مدل‌سازی پیش‌بینی آب و هوای ایران انحصاری شد

کدخبر: 2294808

رئیس سازمان هواشناسی کشور از دستیابی این سازمان به تکنولوژی جدید و انحصاری در مدل‌سازی پیش‌بینی آب و هوا خبر داد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا ؛داود پرهیزکار عصر امروز در نشست خبری سومین نمایشگاه بین المللی صنایع حمل و نقل و صنایع وابسته در مصلی امام خمینی(ره) با اشاره به تجربه 30 ساله سازمان هواشناسی، اظهار کرد: طرح راهبردی سازمان هواشناسی در صورت عملیاتی شدن، این سازمان را تا سال 1400 پوشش می دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از دل این برنامه یک طرح توسعه بیرون آمده که بر اساس آمار و ارقام سال 96، به هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داشت که این اعتبار محقق نشد.

وی خاطرنشان کرد: بخشهایی از این طرح عملیاتی شده و اجرای کامل آن در حال پیگیریست؛ در طرح راهبردی علاوه بر توسعه فنی که مربوط به بخش عملیاتی و زیرساختی است امکانی هم برای ظرفیت سازی در درون و بیرون سازمان هواشناسی ایجاد شده است.

پرهیزکار ادامه داد: در پنج سال گذشته یک آزمایش سنگین در حوزه آموزش کارکنان سازمان هواشناسی انجام شده و طی آن برای 3 هزار نفر همکار، بیش از یک میلیون ساعت آموزش انجام شده است وعلی رغم اعتبارات محدود، گامهای بزرگی برای بهبود خدمت رسانی در این حوزه صورت گرفته است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با تأکید بر بهره بردن حوزه کشاورزی از این آموزشها، تصریح کرد: برای این کار اطلاعات هواشناسی کاربردی و یک سامانه شامل هفت فاز ایجاد شد که خدمات هواشناسی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

وی افزود: طیف خدمات هواشناسی بسیار گسترده و با بخشهای مختلف جامعه مرتبط است حتی در حوزه کشاورزی بخشهای مختلفی وجود دارد، به این دلیل برنامه توسعه هواشناسی کاربردی موسوم به "تهک" را ابتدا در حوزه کشاورزی اجرا کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی متذکر شد: " تَهک " از سال 93 شروع به کار کرد و طی ارزیابی های صورت گرفته، در سال نخست در 11 استان، 423 میلیارد تومان، در سال دوم در 17 استان، هزار میلیارد تومان و در سال سوم در 21 استان، 1500 میلیارد تومان در حوزه کشاورزی ارزش افزوده ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سازمان هواشناسی در 32 استان، اداره و اداره کل دارد اما مجموع اعتبارات آن حدود 200 میلیارد تومان است، این نشان می دهد که این سازمان با این امکانات محدود تا چه اندازه در کاهش هزینه های ملی سهیم بوده است.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به حوزه مدیریت بحران گفت: شاهد بوده ایم که در سالهای اخیر تلفات ناشی از سیل کاهش یافته است در حالیکه در سال 80 در حادثه سیل استان گلستان، 400 کشته و مفقود الاثر داشتیم و بیش از 10 هزار نفر محاصره شدند.

وی افزود: اتفاق دیگر، احیای پژوهشگاه هواشناسی بوده است و به این واسطه سامانه هشدار سیل طراحی شده که نقش برجسته ای در مدیریت منابع آب ایفا می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: دیگر عرصه خدمت رسانی، شکل گیری مرکز ملی خشک سالی است که محصولات متنوعی را ارائه می کند و اطلاعات این مرکز مبنای تصمیم گیری شوراهای عالی، از جمله شورای عالی آب قرار گرفته است.

وی افزود: خدمت دیگر ایجاد مرکز ملی گرد و خاک است که البته در کشور سابقه داشته اما در گذشته اطلاعات این حوزه به صورت کیفی ثبت شده اند در حالیکه امروزه به پیش بینی های کمی نیاز داریم، این مرکز با اینکه بسیار نوپاست اما توانسته به جایگاهی برسد که ما از سازمان هواشناسی جهانی درخواست کرده ایم تا به مرکزمنطقه ای تبدیل شویم.

رئیس سازمان هواشناسی متذکر شد: پیشرفت دیگر در توسعه مدلهای عددی است، مدلهای متعددی برای مقاصد مختلف وجود دارند از جمله گرد و خاک، خشکسالی و سیل که عملیاتی شده اند.

پرهیزکار یادآور شد: با افتخار اعلام می کنم که به یک دانش و تکنولوژی جدید و انحصاری در مدل سازی پیش بینی آب و هوا دست یافته ایم که ما را جزو 10 کشور برتر دنیا قرار می دهد، آزمایشها و تستهای مربوطه تا سال جاری به اتمام می رسد و ما به باشگاه جهانی وارد می شویم، این موضوع در کنفرانس اخیر پیش بینی هوا و اقلیم مورد توجه کارشناسان غربی قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این مدلها وابسته به پردازشهای کامپیوتری هستند، در سالهای اخیر سازمان هواشناسی یک ابرکامپیوتر با توان پردازش 14 "ترافلاکس" تهیه شده است و درصدد هستیم به پردازشگری با توان "پتافلاکس" دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به خبرمهمی که جامعه کارمندی در آن ذی نفع است، گفت: درسال 96 سازمان هواشناسی به درخواست سازمان امور اداری استخدامی کشور، تحقیقاتی برای به روز رسانی جدول "فوق العاده بدی آب و هوا" انجام داد، پژوهشگاه سازمان هواشناسی این کار را به پایان رسانده و نتایج آن را برای سازمان امور استخدامی فرستاده است، تا کارمندان از آن استفاده کنند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: