سهم‌خواهی هیات امنای ارزی از شرکت‌های واردکننده

واردات واکسنی که در تولید آن خودکفا هستیم!

کدخبر: 2294258

در حالی که انیستیتو پاستور ایران اعلام کرده بود در زمینه تولید واکسن هپاتیت خودکفا هستیم، هیات امنای ارزی وزارت بهداشت برای واردات این فراورده فراخوان داده است.

خبرگزاری فارس،گروه سلامت: مرداد ماه امسال بود که علیرضا بیگلری رئیس انیستیتو پاستور ایران از تولید 11 میلیون دز واکسن هپاتیت B به سفارش وزارت بهداشت خبر داد و گفت: به طور کلی تولید واکسن بر اساس میزان نیاز کشور انجام می‌شود، نیازی که آن را وزارت بهداشت اعلام می‌کند و امسال یک میلیون دز بیشتر واکسن هپاتیت B تولید می‌شود و این در حالی است که انستیتو پاستور ایران قابلیت تولید این واکسن را در صورت نیاز تا سقف 20 میلیون دز به طور سالیانه دارد.

وی با تأکید بر کاهش چشمگیر تعداد ناقلان هپاتیت B در کشور بیان کرد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی اگر بیش از 8 درصد جمعیت کشوری ناقل باشد، آن کشور به عنوان منطقه پرخطر از نظر ابتلا معرفی می‌شود این در حالی است که طی 15 سال اخیر با تولید بومی واکسن هپاتیت در ایران تعداد ناقلین این نوع هپاتیت از 3.5 به 1.5 درصد در کل جمعیت ناقل کشور رسیده است.

بیگلری در خصوص اما و اگرهای مربوط به صادرات واکسن هپاتیت B ادامه داد: به زودی و ظرف چند سال آینده واکسن جدید پنتاوالان وارد چرخه واکسن‌سازی کشور می‌شود که در آن واکسن، هپاتیت B یکی از ترکیبات این واکسن جدید است بنابراین با توجه به این مسئله ایجاد بازار صادراتی برای صادرات صِرف واکسن هپاتیت B چندان سودآور نخواهد شد.

سخنان رئیس انیستیتو پاستور ایران در حالی بیان شد که هیات امنای ارزی وزارت بهداشت همین چند روز قبل برای تخصیص ارز به شرکت‌های وارد کننده واکسن فراخوان داده است.

در این فراخوان با عنوان « تامین واکسن، سرم و فرآورده های بیولوژیک یارانه ای مورد نیاز سال 1398کشور آمده است:« شرکت تامین آوای سلامت در نظر دارد جهت تامین واکسن، سرم و فرآورده های بیولوژیک مورد نیاز سال 1398 کشور اقدام به برگزاری فراخوان و خرید واکسن مطابق با فهرست پیوست نماید؛‌ مقتضی است کلیه شرکت های معتبر تامین کننده در صورت تمایل به شرکت در فراخوان مذکور، به سایت هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران مراجعه کند.»

در ادامه این فراخوان لیستی از واکسن‌های مورد نیاز برای واردات در اختیار شرکت‌های ورادکننده قرار گرفته است که در آن نام بسیاری از واکسن‌ها، حتی آنهایی که به گفته مسئولان در تولید آن خود کفا شده بودیم نیز مشاهده می‌شود. وزارت بهداشت برای واردات 4 و نیم میلیون واکسن در حال صدور مجوز است.

نکته جالب دیگر آنکه هیات امنای ارزی وزارت بهداشت برای اختصاص ارز و قبول درخواست شرکت‌های واردکننده یک شرط عجیب دارد. در متن فراخوان تامین و توزیع دارو و ملزومات پزشکی آمده است:‌

«هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران در نظر دارد با مشارکت بخش خصوصی نسبت به راه اندازی سیستم تامین و توزیع دارو و ملزومات پزشکی بصورت آنلاین جهت اهداف ذیل اقدام نماید :

جمع آوری اطلاعات و نیاز مندی دقیق ، سریع و به روز در خصوص کمبود داروهای کمیاب و گران قیمت تامین و توزیع داروها بصورت آنلاین از تامین کننده تا مصرف کننده نظارت آنلاین بر پروسه تامین دارو و ملزومات پزشکی از تامین کننده تا مصرف کننده با امکان گزارش گیری لحظه ای در جهت جلوگیری از توزیع غیر ضروری دارو به بازار ثانویه برنامه ریزی جهت تامین و توزیع به موقع داروهای خاص ، حیاتی و داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی

لذا از کلیه شرکت ها و اشخاص حقیقی و حقوقی که در این زمینه فعال هستند دعوت به همکاری می شود .

بدیهی است هیات امنا در انتخاب شرکت برنده بر اساس پیشنهادات ارائه شده بخصوص تامین سهم هیات امنا از خرید و پخش داروها و توانمندی شرکتها مختار خواهد بود .

لذا لازم است تا شرکتها مدارک ذیل را جهت شرکت در فراخوان تا تاریخ 97/9/11 به این هیات ارائه نمایند :

صورت‌های مالی شرکت ( دارایی ثابت شرکت -مالیات متوسط سالانه و گردش مالی سالانه ) . رزومه‌ کاری در زمینه مرتبط. پیشنهاد در زمینه نحوه تعامل با هیات امنا. مشخص نمودن سهم درصد هیات امنا.

در این آگهی وزارت بهداشت یک نکته حائز اهمیت است؛ هیات امنای ارزی وزارت بهداشت از واردکنندگان خواسته است که سهم هیات امنای ارزی از خرید و پخش دارو را مشخص کنند! از طرفی این موضوع به عنوان یک شرط برای قبول برنده این فراخوان و تخصیص ارز در نظر گرفته شده است.

حال سوالی که وجود دارد این است که واکسنی که مسئولان ادعا می‌کردند در تولید آن به خودکفایی رسیده ایم، چرا دوباره قرار است وارد شود؟ نقش هیات امنای ارزی در این موضوع چیست؟ آیا وزارت بهداشت باید از واردکنندگان برای تخصیص ارز سهم‌خواهی کند؟ این کار دلالی نیست و زمینه ساز فساد و رانت نخواهد شد؟

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: