گزارش تحلیلی؛

زنگ خطر برای حزب «بهاراتیا جاناتا» در پنج ایالت هند

کدخبر: 2294728

برخی سیاست های غلط حزب حاکم هند سبب شکست سنگین این حزب در انتخابات مجالس ایالتی در ۵ ایالت این کشور شده و زنگ خطر را برای «نارندرا مودی» نخست وزیر هند به صدا درآورده است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل -سلیمان زاراع: شکست سنگین حزب بهاراتیا جاناتا(BJP) در پنج ایالت هند و پیروزی قطعی حزب کنگره در انتخابات مجالس ایالتی زنگ خطر را برای حزب بی جی پی به صدا در آورد.

نگاهی اجمالی به نتایج انتخابات مجالس ایالتی نشان می دهد که از زمان انتخابات مجالس ایالتی در سال ۲۰۱۳ تا کنون حزب بی جی پی به این اندازه در مرحله پرتگاه قرار نگرفته بود:

حزب کنگره در ایالت «راجستان» از مجموع ۱۹۸ کرسی مجلس محلی با کسب ۱۰۰ کرسی و حزب بی جی پی با کسب ۷۳ و تقسیم بقیه کرسی های مجلس بین گروه ها و احزاب کوچک اکثریت کرسی های این ایالت را به دست حزب کنگره سپرد.

همچنین در ایالت «مادیا پرادش» از مجموع ۲۳۰ کرسی مجلس ایالتی پیروزی قطعی حزب کنگره با کسب ۱۱۴ کرسی و حزب بی جی پی با کسب ۱۰۹ کرسی و بقیه کرسی های مجلس بین دیگر گروه های کوچکتر تقسیم شد و در این ایالت نیز نشان داد که افکار عمومی از عملکرد حزب بی جی پی خشنود نبودند و نیز در ایالت «چتیسگر» نیز از مجموع ۹۰ کرسی مجلس محلی ۶۷ کرسی را حزب کنگره و ۱۵ کرسی را حزب بی جی پی و بقیه کرسی های این مجلس در میان احزاب و گروه ها کوچکتر تقسیم شد در دو ایالت دیگر هند یعنی «میزورم» و ایالت «تلنگانا» یا همان ایالت «حیدر آباد» اگرچه اکثریت کرسی های مجلس ایالتی را احزاب محلی کسب کردند ولی جایگاه حزب کنگره در این دو ایالت نیز به مراتب از جایگاه حزب بی جی پی بالاتر است و حزب بی جی پی در آخرین ردیف کسب آرا قرار گرفته است.

اکنون زمان آن فرا رسیده است تا حزب بی جی پی در عملکرد خود تجدید نظر کلی بکند. در اینجا جا دارد نگاهی اجمالی به سیاست های غلط حزب بی جی پی و در راس آن به عملکرد مودی بیندازیم:

ناراندرا مودی بعد از پیروزی در انتخابات نخست وزیری در سال ۲۰۱۴ اولین نخست وزیر هند بود که قدم به سرزمین های اشغالی گذاشت و دست دوستی به سوی غاصبان این سرزمین دراز کرد و در بخش نظامی خواستار همکاری های نظامی با این رژیم شد که این مسئله به اندازی کافی محبوبیت وی در میان جامعه ۳۰۰ میلیونی مسلمانان هند را تیره کرد و باعث ریزش آرای حزب وی در این انتخابات شد.

همچنین در حرکتی دیگر اقدام به تغییر و چاپ اسکناس جدید در این کشور کرد اگر چه این اقدام در راستای بهبود وضعیت اقتصادی هند بود ولی بخش بزرگی از صاحبان سرمایه متضرر شدند چراکه اعلام شد در زمان محدودی باید تمام اسکناس های قدیمی جمع آوری شود و کسانی که موفق به تعویض آن نشدند، متضرر شدند.

اما باید گفت که یکی از مهم ترین دلایل شکست حزب بی جی پی همان تشدید افراط گری مذهبی از سوی این حزب بود. با توجه به سابقه سیاه ناراندرا مودی در قضیه کشتار مسلمان «گجرات» در سال ۲۰۰۲ که به قتل عام بیش از ۲ هزار مسلمان منجر شد این یک اشتباه بزرگ از سوی حزب بی جی پی بود که باعث درگیری شدید میان هندوهای افراطی و مسلمانان شد.

هنوز حزب بی جی پی این لکه سیاه را از عملکرد خود پاک نکرده بود که بعد از روی کار آمدن مودی در سال۲۰۱۴ به اقدامات تحریک برانگیز دیگر دست زد. تنها اشاره کوتاه به چند عملکرد افراط گری وی می تواند صورت مسئله را روشن سازد: هنوز از تغییر نام ایالت حیدر آباد هند که در سال۲۰۱۴ از نام کهن حیدر آباد این ایالت به نام جدید تلنگانا چیزی نمی گذشت و احساسات بیش از ۴ میلیون از مسلمانان این ایالت الیتام بخشیده نشده بود که نخست وزیر هند دریک اقدام تحریک برانگیز دیگر بزرگترین مجسمه جهان متعلق به «سردارپتل» هندی که مسلمانان مخصوصا مردم کشمیر از وی در قضیه استقلال هند از استعمار انگلیس خاطره خوشی در ذهن ندارند در ایالت گجرات یعنی ایالتی که بیشترین مسلمانان را به خود جای داده نصب کرد؛ نصب بزرگترین مجسمه جهان با هزینه سنگین بار دیگر احساسات مسلمانان سراسر هند را جریحه دار کرد.

حزب بی جی پی در ادامه حمایت های خود از هندویزم افراطی و تحریک درگیرهای فرقه گرایی اقدام به جایگزینی معبد «اجودیا» کرد که در پی تخریب مسجد «بابری» صورت گرفت.

اکنون تمام امید و آرزوی نخست وزیر هند به دست مردم ایالت اترپرادش هند است که بزرگترین ایالت این کشور است و به دلیل اکثریت هندوی این ایالت مودی امیدوار است در انتخابات جولای ۲۰۱۹ پارلمانی لوک سابا و در نهایت نخست وزیری مجدد انتخاب شود. ولی آنچه روشن است حزب بی جی پی در ایالت های «پنجاب»، «بیهار»، «بنگال غربی» و ایالت های جنوبی همچون تلنگانا(حیدراباد)، «مادیا پرادش» و «تامیل نادو» شانس کمتری برای بدست گرفتن کرسی نخست وزیری را دارد. بعد از ایالت اترپرادش دومین امید حزب بی جی پی همانا در اختیار داشتن اکثر رسانه های هند است.

واقعیت این است که اگر کسی که سکان کشتی سیاست و اقتصاد هند را بدست می گیرد نباید با تخریب اعتماد بین مردم و ترویج دورغ قدم در راهی بگذارد که نتیجه آن به انتخابات اخیر ختم شود. اکنون مودی در قضیه پرونده خرید ۳۶هواپیماهای جنگی «رافائل» از فرانسه نیز شدیدا تحت فشار افکار عمومی است و پرونده هزینه های هواپیماهای جنگی رافایل به دیوان عالی این کشور نیز کشیده شده است.

اگر چنانچه دیوان عالی هند در پرونده خرید هواپیماهای جنگی از فرانسه بر علیه مودی رای دهد مودی در بدست آوردن رای مردم ایالت های «اترپرادش» و «مهاراشترا» نیز با مشکل مواجه خواهد شد. مخصوصا که حزب کنگره نیز بر روی این پرونده پافشاری خاص دارد.

استفاده از اصطلاح «فیل مست بدون زنجیر» از سوی برخی مطبوعات مستقل برای نشان دادن نا کارآمدی مودی نخست وزیر هند بیانگر وخامت هر چه بیشتر اوضاعی سیاسی مودی در قدرت دارد. واقعیت این است که سیاست های نگاه به شرق حزب کنگره و پرهیز از فرقه گرایی محبوبیت این حزب را در مقابل حزب بی جی چی بیشتر کرده است.

حزب کنگره همواره شعارهای اسلاف خود را نصب العین قرار داده است مثلا در بحث اختلافات هندو و مسلمان، رهبران سیاسی مذهبی بعد از زوال انگلیس و استقلال از استعمار این جمله که هندوستان همانند عروسی است که هندو و مسلمان چشمان این عروس است، توجه کرده اند. اکنون اکثر طبقات جامعه هند از عملکرد سیاستمداران خود ناخوشنود هستند و عقیده دارند اکثر احزاب برای نجات خود تلاش می کنند، در این میان بیش همه مسلمانان از وضعیت موجود رنج می برند.

در نهایت آنچه روشن است رهبری «راهول گاندی» فرزند نخست وزیر فقید «راجیو گاندی» و «سونیا گاندی» برحزب کنگره باعث اتحاد در بین دیگر مقامات این حزب شده است و ادامه روند کنونی بیانگر آن است که پیروزی حزب کنگره را رقم خواهد زد و چنانچه اکثریت کرسی مجلس لوک سابا در انتخابات ماه جولای ۲۰۱۹ را نیز کسب نکند با تشکیل ائتلاف با دیگر احزاب راه را برای انتخاب نخست وزیر از سوی این حزب، هموار می کند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: