فارس گزارش می‌دهد

درخواست اتحادیه‌ها و فعالان دانشجویی برای خروج لوایح «FATF» از دستورکار مجمع تشخیص مصلحت

کدخبر: 2293886

بسیاری از اتحادیه ها و فعالان دانشجویی ارجاع لوایح مربوط به fatf به مجمع تشخیص را نقض آشكار قانون اساسي دانسته اند و از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته اند آنها را از دستور کار خارج کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، ارجاع لوایح مربوط به fatf به مجمع تشخیص، توسط علی لاریجانی بدون رای گیری مجدد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی موجب انتقاد بسیاری از اتحادیه ها و فعالان دانشجویی شده و آنها ضمن اینکه این اتفاق را نقض آشکار قانون اساسی دانسته اند از مرتبط کردن تصویب این لوایح با وضعیت معیشتی مردم گلایه کرده و از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته اند آنها (پالرمو و لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی) را از دستور کار خارج کند.

* اتحادیه دانشجویان مستقل:اقدام لاریجانی به ارجاع لوایح FATF به مجمع تشخیص نقض صریح قانون اساسی است

بر همین اساس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور طی نامه ای خطاب به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ارجاع لوایح مربوط به fatf به مجمع تشخیص، توسط لاریجانی قبل از اصرار مجدد مجلس بر مصوبه قبلی خود تصریح کردند: نیک مستحضرید علی رغم انتقادات کارشناسان، اقشار مختلف مردم و علی الخصوص اتحادیه های دانشجویی، لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی FATF توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شدند که البته این لوایح به جهت مغایرت با قانون اساسی با رای منفی شورای نگهبان مواجه شد.

یقیناً شما بیش از همه واقف هستید که در قانون و آئین نامه های داخلی مجلس، روند تصویب طرح ها و لوایح و نیز نقش شورای نگهبان، روند مشخص و تعریف شده ای است. به موجب قانون چنانچه طرح یا لایحه ای به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد اما توسط شورای نگهبان رد و به مجلس بازگردانده شود، لازم است مجلس پس از رای گیری مجدد در صحن علنی، عملا بر مصوبه قبلی خود اصرار نموده و آن را از باب «مصلحت» روانه مجمع تشخیص نماید که این رویه، در استفساریه های شورای نگهبان نیز به وضوح قابل ملاحظه می باشد. بر اساس ماده ۲۵ آیین نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام که شرط ارسال مصوبه از طرف مجلس به مجمع صراحتا، باقی ماندن «مجلس» بر نظر خود با اعلام رای قبلی است. ماده ۲۰۰ آیین نامه داخلی مجلس نیز اینطور بیان می کند که: «پس از بررسى گزارش کمیسیون که در آن نظر شوراى نگهبان ملحوظ شده است و راى گیرى نسبت به آن، مصوبه مجدداً به شوراى نگهبان ارسال مى شود. اگر این مصوبه هنوز وافى به نظرات شوراى نگهبان نباشد، مجدداً در مجلس مطـرح مى گردد، درصورتى که مجلس با درنظرگرفتن حفظ مصلحت نظام همچنان بر رأى خود باقى باشد رئیس مجلس مصوبه مذکور را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال مى دارد.» لذا پرواضح است با توجه به مخالفت شورای نگهبان با تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی که جزو لوایح چهارگانه مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی FATF هستند، لازم بود یکبار دیگر نمایندگان محترم مجلس ضمن بررسی نظرات شورای نگهبان در خصوص ارسال این موارد به مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گیری می کردند. تعجب آور اینکه آقای لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی با بی اعتنایی به روال قانونی و شان مجلس شورای اسلامی، لوایح فوق را شخصا طی نامه هایی جهت بررسی، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال نموده است. از آنجا که شنیده ها حاکی از بررسی لایحه پیوستن دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و نیز لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در کمیسیون اقتصاد کلان مجمع و نیز احتمال طرح قریب الوقوع آن در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام است، صراحتا اعلام میداریم که این اتفاق، نقض آشکار قانون اساسی و نیز موجب زیر سوال رفتن فلسفه وجودی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است و بیم آن داریم که با چنین قانون شکنی های آشکار توسط افراد یا گروه ها ، عملاً زمینه برای اعمال سلیقه های نامشروع سیاسی در آینده فراهم شود. لذا مجمع تشخیص مصلحت نظام نباید بازیچه و اسیر سیاسی بازی های برخی اصحاب قدرت و گروه های سیاسی شود. شما در عالی ترین سطوح کشور، صلاحیت تشخیص مصالح نظام را دارید و کدام مصلحت بالاتر از رعایت قانون؟ از این ضمن تاکید بر مواضع قبلی خود درخصوص عواقب زیانبار و خطرناک تصویب این دست لوایح استعماری برای کشور، تاکید می کنیم که شما باید با ممانعت از ادامه این رویه غیر قانونی و نادرست، موجب اجرای دقیق قانون اساسی و دفاع از احکام شرع مقدس اسلام باشید.

جنبش عدالتخواه: ۲ لایحه مرتبط با FATF از دستور کار مجمع تشخیص خارج شود

جنبش عدالتخواه دانشجویی هم خطاب به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه‌ای ارسال کرده و خواستار این شد که ارسال دو لایحه مرتبط با fatf به مجمع تشخیص، غیرقانونی بوده و باید از دستور کار خارج گردد.

این اتحادیه دانشجویی در نامه خود به محسن رضایی نوشته است: به استحضار می‌رساند ارسال دو لایحه مرتبط با FATF (پالرمو و لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی) بدون تایید مجلس و صرفاً با نظر شخصی آقای دکتر علی لاریجانی صورت گرفته است. لیکن چند نکته‌ای که در مورد ارسال لوایح به مجمع تشخیص لازم است به نظرتان برسانیم:

۱- ارسال لوایح به مجمع تشخیص مصلحت نظام در واقع نوعی بی‌توجهی نسبت به بخشی از اصل ۱۱۲ قانون اساسی بوده که «مجلس با در نظر گرفتن مصلحت نظام، اگر نظر شورای نگهبان را تأمین نکند مصوبه به مجمع تشخیص ارسال می‌گردد» که این اصل به صراحت درباره تایید و اصرار مجلس بر تصویب مصوبه تاکید دارد نه اصرار رئیس مجلس!

۲- اقدام مجمع در راستای بررسی این لوایح ارسالی از جانب آقای لاریجانی برخلاف ماده ۲۵ آیین نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام (اشاره ماده ۲۵ به لزوم رعایت ترتیب در ارسال مصوبه به مجمع) می‌باشد که در این آیین‌نامه نیز شرط ارسال مصوبه از سوی مجلس به مجمع تشخیص حکایت از اعلام باقی ماندن مجلس بر نظر خود (با رأی‌گیری) دارد.

۳- ارسال لوایح به مجمع تشخیص نیز صراحتاً بر خلاف ماده ۲۰۰ آیین‌نامه داخلی مجلس بوده، و ریاست مجلس در ارسال این لوایح به مجمع تشخیص این اصل را نادیده گرفته است.

جنبش عدالتخواه دانشجویی با توجه به اینکه ارسال لوایح مذکور مخالف ماده ۲۵ آئین‌نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌باشد، تقاضا دارد تا آن را از دستور کار مجمع خارج نموده و برای تصمیم‌گیری نهایی به صحن مجلس بازگردانده شود.

* دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان :پیوستن به FATF نتیجه‌ای جز کوچکتر شدن سفره مردم ندارد

سیدعلی صالح‌پور دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، از برخی تلاش ها برای پیوستن به FATF انتقاد کرد وگفت: آقایان با سیاست گذاری‌های غلط اقتصادی قیمت‌ها را چند برابر می‌کنند بعد مقابل دوربین ها می‌گویند اگرFATF باشد 20 درصد هزینه ها کم می شود. خب اگر شما دغدغه معیشت مردم را دارید چرا سیاستی اتخاذ می کنید که موجب افزایش قیمت ها و فشار روی طبقه متوسط و ضعیف می‌شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد آقای روحانی احساس می‌کند در حال از دست دادن اعتماد مردمی است که در انتخابات به وی اعتماد کردند و رای دادند و حال سعی در فرار از زیر بار مسئولیت و گره زدن مشکلات کشور به مسائل کاملا فرعی است اما غافل از آن که هرچه بیشتر بر رویFATF اصرار کند سرمایه اجتماعی بیشتری از دست می‌دهد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: مردمی که وعده حل شدن آب خوردن آنها توسط برجام را توسط رئیس جمهور کشور شنیده‌اند چگونه می‌توانند به حرف هایش راجب FATF اعتماد کنند. آقای رئیس جمهور گفت نمی‌شود یک نفر شعاری بدهد و آثار شعارش را برای مردم ترجمه نکند خب اگر صادقانه این حرف را می‌زند بیاید آثار شعارهایی را که راجب FATF می‌زند را برای مردم ترجمه کند.

صالح پور ادامه داد: انجام کامل برنامه FATF موجب هدفمندتر و دقیق‌تر شدن تحریم‌های آمریکا و در نتیجه سخت‌تر شدن اوضاع می‌شود، البته ممکن است که در ابتدا به خاطر جو روانی که توسط رئیس‌جمهور ایجاد شده بهبود اندکی حاصل شود اما دوباره به خانه اول برمی‌گردیم.

وی گفت: ترجمه شعار تعامل با FATF چیزی جز کوچکتر شدن سفره مردم نیست همان طور که ترجمه شعار تعامل باغرب ذیل برجام برای مردم چیزی جز خسارت محض نشد.

این فعال دانشجویی یادآور شد: در اوضاع فعلی صحبت های غیرکارشناسی توسط مقامات سطح بالای چون رئیس جمهور قطعا ضربه زننده است.گمان کنم که کم کاری از حلقه مشاوران رئیس جمهور است که نکات کارشناسی راجب FATF را به رئیس جمهور گوش زد نکرده اند چون در غیر این صورت رئیس جمهور نمی آمد در معرض دید عموم اظهار نظرهای ابتدایی و البته آنهم غلط راجع به FATFکند.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اظهار داشت: با اینکه بارها گفته ایم با انجام تمام بندهای این برنامه امکان خروج ایران از لیست سیاه با اوضاع فعلی که مخصوصا با پیوستن رژیم صهیونیستی به اعضای اصلی FATF ایجاد شده عملا صفر است و اینکه در CFT هم نمی‌توانیم بر روی تعریف تروریسم حق شرط بگذاریم، ولی کسی نیست که به این ایرادات کارشناسی پاسخ منطقی بدهد.

وی گفت: اصلا با فرض این که ایران به طور کامل از لیست سیاه خارج شود و آن 20 درصدی که رئیس جمهور قولش را داده هم رخ بدهد، می‌گویم جه تضمینی وجود دارد که دوباره به لیست سیاه بازنگردیم ماکه تجربه کوبا و پاکستان مقابل چشممان است. این کاملا غیر منطقی است که که کلی امتیاز بدهیم در مقابل 20 درصد ارزانی شود خب خود دولت بنشیند با حضور کارشناسان انقلابی به بازار ارز سروسامان دهد برای نقدینگی و تورم و اصلاح نظام بانکی برنامه ریزی کند که البته برای تک تک این ها راهکار وجود دارد اگر دولت این کار پایه ای را انجام دهد نیازی به آن 20 درصد نامطمئن هم نیست.

صالح‌پور تصریح کرد: بهبود اوضاع اقتصادی امری ممکن و در دسترس است که باید در دولت شروع شود تا دیگر نیازی به متوسل شدن به هرقرارداد ونهاد بین المللی برای بهبود های کوتاه مدت بی فایده نباشد.

* معاونت خواهران بسیج اساتید دانشگاه آزاد: دو راهی FATF و زندگی ارزان تجربه تلخ دیگری خواهد شد مانند برجام

معاونت خواهران بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی هم در این راستا به اظهارات اخیر رئیس جمهور اشاره کرد و نوشت: رئیس جمهور محترم لطفا تجربه تلخ دو راهی برجام و تحریم را دوباره تکرار نکنید! می‌فرمایید مردم بگویند زندگی ارزان می‌خواهند یا گران؟ اگر از مار خوش خط‌وخال برجام گزندی ندیده بودیم امروز با شنیدن بیاناتتان تنمان نمی‌لرزید.

برجام حاصل شد ولی تحریم‌ها رنگ نباخت؛ برجام آمد ولی نشد آنچه وعده داده بودید؛ FATF هم که بیاید سفره مردم را وسیع نخواهد ساخت؛ آنچه وسیع خواهد شد دایره تحکم‌های مستبدان دنیاست! دو راهی FATF و زندگی ارزان تنها تجربه تلخ دیگری خواهد شد همچون دو راهی برجام و سفره‌های مردم! خواهشاً این‌بار از وعده‌های زندگی ارزان مردم مایه نگذارید!

* دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: رئیس‌جمهور ناکارآمدی دولت را به مسائلی همچون برجام و FATF ربط ندهد

محمدامین مهدی‌پور دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور درباره FATF، گفت: FATF از زمانی که وارد مجلس شده حاشیه‌ساز بوده و افراد مختلفی اعم از موافق و مخالف نظرات جدی‌ای پیرامون این موضوع داشتند اما از طرفی اقشار مختلف مردم و تعداد زیادی از دانشجویان با ارائه استدلال‌ها و ادله‌های مختلف و تخصصی به این موضوع ورود کردند و علناً مخالفت خود را اعلام کرده و گفتند که این لایحه نمی‌تواند به کشور ما کمک کند تا در مسائل مالی بهتر از گذشته عمل کنیم.

وی افزود: دانشجویان معتقد بودند که اگر قرار است لایحه‌ای برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم تصویب شد باید همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند. در داخل کشور این کار صورت گیرد. لزومی ندارد ما با پیوستن به این کنوانسیون‌ها بیاییم بیش از حد به آنها تعهد داده و اخبار محرمانه مالی و اقتصادی خودمان را به صورت رایگان در اختیار کشورهایی که با ما دشمنی دارند قرار بدهیم صرفاً با این بهانه که می‌خواهیم اثبات کنیم که در دنیا حامی تروریسم نیستیم.

این فعال دانشجویی با اشاره به تصویب cft در مجلس و ارائه آن به شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان ایراداتی را به این لایحه گرفته است و متن این لایحه دوباره به مجلس برگردانده شده تا دوباره بررسی شود اما ما شاهدیم رئیس مجلس به جای بررسی مجدد و حتی رأی‌گیری که طبق قانون اساسی باید انجام می‌‌شد برخلاف همه موارد و آیین‌نامه‌های داخلی خودش مستقیماً تصمیم گرفته و تمامی موارد قانونی را نقض کرد و حریت مجلس و اصل 112 قانون اساسی را که می‌گوید مجلس برای طرح‌هایی که شورای نگهبان را بازمی‌گرداند باید رأی‌گیری انجام دهد را نقض کرد و قانون را زیر پا گذاشت.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اضافه کرد: تک‌تک نمایندگان مجلس باید نسبت به این مسأله معترض باشند و اگر قرار باشد لایحه CFT در مجلس بررسی شود باید از مسیر قانونی این کار انجام شود و قابل درک نیست که رئیس مجلس در طرح‌هایی مانند برجام، FATF و CFT شخصاً اقدام کند در صورتی که افراد زیادی از دلسوزان نظام با آن مخالفت دارند.

مهدی‌پور ادامه داد: مسلما از این پس ما شاهد فشار بر روی مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم و افرادی که به مجلس و شورای نگهبان فشار می‌آوردند که این طرح تصویب شود و مخالفان این لایحه را افراد بی‌منطقی خطاب می‌کنند، امروز به سراغ مجمع تشخیص رفته‌اند.

وی تاکید کرد: آقای روحانی در مورد برجام هم می‌گفت حل مشکلات اقتصادی ما وابسته به آن است و اگر برجام تصویب شود همه مشکلات ما حل خواهد شد! روز گذشته درباره FATF هم صحبت کرد و گفت اگر FATF تصویب شود شاهد 20 درصد گرانی نخواهیم بود اما اگر رد شود شاهد افزایش 20 درصدی اجناس خواهیم بود.

این فعال دانشجویی ادامه داد: تجربه به ما نشان داده برای طرح چنین مسائلی نیاز به علم اقتصاد است اما آنچه تاکنون دیده‌ایم این است که دولت روحانی علم به اقتصاد ندارد مگر اینکه علم به غیب داشته باشد.

مهدی‌پور تصریح کرد: تحلیل‌ها نشان می‌دهد ما در آینده درگیر تحریم و گرانی بیش از این خواهیم بود چه CFT تصویب شود و چه نشود و چه FATF باقی بماند یا نماند شاهد افزایش گرانی‌ها خواهیم بود. پس چرا ضعف مدیریت و کم‌کاری خود را به چنین مسائلی ربط می‌دهید و سعی می‌کنید آینده کشور را تحت فشار قرار دهید. روحانی باید قبول کند که دولتش در مصالح اقتصادی ضعیف بوده و بد عمل کرده است و ربطی به مسائل دیگر ندارد.

وی با بیان اینکه گرانی 20 درصد اتفاق خواهد افتاد و دولت در هر صورت بهانه خواهد آورد، گفت: اگر اتفاقی هم برای مردم رخ دهد مسبب آن دولت است نه موضوع دیگر و رئیس جمهور باید پاسخگو باشد. خود آقای ظریف در مجلس گفت نمی‌تواند تضمین دهد که با پیوستن به چنین لوایحی مشکلات حل می‌شود اما چطور شده که امروز مواضع دولت و رئیس جمهور تغییر کرده است.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: آقای روحانی آن چنان در مورد کسانی که مانع پیشرفت کشور می‌شوند صحبت کرد که واقعاً برای ما سؤال پیش آمد؟ واقعاً چه کسانی بودند که شعار می‌دادند و می‌گفتند مسائل کشور با برجام حل خواهد شد حال ما شعار دهنده‌ایم یا دولت. آیا ما شعار دادیم که قرار است صد روزه مشکلات را حل کنیم؟ دولت دست پیش را گرفته تا پس نیفتد مردم از وضعیت اقتصادی فعلی شاکی هستند و می‌دانند تمام این مشکلات به دلیل سوءمدیریت مسئولان است نه چیز دیگر.

وی تاکید کرد: از ابتدای دولت وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبودی نرفته و امروز زمان ‌آن است که رئیس جمهور پاسخگو باشد نه طلبکار. مدعیانی که می‌گفتند با برجام ارتباط ما با دنیا برقرار خواهد شد و تمام بلوکه شده به کشور باز می‌گردد و تمام مشکلات حل خواهد شد امروز کجا هستند.

این فعال دانشجویی ادامه داد:‌آقای روحانی می‌گفت عده‌ای نمی‌خواهند بگذارند ما با بانک‌های جهانی ارتباط بگیریم اگر شما خواستار ارتباط با بانک‌های جهانی بودید چرا وقتی که کشور چین پیام داده بود که با ارز مبادله‌ای کار را انجام دهیم دولت آن را سر می‌دواند و چرا تا مدت‌ها در برخی از کشورها سفیر نداشتیم.؟

مهدی‌پور افزود: ما به عنوان قشر دانشجو از مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواهیم طرح‌های رد شده شورای نگهبان که در مجلس هم رأی نیاورده را بررسی نکند. مسلما تا زمانی که مجلس شورای اسلامی نسبت به این مسأله رأی‌گیری نکرده و نظر نمایندگان مشخص نشده نباید در مجمع این مسأله بررسی شود.

وی با بیان اینکه CFT به ضرر منافع ملی و اقتصاد کشور است، گفت: دولت وقتی قصد دارد به کمک افراد منسوب خودش در ارگان‌ها و نهادهای مختلف قانونی را نقض کند می‌آید در کشور حاشیه ایجاد می‌کند و افراد انقلابی و ارزشی را محکوم می‌کند و به آنها تهمت می‌زند.

* پس از تحمیل برجام و عکس یادگاری با ipc اینبار پاشنه کشیده اند برای تصویب fatf

محمدحسین صبوری دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی هم از اینکه عده ای برای تصویب این لوایح از رهبر انقلاب هزینه می کنند انتقاد کرده و نوشته است: « باز هم هزینه کردن از رهبری برای غلطیدن در آغوش استکبار! پس از تحمیل برجام و عکس یادگاری با ipc اینبار پاشنه کشیده اند برای تصویب fatf. قطعا در روزهای آینده همه را به پاسخگویی دعوت می کنیم...»

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: