نگاهی به حجم بالای تجارت گاز اشک‌آور

کدخبر: 2294723

گاز اشک‌آور که یکی از ابزارهای قدیمی برای کنترل اعتراضات مدنی و متفرق کردن تجمعات اعتراض‌آمیز است، در برخی کشورها تقاضای خرید آن بسیار بالاست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، تظاهرات مخالفان سرمایه داری پرسش هایی را درباره حجم تجارت گلوله های گاز اشک آور در جهان مطرح کرده است. اطلاعات موجود نشان می دهد تقاضا برای این نوع گلوله ها طی دهه گذشته افزایش یافته است و پیش بینی می شود تقاضا برای آن باز هم بیشتر شود.

گزارشگر اسکای نیوز در گزارشی همراه با پخش تصاویری از اعتراضات مخالفان سیاست های اقتصادی دولت فرانسه در پاریس و دیگر شهرهای این کشور گفت: تعامل نیروهای امنیتی فرانسه با این اعتراضات و استفاده از گلوله های گاز اشک آور، بار دیگر نگاه ها را به این ابزار قدیمی که برای متفرق کردن معترضان مورد استفاده قرار می گیرد، معطوف کرده است. گاز اشک آور از ابزارهای قدیمی برای کنترل اعتراضات مدنی و متفرق کردن تجمعات اعتراض آمیز و پایان دادن به خشونت هاست.

در ادامه گزارش آمده است: تقاضا برای این سلاح غیرمرگبار طی دهه گذشته در همه کشورهای جهان افزایش یافته است و طی سال های اخیر گاز اشک آور یکی از مهمترین سلاح های مورد استفاده نیروهای امنیتی در مناطق مختلف جهان از جمله آمریکا، کشورهای اروپایی و عربی برای متفرق کردن اعتراضات بوده است. در مناطق فلسطینی تقریبا روزی نیست که نظامیان رژیم اشغالگر از این گلوله ها برای مقابله با فلسطینیان استفاده نکنند. در گذشته ای نه چندان دور هم، نیروهای امنیتی آمریکا از این گلوله ها برای مقابله با سیل مهاجرت ها از آمریکای مرکزی استفاده می کردند. صرف نظر از اماکنی که انواع گاز اشک آور در آنها مورد استفاده قرار می گیرد، ایالت پنسیلوانیای آمریکا خاستگاه اصلی این گلوله هاست و شرکت کمبایند سیستم که مقر آن در جیمز تاون قرار دارد یکی از شرکت های پیشرو در تولید گلوله های گاز اشک آور در جهان به شمار می رود.

در ادامه این گزارش آمده است زبان آمار و ارقام حاکی از آن است که تولید این گونه تسلیحات در سال های اخیر رونق قابل توجهی پیدا کرده است. برخی شرکت ها پیش بینی می کنند میزان تولید گلوله های گاز اشک آور تا سال 2020 به 9 میلیارد دلار برسد. این آمار نشان دهنده افزایش تقاضا برای این نوع گلوله ها در آینده است بخصوص که استفاده از آن یکی از راه های امن برای مقابله نیروهای امنیتی با اعتراضات است که خسارات و تلفات انسانی آن بسیار ناچیز است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: