دکتر حسین درودیان،‌ اقتصاددان و مدرس اقتصاد دانشگاه تهران:

روحانی سه برابر مسکن مهر به پایه پولی اضافه کرد

کدخبر: 2296143

درودیان گفت: پایه پولی ۹۶ هزار میلیارد تومانی سال ۹۲ امروز به عدد ۲۴۰ هزار میلیارد تومان رسید،‌ بدون اینکه حتی یک ساختمان مسکن مهر ساخته شود!

نود اقتصادی:‌ دکتر حسین درودیان،‌ اقتصاددان و مدرس اقتصاد در دانشگاه تهران با انتقاد از افزایش پایه پولی در سالهای اخیر اظهار کرد: پایه پولی ما در سال 92، 96 هزار میلیارد تومان بود، که چیزی نزدیک به 50 هزار میلیارد تومان آن ناشی از مسکن مهر بود. آخرین آماری که در شهریور سال 97 اعلام شده این رقم به حدود 240 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: این در حالی است که مسئولان دولت 5 سال پیش از مسکن مهر انتقاد می‌کردند و می‌گفتند که جلوی افزایش پایه پولی به واسطه ساخت مسکن مهر را می‌گیرند. این یعنی تقریبا نزدیک 140 هزار میلیارد تومان ( پول سه بار ساخت مسکن مهر) را به پایه پولی اضافه کردند، در حالی که یک ساختمان هم نساختند. این نتیجه سیاست گذاری ناکام اقتصادی است. این سیاست نظام بانکی ایران را ورشکسته کرد زیرا کسری وجوه نقدی بانکها خودش را تبدیل به شکاف درآمد و هزینه بانکها می‌کند.

درودیان خاطرنشان کرد: امروز نهادهای رسمی خبر از دستکم 500 هزار میلیارد تومان شکاف در درآمد و هزینه بانکها می‌دهند، که حداقل 10 برابر سرمایه بانکهاست. فقط صندوق بین المللی پول در خوش بینانه‌ترین حالت در یک مطالعه محرمانه دو سال قبل حدود 230 هزار میلیارد تومان زیان برای نظام بانکی ایران پیش بینی کرده که این 4 برابر سرمایه نظام بانکی ایران است.

ارسال نظر: