فارس گزارش می‌دهد

ساز ناکوک زمانه پس از ۳۰ سال خدمت!

کدخبر: 2295432

سال‌ها زحمت کشیدن، از هفده سالگی تا حداقل پنجاه سالگی، دور بی‌پایان کار کردن برای یک لقمه نان، حالا فقط با حقوق نهایتا ۲ میلیونی باید عائله‌اش را سروسامان بدهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، ابلاغیه همسان سازی حقوق سال ۹۷ بازنشستگان موظفان و مشترکان صندوق بازنشستگی کشور و سازمان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح با امضای دو رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور خطاب به وزیر کار و رفاه اجتماعی و وزیر دفاع در اوایل امسال داده شد.

در این ابلاغیه جداول همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، موظفان و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به همراه امتیازهای آنان طبق قانون مدیریت خدمات کشوری برای اجرا ابلاغ شد اما هنوز در پیچ و خم های اعتباری دولت و مجلس گرفتار است.

سال پیش بود که مجلس در برنامه مصوب کرد که نباید حقوق بازنشستگان با شاغلین تا به این حد متفاوت باشد چراکه در حال حاضر افرادی که بعد از سال ۷۲ بازنشسته می شوند، حقوقشان با شاغلین یکسان است اما مهم این است عده ای از قبل با حقوق ناچیز بازنشستگی ماندند و با اینکه تصویب شد که آن ها حداقل بین ۱۰ تا ۲۰ درصد حقوق شاغلین را بگیرند اما متاسفانه این مصوبه هم به دلیل بار مالی عملیاتی نشد.

به همین دلیل بود که هزار میلیارد دولت، پیش بینی کرد و مبلغی را هم مجلسی ها در کمیسیون تلفیق اضافه کردند و امیدوار شدند تا احکام همسان سازی حداقل از ابتدای امسال به همراه صدور احکام بازنشستگان شروع شود که آن هم نشد.

البته پنج هزار میلیارد تومان از سال ۹۵ تا کنون برای صندوق بازنشستگان در بودجه دیده شده که با احتساب این مبلغ، حقوق بازنشستگان از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت اما آنچه بازنشستگان به دنبال آن هستند را محقق نکرد.

نیاز به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان جمشید تقی زاده مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در این رابطه به فارس می گوید: برای اجرای کامل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیاز به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت و مجلس است.

وی ادامه می دهد: اعتباراتی که تاکنون به این امر اختصاص یافته حدود چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در ۲ سال اخیر است که برای همسان سازی حقوق و بهبود معیشت بازنشستگان است؛ به همین دلیل برای همسان سازی حقوق در بودجه ۹۸ حداقل به تخصیص ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

تقی زاده می گوید: شرایط کنونی کشور به خصوص با بالا رفتن نرخ ارز، میزان تورم و وضعیتی که بازنشستگان به ویژه با آن روبرو هستند، ایجاب می‌کند که حقوق بازنشستگان بیش از رقم کنونی افزایش یابد تا حداقل بخشی از مشکلات معیشتی و فشار موجود بر این قشر فرهیخته کاهش یابد.

وی ادامه می‌دهد: سه درصد از جمعیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفری اعضای صندوق بازنشستگان کشور، یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان حقوق دریافت می کنند.

اعتراض ۲۰۴ نماینده مجلس برای همسان‌سازی حقوق

اما روز گذشته در پایان جلسه علنی مجلس، بیانیه‌ای با امضای ۲۰۴ نماینده در خصوص لزوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و کارمندان خطاب به رئیس جمهوری قرائت شد.

متن کامل این بیانیه: «با عنایت به تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری در مجلس شورای اسلامی و تائید این قانون توسط شورای نگهبان در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان، متأسفانه این مصوبه عملی نشده، به صورت ناقص اجرا شده و باعث اعتراض شدید قشر ضعیف بازنشسته شده و اختلاف حقوق شاغلان و بازنشستگان حداکثر ۱۵ درصد در نظر گرفته شده است؛ درحالی‌که این اختلاف به بیش از ۱۰۰ درصد هم می‌رسد و باعث اختلاف حقوق بازنشستگان نسبت به شاغلین شده و اعتراض بازنشستگان را به دنبال داشته است.

مسئولان دولتی اعلام کرده‌اند با توجه به بار مالی زیاد، قادر به جبران این عقب‌ماندگی نیستند. حال سؤال اینجاست که اگر مسئولان طی سنوات گذشته به مرور و در چند مرحله اقدام به اجرای طرح همسان‌سازی حقوق می‌کردند، این مصوبه قابل اجرا بود و این اختلاف تا این حد فاحش نبود. با توجه به بالا رفتن نرخ تورم و هزینه‌های کمرشکن زندگی، در بودجه سال ۹۸ توجه ویژه به این قشر عزیز شود».

با همسان سازی، حقوق بازنشستگان ۲میلیونی می‌شود!

این درحالی است که اگر همسان سازی حقوق‌ها محقق شود، حقوق ۸۴ درصد بازنشستگان به ۲میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد.

به گفته مدیرعامل صندوق بازنشستگی سعی شده حقوق 83.5 درصد از جمعیت بازنشستگان را با تخصیص اعتبارات جدید در نظر گرفته شده به 2 میلیون و 100 هزار تومان برسانیم.این‌ها افرادی هستند که با 30 سال خدمت بازنشسته شده‌اند.

وی می گوید: 3 درصد بازنشستگان نیز 10 و 15 سال خدمت هستند که آنها حقوق یک میلیون و 200 هزار تومان می‌گیرند و این همسان سازی حقوق ها می تواند به این قشر فرهیخته کمک زیادی کند.

برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیز به گفته مسئولان طی چهار سال گذشته حقوقشان 110 درصد افزایش یافته است اما با وجود این افزایش ها هنوز هم وضعیت معیشت و زندگی بازنشستگان با خواسته ها و انتظارات برحق آنها فاصله دارد و باید تلاش بیشتری برای بهبود وضع معیشت بازنشستگان انجام شود و با اجرای قانون همسان سازی حقوق ها این قشر نیز بهره مند خواهند شد چراکه مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی،هزینه حتی ده روز در ماه را کفایت نمی‌کند.

مهلت ۵ ساله برای دولت

رفع تبعیض حقوق بازنشستگان سنوات مختلف که به‌طور عمده ناشی از اجرای فوق‌العاده‌های موضوع ماده ۶۸قانون مدیریت خدمات کشوری برای شاغلان از سال ۸۸ به بعد بوده است به‌عنوان یکی از مطالبات اصلی بازنشستگان به ویژه بازنشستگان قبل از سال ۸۸ در دستور کار سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی قرار گرفته و در جریان تدوین لایحه اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری تحت عنوان ماده ۱۰۹ اصلاحی به تصویب دولت رسید.

براساس این مصوبه جدید، دولت مکلف است ظرف بازه زمانی پنج ساله نابرابری موجود بین حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری سنوات مختلف با شاغلان مشابه در هر دستگاه را متناسب‌سازی کند؛ به‌نحوی که حقوق بازنشستگی از سال پنجم به بعد از ۸۵ درصد آخرین حقوق و فوق‌العاده‌های کسور بازنشستگی شاغلان مشابه در همان دستگاه کمتر نباشد.

عقب‌ماندگی ۶۵ درصدی حقوق بازنشستگان

این درحالی است که عقب‌ماندگی ۶۵ درصدی حقوق بازنشستگان نسبت به نرخ تورم که در دولت نهم و دهم ایجاد شده با توجه به منابع موجود کشور به‌صورت تدریجی قابل‌جبران است و عزم جدی دولت و مجلس را برای دستیابی به هدف قانون مدیریت خدمات کشوری می طلبد.

از طرفی براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران از گزارش متوسط هزینه و درآمد سالانه یک خانوار شهری در سال ۹۶ نشان می دهد متوسط هزینه‌ و درامد سالانه‌ یک خانوار شهری به ترتیب ٣٣ و ٣٧ میلیون تومان بوده و از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار شهری٧٦،٧٥٠ هزار ریال با سهم ٢٣,٣ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٢٥٢،٧٧٥ هزار ریال با سهم٧٦.٧ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: