نخست‌وزیر ژاپن احتمالا ژانویه به مسکو می‌رود

کدخبر: 2294741

شیزو آبه، نخست وزیر ژاپن احتمالا ۲۱ ژانویه برای انجام مذاکراتی با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، به مسکو سفر می‌کند.

به‌ گزارش ‌ایسنا، ‌به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، یک روزنامه‌ ژاپنی در گزارشی اعلام کرد که احتمال دارد، نخست وزیر ژاپن به مسکو برود و در حال‌ حاضر هر دو طرف در حال انجام مقدمات لازم برای تایید تاریخ این سفر هستند.

تاکنون نخست وزیر ژاپن اعلام کرده است که در حال‌ برنامه‌ریزی برای سفر به روسیه در اوایل سال آینده میلادی است.

در دیدار دو جانبه در سنگاپور میان رهبران روسیه و ژاپن دو طرف بر گسترش و تسریع مذاکرات ژاپن ــ روسیه برای دستیابی به معاهده صلح بر اساس اعلامیه مشترک امضا شده در 19 اکتبر 1956 تاکید کردند. اعلامیه مذکور بر وضعیت جنگی میان دو کشور پایان داد. پس از آن دو کشور روابط دیپلماتیک و کنسولی را از سر گرفتند اما هیچ معاهده صلحی تاکنون به امضا نرسیده است.

با این حال چندی پیش آبه در جلسه پارلمان گفت، دولت ژاپن موضعش را درباره معاهده صلح با روسیه تغییر نداده است و توکیو معتقد است پس از حل و فصل مساله جزایر کوریل باید چنین توافقی به امضا برسد.

روسیه و ژاپن از اواسط قرن بیستم برای امضای یک معاهده صلح مذاکراتی را آغاز کرده‌اند. اصلی‌ترین مانع در دستیابی به این هدف مساله مالکیت جزایر کوریل است. در پایان جنگ جهانی دوم، جزایر کوریل تحت حاکمیت شوروی سابق درآمد. با این حال، مالکیت برخی از این جزایر از جمله هابومای، شیکوتان، کوناشیر و ایتوروپ از سوی ژاپن به چالش کشیده شد. مسکو بارها تاکید کرده است که تردیدی بر حاکمیت روسیه بر این جزایر وجود ندارد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: