رژیم سعودی و ذر رأس آن، بن سلمان، مسئول قتل خاشقجی است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، به نقل از نیویورک پست، نیکی هیلی ، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد -که از سمت خود استعفا کرده است و تا پایان سال جاری میلادی پست خود را ترک خواهد کرد- در تناقضی آشکار با موضع گیری های دونالد ترامپ ، رئیس جمهور این کشور، اعلام کرد محمد بن سلمان ، ولیعهد عربستان و رژیم سعودی مسئول قتل جمال خاشقجی ، روزنامه نگار منتقد بن سلمان، هستند.

نیکی هیلی در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی، تأکید کرد حکومت سعودی مسئول قتل خاشقجی است و بن سلمان نیز در رأس این حکومت است. بنابراین، همه آنها مسئول هستند و نمی توانند از این ماجرا شانه خالی کنند؛ نه حکومت و نه حتی یک نفر.

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا - سازمان جاسوسی سیا - پس از تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که قتل این روزنامه نگار سعودی به دستور بن سلمان و در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه صورت گرفته است. با وجود این، ترامپ تصمیم گرفته است در این ماجرا، از بن سلمان جانبداری کند. ترامپ برای توجیه این اقدام منزجرکننده خود اعلام کرده است قراردادهای تسلیحاتی و تجاری با ریاض اهمیت زیادی دارند و او نمی خواهد با موضع گیری سختگیرانه درخصوص قتل خاشقجی، این روابط را به خطر بیندازد.

هیلی تنها به همین انتقاد لفظی اکتفا کرد و در ادامه به توجیه تداوم حمایت آمریکا در عربستان سعودی پرداخت و مدعی شد: سعودی ها به آمریکا در مقابله با «شورشی ها!» در یمن، حزب الله لبنان و «نیروهای نیابتی ایران!» در سراسر جهان کمک می کنند. او در ادامه گفت واشنگتن باید به طور جدی به ریاض گوشزد کند که آمریکا این اقدام (قتل وحشیانه خاشقجی) را تأیید نمی کند و از این موضع به راحتی نخواهد گذشت و آنها نباید در آینده اقدامات مشابهی انجام دهند.

هیلی که خبر استعفایش به طور غافلگیرکننده ای ماه اکتبر سال جاری میلادی توسط ترامپ اعلام شد، همچنین تصریح کرد رفتار غیرقابل پیش بینی ترامپ به پیشبرد اهداف آمریکا در صحنه بین المللی کمک کرده است. به طوری که پس از اظهارات تند و جنجالی ترامپ درخصوص یک مسئله جهانی (برای مثال وضع تحریم علیه دیگر کشورها)، هیلی به نمایندگان کشورهای دیگر می گفته: می دانید او (ترامپ) بسیار ناراحت است. نمی توانم به شما با اطمینان بگویم چکار خواهد کرد. اما می توانم بگویم که اگر این تحریم ها را وضع کنیم، نهایت سختگیری را نخواهیم داشت.

با وجود اینکه هیلی مسائل خانوادگی را دلیل کناره گیری خود اعلام کرده، برخی گزارش ها حاکی از آن است که او احتمالا به دلیل متهم شدن به نقض قوانین کاری از سمت خود استعفا کرده است.

دونالد ترامپ چندی پیش، «هدر نائورت»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، را به عنوان گزینه خود برای جانشینی نیکی هیلی معرفی کرد. او پیش تر گوینده خبر شبکه تلویزیونی فاکس نیوز بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: