نماینده اتحادیه اروپا در سازمان تجارت جهانی:

سیاست‌های آمریکا تجارت جهانی را به سمت رکود بزرگ می‌برد

کدخبر: 2295267

سفیر اتحادیه اروپا در سازمان تجارت جهانی به شدت از سیاست‌ تعرفه‌ای و حمایتگرایانه واشنگتن در حوزه تجارت انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، مارک وانهوکلن سفیر اتحادیه اروپا در سازمان تجارت جهانی طی سخنرانی در نشست این سازمان درباره سیاست‌های تجاری آمریکا گفت: نظام تجارت بین‌الملل دچار بحران جدی شده و آمریکا منشا این بحران است.

وی در این سخنرانی به شدت نسبت به سیاست اعمال تعرفه و همچنین رویکرد حمایتگرایانه واشنگتن در حوزه تجارت انتقاد کرد.

آمریکا مدت‌هاست که می‌گوید ساختار سازمان تجارت جهانی باید اصلاح شود و مدعی است که در قالب قوانین این سازمان با آمریکا در حوزه تجارت بین‌الملل به صورت ناعادلانه برخورد می‌شود.

آمریکا همچنین تهدید کرده است در صورت ادامه این روند از سازمان تجارت جهانی خارج خواهد شد.

سفیر اتحادیه اروپا در سازمان تجارت جهانی در پاسخ به درخواست دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای اصلاح ساختار سازمان تجارت جهانی از آمریکا خواست تا پیشنهادات جدی خود در این زمینه را طی مذاکراتی ارائه کند.

در حالی که چندین شکایت نسبت به سیاست‌های حمایتگرایانه آمریکا توسط دیگر کشورها به سازمان تجارت جهانی ارائه شده است اما به نظر می‌رسد خود این سازمان نیز در بحران موجودیت به سر می‌برد چرا که سران گروه 20 اخیرا توافق کردند که ساختار آن را اصلاح کنند.

در نشست گروه 20 در آرژانتین سران کشورهای جهان اعلام کردند که این سازمان نیازمند تغییر و بهبود است تا بتواند به ایفای نقش خود در نظام تجارت بین‌الملل ادامه دهد.

نماینده اروپا تنها مقامی نبود که نسبت به سیاست‌های واشنگتن در نشست اخیر سازمان تجارت جهانی برای بازبینی سیاست‌های تجاری آمریکا انتقاد کرد بلکه نمایندگان ژاپن و سوئیس نیز نسبت به اقدامات آمریکا به شدت اعتراض کردند.

در واقع این شخصیت‌های بین‌المللی از استفاده از بهانه‌های مرتبط با موضوع امنیت ملی توسط آمریکا برای اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم از دیگر کشورها اعتراض داشتند.

دولت ترامپ در ماه ژوئن بر واردات فولاد و آلومینیوم از اتحادیه اروپا و برخی از دیگر کشورها تعرفه 25 و 10 درصدی اعمال کرد و باعث شد تا اتحادیه اروپا نیز با اعمال تعرفه 25 درصدی بر واردات چندین کالای آمریکایی به این اقدام پاسخ دهد.

اتحادیه اروپا همچنین از آمریکا به دلیل اقدامات مذکور به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است.

در نشست سازمان تجارت جهانی برای بررسی سیاست‌های تجاری آمریکا اما نمایندگان پکن و واشنگتن رویکرد جدی‌تری را علیه یکدیگر اتخاذ کردند چرا که دو کشور هم اکنون در جنگ تجاری به سر می‌برند.

دنیز شی با حمایت از سیاست‌های ترامپ در قبال سازمان تجارت جهانی این سازمان را متهم کرد که نمی‌تواند چالش‌های بنیادینی که از سوی چین ایجاد شده است را برطرف کند.

وی همچنین گفت: این سازمان قصد ندارد به دلیل اجرای سیاست‌های ناعادلانه با چین برخورد کند.

در مقابل نیز «ژانگ شیانگ چن» نماینده چین نیز با احمقانه خواندن این ادعاها گفت: آمریکا می‌خواهد با اجرای این سیاست‌ها روح مرده یکجانبه‌گرایی را که ده‌ها سال است از بین رفته است به زندگی بازگرداند.

ژانگ می‌گوید: چه سازمان تجارت جهانی متشکل از یک خانواده کوچک باشد و یا یک سازمان بین‌الملل به عنوان مقام ناظر همواره باید به نقش نظارتی خود عمل کند.

وی با اشاره به اظهارات نماینده آمریکا گفت: نمی‌توان به این سازمان به عنوان ابزاری برای برآورده کردن منافع آمریکا نگاه کرد و این کشور نباید هر کاری که می‌خواهد به قیمت متضرر شدن دیگر کشورها انجام دهد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: