اختتامیه دومین جایزه پژوهش سال سینمای ایران/ رابطه پژوهش با پول‌های گزاف سینمایی

کدخبر: 2295224

مراسم اختتامیه دومین دوره «جایزه پژوهش سال سینمای ایران» عصر امروز (شنبه ۲۷ آذر) در فرهنگستان هنر برگزار شد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا ، در ابتدای این نشست که با حدود 45 دقیقه تأخیر آغاز شد مجری برنامه از «محمود اربابی» معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و همچنین رئیس شورای سیسات گذاری جایزه پژوهش، برای سخنرانی دعوت کرد. اربابی ضمن تبریک هفته پژوهش از تمام حضار، پژوهشگران، دبیر جشنواره و برگزارکنندگان برنامه و «محمدمهدی حیدریان» رئیس سابق سازمان سینمایی و «حسین انتظامی» ریاست فعلی این سازمان، بابت توجه به مبحث پژوهش در حوزه سینما تشکر کرد. وی همچنین امر پژوهش را موتور محرّک هر عرصه ای، از جمله دنیای سینما دانست.

در ادامه مجری برنامه «معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و مدرسه ملی را بانی و برگزارکننده این جشنواره اعلام کرد.

سپس «سید روح الله حسینی» گفت: «خرسندیم که مدرسه ملی سینما در این رویداد بزرگ سهم داشته است. وی همچنین از مهمانان خواست به چندسوال فکر کنند.

1:سینمای ایران از چه زمانی سطح و جایگاه رفیع خودش را پیدا کرده است؟ 2: اصلا جایگاهش چیست؟ رفیع هست یا نه؟ 3:سینمای ایران با مفاهیمی همچون ادبیات، نقاشی، جامعه شناسی، جامعه و فرهنگ خودش، چه نسبتی دارد؟چه بودجه هایی و از کجاها در این سینما تزریق می شوند؟ و...

وی ادامه داد: هیچ کدام ما نمی توانیم خود را اهل سینما بدانیم، چه در بدنه فیلمسازان و چه در صف مسئولین، ولی به این سوالات فکر نکنیم. درک جایگاه پژوهش و اهمیتش به همین سادگی است. نمی توانیم سینماگر باشیم و به این سوالات و هزاران سوالات مشابه آن نیاندیشیم.»

در ادامه ویدیویی از کارگاه ها و نشست های تخصصی ای که در ایام جشنواره برگزار شده بود نمایش داده شد.

سپس «احمد ضابطی جهرمی» دبیر جشنواره عنوان کرد: در مدت 5 ماه که درگیر برگزاری جایزه پژوهش بوده ایم یعنی از روز اول تاکنون همواره لطف خداوند شامل حال ما شد. یکی از نشانة های آن این بود که از هر کسی کمک خواستیم دست ما را به گرمی فشرد، لذا از خداوند متعال سپاسگزاریم.

وی افزود: نمی توانیم بگوییم این جشنواره آغاز پژوهش سینمایی است ولی می توانیم بگوییم آغاز یک جنبش جدید در عرصه پژوهش سینما است.

جهرمی ادامه داد: روزگاری اگر فردی در دانشگاه های سینمایی می خواست از سینمای ایران صحبت کند مورد تمسخر قرار می گرفت، چه برسد به آنکه کسی درباره اش تحقیق و پژوهش کند! اما امروز می بینیم برای پژوهش همین سینمای ایران پژوهش صورت می گیرد، پایان نامه نگاشته می شود و کتابها منتشر می شود و حتی جشنواره برگزار می گردد. لذا باید این اتفاق را به فال نیک گرفت و قدر آن را دانست چرا که نشان از مسئله مهم و بزرگ در سینمای کشور است.

وی در ادامه شیوه داوری آثار را توضیح داد و مطرح کرد: 33 اثر در مرحله نهایی برای ارزیابی انتخاب شدند و با یکدیگر رقابت کردند که تقریبا یک سوم آثار متقاضی حضور در جشنواره بودند. هر اثر حداقل توسط 3 داور ارزیابی می شد که در هر گروه ازداوران حداقل یک داور سینمایی و دو داور تخصصی در حوزه مربوطه پژوهش، حضور داشتند.

سپس «حسین انتظامی» رئیس سازمان سینمایی ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان این مراسم گفت: جایزه پژوهش سال سینمای ایران حرکتی بود که از زمان آقای حیدریان آغاز شد و ما هم همچنین بنا داریم انشاءالله این حرکت نیک را ادامه دهیم.

در ادامه از «محمدمهدی حیدریان» رئیس سابق سازمان سینمایی به خاطر دوران فعالیت خود و «محمد تهامی نژاد» به پاس یک عمر فعالیت پژوهشی تقدیر به عمل آمد که حیدریان جهت دریافت تقدیرنامه خود در مراسم حضور نداشت.

اهدای جوایز برگزیدگان

برای اهدای این جوایز از حسین انتظامی، احمد ضابطی جهرمی، احمد الستی، محمود اربابی، منوچهر شاهسواری دعوت به عمل آمد که روی صحنه حضور یابند.

جوایز بخش پایان نامه

هیئت داوران در این بخش هیچ اثری را شایسته برگزیده اعلام نکردند و فقط از 3 نفر از پژوهشگران تقدیر به عمل آوردند.

لوح تقدیر به همراه تندیس جشنواره و نیم سکه بهار آزادی : وحید الله موسوی، امیررضا تجویدی

لوح تقدیر به همراه تندیس جشنواره و یک سکه تمام بهار آزادی : احمدرضا رسولی

طرح های پژوهشی

در این بخش هم هیئت داوران هیچ اثری را به عنوان ممتاز اعلام نکردند و فقط دو اثر را شایسته تقدیر دانستند.

لوح تقدیر، تندیس جشنواره و نیم سکه بهار آزادی : سیاوش صلواتیان

لوح تقدیر، تندیس جشنواره و یک سکه تمام بهار آزادی : علیرضا عینی فر

مقالات

لوح تقدیر، تندیس جشنواره و نیم سکه: ساره امیری و احسان آقابابایی

لوح تقدیر، تندیس جشنواره و یک سکه تمام بهار آزادی : سیدعلی روحانی و پویان غفاری

بخش ویژه دبیر دومین دوره جایزه پژوهش

لوح تقدیر، تندیس جشنواره و یک سکه تمام بهار آزادی : شهاب کلهر منفرد

دبیر دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی خبر داد: توسعه مستمر آرشیو فیلم برای حفظ میراث ملی سینمای ایران

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: