در نشست خبری پنجمین «جایزه تهران» اعلام شد

نمایش ۱۴۷ اثر کشف‌شده در تهران/ دریافت ۲۱۰۰ عکس در دبیرخانه

کدخبر: 2294797

«تقدیر از ۱۷ تهران‌پژوه، نمایش ۱۴۷ اثر کشف شده از تهران در موزه ملی تحت عنوان موزه تهران و دریافت ۲۱۰۰ عکس توسط دبیرخانه جشنواره» از جمله مواردی بود که در نشست رسانه‌ای پنجمین جشنواره جایزه تهران مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست خبری پنجمین جشنواره «جایزه تهران»، با حضور دبیر، دبیر علمی و اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره، امروز (دوشنبه ۲۶ آذر) در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

در این نشست مهرشاد کاظمی دبیر جشنواره، مهسا وهابی دبیر علمی، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی، محمدمهدی تدیّن دبیر بخش عکس حضور داشتند.

در ابتدای این نشست مهرشاد کاظمی دبیر جشنواره با اشاره به آغاز هفته پژوهش و تبریک به همین مناسبت، گفت: اهمیت پژوهش برای همه ما روشن است و معتقدیم هر عملی که برمبنای پژوهش شکل بگیرد ثمره بهتر و مفیدتری خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران سعی بر انجام امور در راستای پژوهش را داشته، افزود: در سال ۹۲ این اداره تصمیم گرفت اولین دوره جشنواره را با تقدیر از بهترین پژوهش‌های حوزه تهران برگزار کند؛ ثمره این اقدام، برگزاری ۵ جشنواره تحت عنوان جایزه تهران و تاسیس خانه تهران‌پژوهان بود.

دبیر جشنواره جایزه تهران مطرح کرد: این جشنواره در بخش‌های کتاب، پایان‌نامه، فیلم، تئاتر، خبرنگار فعال حوزه تهران، عکس، انتشارات برتر در حوزه چاپ آثار مربوط به تهران، گردشگری، معماری، محیط زیست و پیشکسوتانی را که در حوزه تهران فعالیت کرده‌اند، مورد قضاوت و داوری قرار خواهیم داد.

کاظمی ادامه داد: در مجموع ۴ دوره گذشته از ۵۰ نفر در رشته‌های مختلف تقدیر به عمل آمده که امسال نیز بنا داریم از ۱۷ نفر در بخش‌های مختلف این جشنواره تقدیر کنیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های جنبی امسال نسبت به سال‌های گذشته گسترده‌تر می‌شود، اظهار کرد: یکی از بخش‌های مفید این جشنواره، گنجینه‌ای به نام «گنجینه اسناد تهران» است که کتابخانه خوبی برای تهران پژوهان محسوب می‌شود و همه کتاب‌هایی که در حوزه تهران به چاپ رسیده است، در این کتابخانه جای دارد.

دبیر پنجمین جشنواره جایزه تهران، با اشاره به اینکه برنامه‌های این جشنواره زودتر از هفته پژوهش آغاز شد، عنوان کرد: صبح جمعه نمایشگاه اسناد دوره قاجار و عکس‌های قدیمی، در کاخ گلستان و موزه تهران در محل موزه ملی، با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و تعدادی از مدیران و مسئولان شهرداری و میراث فرهنگی، افتتاح شد. بازدید از این نمایشگاه تا سوم دی‌ماه رایگان است.

کاظمی ابراز امیدواری کرد: در تلاش هستیم اولین نمایشگاه هنری باستان‌شناسی تهران را در حاشیه این جشنواره برگزار کنیم.

* نمایش ۱۴۷ اثر کشف‌شده در تهران

در ادامه جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران، با بیان اینکه به عنوان موزه ملی خوشحالیم که در این جشنواره حضور داشته و فعالیت می‌کنیم، گفت: سعی کردیم آثار نمایشگاه‌های موزه، براساس توالی تاریخ انجام بگیرد تا بازدید کننده پس از مشاهده آثار به نگاهی کلی از تاریخ تهران دست پیدا کند.

وی ادامه داد: برای این نمایشگاه‌ها ۱۴۷ قلم اثر کشف شده از نقاط مختلف تهران همچون شهرری، سلطنت آباد، دروس و قیطریه جمع‌آوری کردیم که این آثار بازه زمانی حدود ۸ هزار سال پیش تا دوره قاجار را در برمی‌گیرد و تنوع گوناگونی را در خود دارد.

مدیر موزه ملی ایران، با اشاره به اینکه اعتقاد داشتیم با برپایی نمایشگاه، شواهد ملموس باستان شناسی را نمایش دهیم که شهروندان قدمت این آثار را حس کنند، تصریح کرد: امیدواریم در پارک قیطریه ساختمانی داشته باشیم که به صورت موزه یا اتاق معرفی، دایر شود.

نوکنده ضمن تشکر از اداره ارشاد تهران به خاطر توجه به موضوع باستان‌شناسی، شرکت و همیاری موزه ملی را در این جشنواره وظیفه موزه ملی خواند و در ادامه از تاریخچه باستان‌شناسی در تهران و شهرری، توضیحاتی ارائه کرد.

* مشارکت ۸۷۰ عکاس با ۲۱۰۰ عکس

محمدمهدی تدین دبیر بخش عکس این جشنواره نیز گفت: در این جشنواره ۴ کارگروه در حوزه عکس داشتیم که از مهرماه کار خودشان را آغاز کردند و موضوعاتی مانند اماکن مذهبی تهران، تاریخچه‌ بناهای قدیمی، تهران قدیم و تهران جدید و... جزو آثار بودند.

وی به حضور چهره‌های سرشناس در حوزه عکاسی اشاره و با تاکید بر آثار راه یافته به دبیرخانه، افزود: مجموعا ۲۱۶۵ اثر در بخش عکس از ۸۷۳ عکاس، برای ما ارسال شد که از بین آثار ۱۳۶ اثر از ۱۱۲ عکاس، به مرحله داوری راه پیدا کردند و هیات داوران از بین این آثار در روز اختتامیه جشنواره، برگزیدگان اعلام خواهد شد.

تدین افزود: امیدواریم بتوانیم بخش‌های نادیده یا کمتر دیده شده تهران را به درستی و بیشتر نشان دهیم چرا که این موضوع برای ما اهمیت خاصی داشت و در آثار راه یافته به دبیرخانه ما شاهد زوایای پنهانی از تهران بودیم که به راحتی از کنار آنها می‌گذشتیم.

مهسا وهابی نیز در پاسخ به این سوال که جوایز این جشنواره چگونه است، تصریح کرد: جوایز این جشنواره به صورت رتبه‌بندی نیست. مقام‌بندی مطرح نبوده و میزان جوایز یکسان است؛ در این جشنواره تجلیل‌ها یکنواخت و در یک اندازه است؛ چرا که هدف صرفا رقابت و معرفی بهتر و بدتر نیست، بلکه توجهی در حد توان به پژوهشگران این حوزه است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: