«دافن»، شهرکی با ۱۲۰۰ گالری و ۲۰ هزار هنرمند کپی‌کار!

کدخبر: 2294794

شهری کوچک به نام «دافن» در هنگ‌کنگ وجود دارد که تمام ۲۰ هزار سکنه‌اش کار کشاورزی را رها کرده و به کپی تابلوهای نقاشی روی آورده‌اند. تجارتی که برایشان ۶۰۰ میلیون دلار سود داشته است!

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز ، شهری کوچک به نام «دافن» از توابع «شنژن» نزدیک هنگ‌کنگ وجود دارد که تمام ۲۰ هزار سکنه‌اش که سابقا به کار برنج‌کاری اشتغال داشته‌اند چندین سال است که به هنر کپی‌کاری آثار نقاشان بزرگ جهان روی آورده‌اند. تجارتی که درآمدی ۶۰۱ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۷ برایشان به همراه داشته است.

دستان «ما چونیان» ظاهرا در حال خلق نقاشی «ونسان ونگوگ» با عنوان «شب ستاره‌ای» هستند. اما هنرمند ۳۲ ساله چینی درآمدی هزار یوانی معادل ۱۴۵ دلار برای یک روز کار روی این تابلو را که از روی تصویری که از موبایلش درآورده کشیده و نه از روی اصل تابلوی ونگوگ که حدودا ۱۰۰ میلیون دلار قیمت آن برآورد شده است.

«ما چونیان» یکی از ۸ هزار نقاش خالق کپی هنر غرب در شهر «دافن» که شهری کوچک ولی متراکم در محدوده جنوبی چین نزدیک شهر «شن‌زِن» و در مجاورت هنگ‌کنگ است.

این شهر زمانی منطقه‌ای گمنام با ۳۰۰ کشاورز برنج‌کار بود که «دافن» به تدریج با تغییر به نقاشی کپی‌کاری طی چند سال در سطح بین‌المللی به شهرت رسید. این تغییر پس از آزادی اقتصادی «دینگ ژیائوپینگ» رهبر چین در سال ۱۹۷۸ آغاز شد. امروزه این شهر ۷۵ درصد آثار نقاشی رنگ و روغن جهان را تولید می‌کند.

«دافن» ۱۲۰۰ کارگاه هنری و گالری دارد و ۲۰ هزار نفر در آن مشغول به کار هستند. درآمد این شهر از هنر کپی‌کاری در سال ۲۰۱۷، ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون یوان معادل ۶۰۱ میلیون دلار بوده است.

اما زمانی که چین چهلمین سالگرد آزادی اقتصادی در روز سه‌شنبه را جشن گرفت، «دافن» عمیق‌تر به افق‌های فرصت‌های شغلی پیش‌روی خود می‌اندیشد چراکه بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ تقاضا برای بازتولید آثار هنری را به شدت کاهش داد و هرگز به آن جایگاه پیش از آن نرسید.

کاهش تقاضای بین‌المللی موجب شده تا دولت محلی راه‌اندازی یک طرح برای تبدیل شهر «دافن» به تولیدکننده آثار اصلی و ارجینال به جای کپی‌‌کاری آثار بزرگان هنر جهان و غرب را آغاز کند.

با این وجود، موفقیت تقاضا برای هنرمندان هنر اصلی در شهر دافن و هنرمندانی که علاقه‌مند به ایجاد آثار اصلی هستند چندان دور از انتظار نیست لیکن دشوارتر از قبل خواهد بود.

شهر «دافن» برای جذب و ترغیب هنرمندان ۱۰۰ میلیون یوان در موزه هنر سرمایه‌گذاری کرده و ۲۶۸ آپارتمان برای اسکان هنرمندان در آنجا ساخته است. این شهر در حال حاضر ۳۰۰ هنرمند دارد که روی نقاشی اصلی متمرکز هستند.

به هر حال، «چن جینگ‌یانگ» هنرمند اریجینال که ۱۲ سال است در شهر دافن اقامت دارد به آینده خیلی خوش‌بین نیست.

چن می‌گوید: خریداران بزرگ می‌دانند که بازار اینجا به کپی‌هایش معروف شده و یک بازار ارزان قیمت است و خیلی‌ها برای خرید آثار اصلی و اوریجینال به اینجا نمی‌آیند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: