قزوین تا ۲ سال آینده به «هاب فناوری» کشور تبدیل می‌شود

کدخبر: 2294394

رئیس پارک علم و فناوری امام خمینی (ره) استان قزوین به افتخارات استان قزوین در حوزه پیشرفت و توسعه اشاره و اعلام کرد: تا دو سال آینده قزوین به منطقه «هاب فناوری» کشور تبدیل خواهد شد.

یوسف گرجی مهلبانی در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار کرد: شناسایی و تکریم نخبگان استان در حوزه پژوهش همه‌ساله از سوی وزارت علوم مورد توجه قرار می‌گیرد و طی آن از نخبگان و پژوهشگران برتر استان‌ها در هفته پژوهش و فناوری تجلیل می‌شود.

وی افزود: مأموریت برپایی جشنواره ایده‌های برتر طبق روال هر ساله با پارک علم و فناوری است که در سال جاری این جشنواره به‌صورت استانی نیز برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره ایده‌های برتر ستاد بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری استان قزوین تأکید کرد: شناسایی و توانمندسازی ایده‌ها تحت عنوان شتاب و شناسایی ایده‌های برتر استان، ترغیب ایده‌پردازان برای تولید ثروت از مسیر دانش و مهارت‌های علم و فناوری از جمله اهداف این جشنواره است.

رئیس پارک علم و فناوری امام خمینی (ره) عنوان کرد: بر اساس مأموریت داده‌شده به پارک علم و فناوری استان از مهرماه امسال فعالیت دبیرخانه جشنواره ایده‌های برتر استان، آغاز و ایده‌های برتر استان شناسایی و جمع‌آوری شد.

۵ ایده برتر استان معرفی می‌شود

وی ادامه داد: ۱۶۲ ایده و طرح از فراخوان عمومی به پارک علم و فناوری و دبیرخانه ایده‌های برتر استان ارسال شد که بعد از داوری‌های صورت گرفته توسط رؤسای مراکز هفت‌گانه رشد در استان ۵ ایده برتر معرفی شد.

رئیس پارک علم و فناوری امام خمینی (ره) اضافه کرد: از جمله معیارهای ارزیابی می‌توان به نوآوری و ثبت خلاقیت و تشریح آن، امکان ارائه در بازار جهانی، ارزش‌افزوده ایده و میزان پاسخگویی به نیاز جامعه، توجه به کار گروهی، وضعیت بازار و میزان فروش، بازگشت سرمایه، درصد مشارکت صاحب طرح، برطرف کردن مشکلات زیست‌محیطی، تأثیر در بهینه‌سازی انرژی، استانداردسازی محصول، مستندسازی طرح، داشتن عنوان‌های افتخارآمیز و ساختار حقوقی افراد ارائه‌کننده طرح و استانداردسازی محصول در تحقیقات و پژوهش‌های ارائه‌شده اشاره کرد.

گرجی با بیان اینکه از ۲۷ آذرماه جشنواره ایده‌های برتر در استان آغاز به کار می‌کند و در این جشنواره ایده‌پردازان برتر معرفی شده و از آن‌ها تجلیل به عمل خواهد آمد، بیان کرد: از جمله طرح‌های فناورانه برتر استان می‌توان به «دستکش هوشمند توان‌بخشی قابل تنظیم» اثر هادی ترکاشوند، طراحی و ساخت دستگاه «پاراکودیم» توسط خسرو عنبرین، «میل‌گرد خم کن پرتابل» ارائه‌شده توسط ابراهیم چگینی، «سامانه تعاملی تولید محتوا در آبیاری تحت‌ فشار» توسط افشین یوسف گمرکچی و طرح «کومانیک» محمدرضا حسن‌زاده اشاره کرد.

موازی‌کاری مانعی برای رشد و توسعه استان

وی اظهار کرد: از جمله تفاوت‌های ایده و طرح می‌توان به این مورد اشاره کرد که در ایده هنوز محصولی تولید نشده است، اما در طرح‌های فناورانه شاهد تبدیل ایده به محصول و تجاری‌سازی آن هستیم و محصول در بازار نیز عرضه می‌شود.

دبیر جشنواره ایده‌های برتر ستاد بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری استان قزوین گفت: دانشگاه محل تولید دانش است و نباید در این مکان کار اقتصادی صورت بگیرد، همان‌طور که مأموریت اصلی در کارخانه‌ها تولید محصول است و نباید این مکان‌ها وارد تولید علم شوند.

وی با تأکید بر اینکه اگر هر دستگاهی وظیفه اصلی و مأموریت خود را درست انجام دهد، می‌توانیم به نتایج خوبی برسیم و از موازی‌کاری هم جلوگیری کنیم، ادامه داد: هر کدام باید مأموریت خود را انجام دهند، چرا که دخالت در کارها و مأموریت‌های دیگران مانعی برای رشد و توسعه شده است.

گرجی به افتخارات استان قزوین در حوزه پیشرفت و توسعه اشاره و عنوان کرد: تا دو سال آینده قزوین به‌عنوان «هاب فناوری» کشور تبدیل خواهد شد؛ امروز در استان قزوین ۷۰ درصد محصولات و تجهیزات کل کشور در حوزه قطار و مترو و ترن شبکه راه‌آهن تأمین می‌شود، همچنین بیش از ۴ هزار قطعه «تک توربو شارژر» برای شرکت ایران‌خودرو توسط یکی از شرکت‌های استان تأمین می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری امام خمینی (ره) استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۵ هزار دانش‌آموز از دهکده علمی پارک علم و فناوری استان و دستاوردهای علمی و پژوهشی استان بازدید کردند که هدف گذاری امسال به ۳۰ هزار دانش‌آموز ارتقاء یافته و تاکنون حضور و بازدید ۱۵ هزار دانش‌آموز محقق شده است. انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: