مخالفت روسیه بار هر نوع بازرسی یک‌جانبه درباره اجرای پیمان موشکی

کدخبر: 2293796

مدیر بخش عدم گسترش و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه گفت، مسکو با هیچ نوع بازرسی یکجانبه‌ای درباره اجرای پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط موافقت نمی‌کند، ولی حاضر به گفت‌وگو برای بازرسی‌های متقابل بین روسیه و آمریکاست.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، "ولادیمیر ارماکوف" مدیر بخش عدم گسترش و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد هیچ نوع بازرسی یکجانبه ای در خاک فدراسیون روسیه درباره اجرای پیمان مربوط به نابودی موشک های دارای برد کوتاه و متوسط نمی تواند صورت بگیرد، ولی مسکو برای گفت وگو درباره شکل دوجانبه بازرسی ها بین روسیه و آمریکا آمادگی دارد.

به گفته این دیپلمات بلندپایه، هر گونه اقدام واقعی در عرصه کنترل تسلیحات تنها بر اساس ضوابط حقوقی مندرج در توافقات بین دو کشور امکان پذیر خواهد بود.

ارماکوف یادآور شد: «طرف آمریکایی از سال 2000 به اینطرف بطور عمدی از تمامی توافقات در زمینه کنترل تسلیحات خودداری می کند و آسیب جدی به حقوق بین المللی سایر کشورها در این عرصه وارد کرده و در ازای آن تنها بر اساس قوانین و منافع خویش در این راستا اصرار دارد. تنها چیزی که آنها ارائه داده اند "قوانین" نوشته شده در واشنگتن است که در صورت ضرورت هم در خود واشنگتن بطور یکجانبه لغو شده یا اصلاح میشود. ما با چنین برخوردی اصلا موافق نیستیم.»

هشدار پوتین درباره پاسخ روسیه به خروج آمریکا از پیمان موشکی

ناتو روسیه را رسما به نقض پیمان موشکی متهم کرد

پیش از این "مایک پامپئو" وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که روسیه دو ماه فرصت دارد تا به اجرای پیمان نابودی موشک های برد کوتاه ومتوسط بازگردد، در غیر این صورت واشنگتن هم دیگر به تعهدات خویش پایبند نخواهد بود.

"آندریا تامپسون" معاون وزیر خارجه آمریکا ر زمینه کنرل تسلیحات و امنیت بین الملل نیز به نوبه خود گفته بود که ایالات متحده از روسیه می خواهد تا از برخی انواع موشک های خود یا مدرنیزه سازی سامانه های موشکی خود که برد آنها مطابق با توافقات در پیمان موشکی است، صرف نظر کند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: