علم را برای علم نمی‌خواهیم بلکه باید برای رفع مشکلات جامعه باشد

کدخبر: 2295034

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: تحقیقات علمی باید یکی از مشکلات جامعه را حل کند و ما علم را برای علم نمی‌خواهیم بلکه باید برای رفع مشکلات جامعه باشد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی امروز در همایش پژوهش و فناوری اثربخش زیربنای تولید ملی و امنیت غذایی اظهار کرد: برای اینکه بیشتر از مواهب طبیعی استفاده کنیم نیازمند انجام تحقیق در جامعه هستیم و باید توجه داشت که بالندگی جامعه بسته به تحقیقات و پژوهشی است که در آن صورت می گیرد.

وی افزود: در قانون اساسی کشور نیز محققین تشویق شده اند تا فعالیت آنها در جامعه توسعه یابد و بند 13 نیز تامین خودکفایی در علوم و فنون، صنعت، صنایع نظامی و... تاکید شده است که دستیابی به همه آنها از طریق تحقیق انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه انگیزه تحقیق باید خدمت به مردم باشد گفت: افزایش رشد علمی جامعه از مسیر تحقیقات می گذرد و همچنین در تحقیقات باید جلب رضایت حق تعالی مورد توجه قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی افزود: یکی از برجسته ترین شکرها همین تحقیق و پژوهش است به طوری که امام صادق(ع) می فرمایند: هر کسی که برای خدا آموزش ببیند و یافته های خود را به مردم آموزش دهد در عالم بالا فرشتگان آن را با عظمت یاد می کنند اما اگر انگیزه چیز دیگری باشد مانند خودنمایی، جدال، ریاکاری و... باشد باعث می شود که به دیگران بی اعتنایی کنیم که این دسته از محققان دیگر موفق نیستند و حتی به دانش هم خیانت می کنند.

تقوی افزود: طرحهای استعماری و ساخت سلاحهای کشتار جمعی توسط همین تحقیقات و مغزهایی که آن را انجام می دهند ایجاد می شود به طوری که در چند ثانیه عامل کشته شدن 150 میلیون می شوند.

* علم را برای علم نمی خواهیم بلکه باید برای رفع مشکلات جامعه باشد

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ویژگیهای تحقیق مناسب گفت: تحقیق باید یکی از مشکلات جامعه را حل کند زیرا ما علم را برای علم نمی خواهیم بلکه باید برای رفع مشکلات جامعه باشد.

تقوی گفت: تحقیق باید براساس نیازهای جامعه شکل گیرد و ابتکار و نوآوری داشته باشد و منجر به حل مسئله ای از مسائل جامعه شود.

وی با تاکید بر اینکه تحقیقات علمی باید قابلیت عملی و اجرایی شدن داشته باشد گفت: محققین ما با سربازان گمنام نظام هستند و نتیجه کار آنها به کل جامعه می رسد اما کمتر شناخته شده هستند و لازم است که رسانه ها برای شناساندن آنها بیشتر تلاش کنند.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در پایان صحبت های خود با اشاره به اهمیت نقش وزارت جهاد کشاورزی در جامعه گفت: در صورتی که این وزارتخانه 24 ساعت تعطیل شود ببینید چه اتفاقی در جامعه می افتد و امکانپذیر نیست، زیرا فعالیت آنها به طور مستقل به سلامت جامعه و تامین امنیت غذایی ربط دارد.

نرخ رشد علمی ایران 11برابر نرخ رشد میانگین جهانی + جزئیات پیشرفت علمی کشور

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: