نشست مشترک ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه فردا در ژنو برگزار می‌شود

کدخبر: 2294828

ایران، ترکیه و روسیه هجدهم دسامبر در ژنو درباره راه حل بحران سوریه و تدوین قانون اساسی جدید این کشور نشست مشترک برگزار می‌کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد ایران، ترکیه و روسیه هجدهم دسامبر (۲۷ آذر) در ژنو درباره راه حل بحران سوریه و تدوین قانون اساسی جدید این کشور نشست مشترک برگزار می کنند.

این منبع تصریح کرد تشکیل کمیته چهارجانبه تدوین قانون اساسی جدید سوریه به ریاست استفان دی مستورا، نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه و با شرکت هیئت های ایران و ترکیه و روسیه و سوریه در ژنو اعلام خواهد شد.

بنا به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد، باید برای حل مسئله سیاسی و عبور از بحران سوریه، قانون اساسی جدید سوریه تدوین شود. در «کنگره گفتگوی ملی سوریه» که در سوچی روسیه در ژانویه ۲۰۱۸ با شرکت نمایندگان سازمان ملل متحد، ایران، روسیه، ترکیه، دولت سوریه و معارضان سوری برگزار شد درباره تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه توافق حاصل شد. قرار بود کمیته تدوین قانون اساسی سوریه با ۱۵۰ نفر عضو موسس متشکل از ۵۰ نفر از نمایندگان دولت سوریه و ۵۰ نفر از معارضان سوری و ۵۰ نفر از شخصیت های بی طرف و نمایندگان انجمن های مدنی سوریه تشکیل شود. درباره انتخاب دو گروه ۵۰ نفری اول توافق شد، اما اعضای گروه سوم هنوز انتخاب نشده اند.

دی میستورا، نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه در طول سال در ژنو با نمایندگان کشور های ضامن و دولت سوریه و مخالفان جلساتی برگزار کرد. نمایندگان دولت ترکیه، روسیه و ایران به عنوان دولت های ضامن چند بار برای توافق بر سر تعیین اسامی اعضاء کمیته تدوین قانون اساسی گرد هم آمدند. ترکیه در طول مذاکرات تاکید کرد انتخاب اعضاء کمیته باید متعادل و معتبر باشد. روسای جمهور ترکیه، روسیه، فرانسه و نخست وزیر آلمان در ۲۷ اکتبر در استانبول اجلاس سوریه را برگزار و تاکید کردند که کمیته تدوین قانون اساسی سوریه باید تا اواخر دسامبر تشکیل شود و کار خود را آغاز کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: