دولتمردان به جای تولید و سرمایه انسانی نگران صادرات نفت خام هستند

کدخبر: 2294364

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: دولتمردان به جای آنکه نگران از دست دادن فرصت‌های تولید و سرمایه انسانی باشند نگران صادرات نفت خام هستند.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران امروز در جلسه هیئت نمایندگان این اتاق که با حضور وزیر اقتصاد در حال برگزاری است اظهار کرد: موضوع اقتصاد کشور با موضوعات امنیتی و سیاسی ما رشد و حرکت نکرده است و یک جامانده به حساب می آید.

وی افزود: اقتصاد کشور سالها است که با بیماری حاد مواجه است و بخش دلالی و بخش های زمین و مستغلات همواره در مقایسه با بخش های تولیدی و خدماتی فعالیتهای بیشتری داشته اند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بخش های غیرمولد و دلالی همواره به عنوان رقیبی بزرگ برای تولید و صادرات بوده اند و دولتها رویکردهای جدی نسبت به بخشهای تولیدی از خود نشان نداده اند.

شافعی تصریح کرد: از سال 68 تا 96 بالغ بر 1742 میلیارد دلار در بخشهای نفت، گاز، کالا و خدمات، صادرات داشته ایم؛ چه کسی باید پاسخ دهد که علی رغم این منابع چرا به چنین وضعی دچار شده ایم؛ چون پاسخگویی وجود ندارد این کاروان به مسیر خود ادامه می دهد.

وی افزود: این آمار نشان می دهد که دولت ها همواره مشکلی بابت تامین منابع مالی خود نداشته اند.

* دولتمردان به جای نگرانی از دست دادن سرمایه انسانی و فرصت های تولید نگران صادرات نفت خام هستند

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: تراز میان سرمایه در بخش های نامولد با مولد در چه وضعی است؟ همچنان دولتمردان ما پیش از آنکه نگران از دست دادن فرصت های تولیدی و سرمایه های انسانی و اجتماعی باشند نگران صادرات نفت خام هستند.

شافعی افزود: در دوران جنگ تحمیلی این سرمایه های انسانی این کشور را در جنگ نابرابر به پیروزی رساندند و همچنین بنیان های تولیدی را در کشور ایجاد کردند اما اکنون این سرمایه انسانی با ایجاد نابرابری ها مورد بی مهری قرار گرفته است و این کار کماکان ادامه دارد.

وی ادامه داد: گسست میان دیوان سالاری دولتی و نخبگان کشور سالها در جریان است و مشورتی از بخش خصوصی گرفته نمی شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: فاصله میان سودآوری بخشهای مولد و با بخش های غیرمولد زمین و مستغلات باعث شده که انگیزه لازم برای فعالیتهای بخش های تولیدی وجود نداشته باشد.

شافعی گفت: براین اساس نمی توان انتظار تولید با ارزش افزوده و کاهش فقر در جامعه را داشت چرا که سیستم پاداش دهی کشور در انتظار فعالیتهای دلالی است.

وی افزود: بارها درخواست اصلاح نظام بانکی را داشته ایم؛ سیستم بانکی باید در خدمت ارتقای توسعه کشور باشد و ضوابط بانک مرکزی باید با دقت در بانکها اعمال شود. همچنین صورتهای مالی بانکها به صورت شفاف باید ارائه شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: آیا حق است که از کیسه مردم کمبودهای موسسات مالی ورشکسته پرداخت شود و فشار بیشتری به بخش های فقیر جامعه وارد آید.

شافعی افزود: اصلاح نظام مالیاتی در جامعه مورد نیاز است به طوری که بخشهایی از اقتصاد کشور که بر خان نعمت نشسته است اما حاضر به پرداخت مالیات نیستند و بخشهای غیرمولد و غیرشفاف مالیات پرداخت نمی کنند.

وی خطاب به وزیر اقتصاد گفت: از شما به عنوان رئیس شورای گفت وگوی دولت با بخش خصوصی انتظار می رود که این فرصت قانونی موجود را به صحنه عمل برسانید.

* با توجه به محدودیت های تحریم باید تسهیلات بیشتری ارائه دهیم

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: با وجود همه مشکلات در بخش تولید ما فرصت های جدیدی در داخل و حتی بخشهای صادراتی ایجاد شده است اما دل آدم می سوزد که این فرصتها در حال از دست رفتن و سوختن هستند.

شافعی گفت: ما نیازمند افزایش اطمینان در جامعه هستیم و منطقا باید در مقابل محدودیت های تحریم تسهیلات بیشتری ارائه دهیم اما در خیلی از موارد عکس آن عمل می شود؛ امیدواریم که با حضور شما شاهد حرکت مناسبی در بخشهای اقتصادی باشیم.

سمنان| نرخ بالای تسهیلات بانکی جلوی افزایش تولید را می گیرد

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: