سیدافقهی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

سایه سنگین آمریکا و اسرائیل بر سر تصمیات اروپا

کدخبر: 2294343

کارشناس مسائل سیاسی گفت:اتحادیه اروپا تاکنون هرگز توانایی تصمیم گیری مستقل در موضوعات سیاسی و اقتصادی را نداشته و به همین سبب در مسائل مختلف بین المللی توانایی رسیدن به جمع بندی واحد را ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ،چندی پیش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در ساختمان وزارت امور خارجه خواستار افزایش تحریم ها بر ضد ایران به سبب حمایت کشورمان از حزب الله شد .حال آنکه لابی های رژیم صهیونیستی در منطقه و همچنین تحریم های کاخ سفید تا چه حد می تواند بر مقاومت اتحادیه اروپا بر اجرای برجام و اجرای شدن spv تاثیرگذار باشد کماکان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

درهمین راستا گفت وگویی با سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل منطقه انجام شده که در ادامه آمده است.

کارشناس مسائل اوپا در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو مبنی بر تحریم کشورمان این گونه اظهار کرد: اگر روند دیپلماسی ایران فعال نشده و کشورمان نتواند از ظرفیت های ژئوپلیتیکی داخلی در جهت افزایش اعتبار خود در نظام بین الملل استفاده کند به طور طبیعی هجمه آمریکا و لابی صهیونیست ها در منطقه در راستای انزوای سیاسی اقتصادی ایران و پررنگ سازی مثلث اسرائیل، عربستان و امارات در منطقه چندان بی تاثیر نخواهد بود.

وی یکی از عوامل موثر در طرح مساله موشکی ایران در شورای امنیت را نگرانی برای امنیت اسرائیل دانست و ادامه داد:همانطور که پیش از این هم شاهد بودیم اتحادیه اروپا تاکنون هرگز توانایی تصمیم گیری مستقل در موضوعات سیاسی و اقتصادی را نداشته و به همین سبب هم در مسائل مختلف بین المللی توانایی یک جمع بندی واحد را نداردو تنها تحت تاثیر ایالات متحده عمل می کند. به همین دلیل ایران باید استقاده از ظرفیت های داخلی خود را یکی از اولویت های خود دانسته و با تکیه بر این ظرفیت ها در برابر چنین تهاجمات رسانه ای با استقامت قد علم کند.

کارشناس سیاسی با اشاره به بهانه گیری های اتحادیه اروپا برسر مسائل مختلفی از جمله امنیت دفاعی ایران و روند "spv" گفت: اتحادیه اروپا درمسائل مطرح شده تحت تاثیر آمریکا بوده و به همین سبب هم بعد از اجلاس g20 تحت خط ارائه شده توسط ترامپ،مقامات اروپا از جمله مکرون و ترازا می مساله موشکی کشورمان را پیش کشیدند و نسبت به آن موضع گیری کردند. به همین سبب هم نمی توان به اجرایی شدن طرح ویژه مالی اروپایی امیدوار بود و این بازی های هر روزه اروپایی هم تنها برای گرفتن زمان از ایران است.

سیدافقهی درپایان با اشاره تلاش نتاتیاهو برای ارتباط با کشورهای عربی منطقه گفت:کشورهای عربی درحال حاضر دردرون خود بسیار مشکل داشته و از همین رو توانایی پرداختن به موضوعات مرتبط با اسرائیل را ندارند.همانطور که در شورای همکاری خلیج فارس هم شاهد بودیم نه تنها به اتحاد واحدی دست نیافتند بلکه اختلافاتشان هم تشدید و دامنه دار شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: