رئیس انجمن تهیه‌کنندگان مستقل: با توجه به قوانین کشور، امیدی به حذف پروانه ساخت ندارم

کدخبر: 2293728

«غلام‌رضا موسوی» گفت:حذف شورای پروانه ساخت را از دو جهت می‌توان مورد بررسی قرارداد، مسئله‌ای است دوسویه. ولی با توجه به قوانین فعلی کشور و تجربه‌ مشابه آن، به نظر می‌رسد نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا ، چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه 200 تن از سینماگران در نامه ای خطاب به رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی خواستار لغو الزام برای دریافت «پروانه ساخت» شدند. این مسئله موافقان و مخالفانی راهم در پی داشت، موافقان معتقد بودند که این حذف می تواند بستر و شرایط مناسب تری را برای فیلمسازی ایجاد کند و یکی از موانعی که در مسیر فیلم سازی برخی از فیلم سازان قرار گرفته است را بردارد و در واقع به سهولت در فیلم سازی کمک کند. همچنین علاوه بر این، سلایق گوناگون را به عرصه سینما باز کند و تولیدات این هنر، منحصر به سلایق این شورا نشود. عده دیگری هم که قائل به تأثیر روابط اشخاص در تصمیمات بودند، مصرّانه تر بر این درخواست پا فشردند.

لکن در مقابل نظر دیگری وجود داشت که مخالف حذف پروانه ساخت بود، چراکه ایشان معتقد بودند با همین وضعیت فعلی و لزوم دریافت پروانه ساخت و مشکلاتی که آقایان اشاره می کنند؛ وضعیت سینمای ما این است! وای به حال روزیکه همین ها هم یک یک برداشته شوند.

اولین اشاره این دسته دوم هم به فیلم های سخیف، مدعیِ کمدی و ضدسینمای این روزهای کشور است، می گویند اگر پروانه ساخت و نظارت بر تولیدات سینمایی کنار گذاشته شود، تبعاً آثار مذکور هم بیشتر خواهد شد و ولنگاری سینمای کشور گسترش بیشتری خواهد داشت.

پیرو همین موضوع یعنی لغو الزام برای دریافت پروانه ساخت «غلام رضا موسوی» تهیه کننده سینما و رئیس انجمن تهیه کنندگان مستقل در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: این مبحث از دو منظر قابل بررسی است، من نه کاملا موافقم و نه کاملا مخالف هستم. نظر من این است برای فیلم سازانی که کارنامه مشخصی دارند و شناخته شده هستند، این الزام لغو شود. ولی آنانیکه کار اولشان است، سبقه ای ندارند، نمی دانیم در چه سطحی هستند و چه نگاه و دغده ای دارند، باید مجوز و پروانه ساخت دریافت کنند.

وی ادامه داد: در واقع باید به صاحبان نام و شخصیت های شناخته شده سینما، اعتماد کرد. مسئولیت ساخت اثرشان به خودشان واگذار شود، نه آنکه بین ایشان و یک چهره تازه، هیچ فرقی وجود نداشته باشد. اگر فردی از همین شخصیت های شناخته شده و کارنامه دار، خودش تمایل داشت برای مجوز اقدام کند وگرنه به دغدغه، حرف و سلیقه ی او اعتماد کنیم و احترام بگذاریم.

موسوی افزود: البته با توجه به قوانین فعلی کشور، زیاد امیدوار نیستم پروانه ساخت حذف شود و با این درخواست موافقت شود. البته که ما در گذشته شاهد تجربه ای شبیه همین مسئله بودیم، در زمان آقای جنتی «وزیر پیشین اداره فرهنگ و ارشاد» قانونی تصویب شد که ناشران با ضمانت و مسئولیت خود می توانند آثارشان را منتشر کنند و نیازی به مجوز «نشر» ندارند، اما این قانون مورد استقبال ناشران قرار نگرفت. به همین دلیل فکر می کنم در سینما هم همین طور باشد و بر فرض هم که لزوم دریافت پروانه ساخت لغو شود، خود فیلم سازان و تهیه کندگان از آن استقبال نکنند.

عدالت یا ناعدالتی در تقسیم بندی سینماها؛ مسئله این است / احمدمازنی: مجلس در این زمینه ورود خواهد کرد

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: