نجات نتانیاهو در گرو عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل

چرا دولت نتانیاهو تصمیم به برگزاری انتخابات زود هنگام گرفت؟

کدخبر: 2297628

در روزهای گذشته کابینه نتانیاهو از برگزاری انتخابات زودهنگام کنست و پایان عمر ائتلاف راستگرایان به رهبری نتانیاهو خبر دادند. احتمال فروپاشی کابینه نتانیاهو پس  فاجعه امنیتی و اطلاعاتی کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در عملیات خان یونس و اختلاف در شیوه عملکرد در قبال حماس که موجب استعفای لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم شده بود

نسیم آنلاین : محمدمحسن فایضی:‌ در روزهای گذشته کابینه نتانیاهو از برگزاری انتخابات زودهنگام کنست و پایان عمر ائتلاف راستگرایان به رهبری نتانیاهو خبر دادند. احتمال فروپاشی کابینه نتانیاهو پس فاجعه امنیتی و اطلاعاتی کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در عملیات خان یونس و اختلاف در شیوه عملکرد در قبال حماس که موجب استعفای لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم شده بود بسیار بالا گرفته بود و نفتالی بنت وزیر آموزش و صاحب حزب خانه یهود بارها تهدید کرده بود با خروج از ائتلاف کابینه را منحل خواهد کرد.

اما برخلاف برخی پیش بینی ها و انتظارات خود اعضای اصلی ائتلاف و حزب لیکود پیش از آنکه حزبی با خروجش موجب فروپاشی ائتلاف شود توافق کردند انتخابات زود هنگام برگزار شود. چرایی این مسئله و تصمیم از سوی نتانیاهو را می توان در موارد زیر جستجو کرد:

رهایی از منتقدان آتش بس در شمال و جنوب سرزمین های اشغالی

به باور تحلیل گران اصلی ترین دلیل اقدام نتانیاهو از پذیرش برگزاری انتخابات زود هنگام، رهایی از فشار حامیان جنگ و فشار بر نوارغزه و حزب الله در درون کابینه و کنست است. در حالی که پس از استعفای لیبرمن برخی اعضای کنست چون نفتالی بنت بارها خواهان تغییر سیاست ها در نوارغزه شده اندو اما حال با قرار گرفتن وضعیت سیاسی در وضعیت انتخابات زودهنگام، این مسئله تا حدودی کاهش خواهد یافت و جریانی از نتانیاهو توقع نخواهد داشت که یک ماجراجویی جدیدی را در برهه زمانی 4 ماهه پیش رو تا انتخابات (20 فروردین ماه)در دستور کار داشته باشد. اعلام پایان عملیات سپر شمالی در خصوص کشف و خنثی سازی تونل های حزب الله در مرزهای شمالی سرزمین های اشغالی از سوی نتانیاهو هم زمان با تصمیم بر فروپاشی ائتلاف را می توان در همین راستا دانست.

تکرار سناریو انتخابات پیشین از سوی نتانیاهو

یکی دیگر از دلایل در تصمیم غیر منتظره ائتلاف نتانیاهو را می توان در توان عملیات روانی نتانیاهو جست و جو کرد. نتانیاهو فروپاشی ائتلاف به دست خود و پیروزی مجدد را پیش از این هم تجربه کرده است. شکست مذاکرات سازش، فشارهای بین‌المللی و داخلی به این رژیم پس از شکست و جنابت جنگ ۵۱ روزه در تابستان ۹۳، اعتراضات قدس شرقی و بودجه سال ۲۰۱۵ در خصوص میزان بودجه نظامی و افزایش مالیات مجموعه دلایلی است که برای انحلال کابینه و کنست نام برده می‌شوند.

اما آنچه در انتخابات کنست در ۲۶ اسفند ۹۴(۱۷ مارس ۲۰۱۵) رقم خورد، بسیاری از تحلیل‌گران را غافل‌گیر کرد چرا که نتانیاهو با زیرکی تمام، ضمن انحلال دولت توانست باری دیگر کابینه تشکیل دهد و ده کرسی بیشتر از کنست پیشین، از آنِ لیکود نماید. با آنکه کابینه جدید با ائتلاف حداقلی ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست تشکیل شد اما نتانیاهو بسیاری از رقیبان خود را از کابینه حذف نمود.کابینه جدید نتانیاهو به باور تحلیل گران افراطی‌ترین کابینه این رژیم را رقم زد و این موضوع موجب شده است از درون کنست و حتی کابینه مخالفت‌هایی به همراه داشته باشد. حال برخی نظرسنجی ها نشان می دهد که رقیب جدی ای در انتخابات پیش روی نتانیاهو نیست و باری دیگر می تواند برنده لیست لیکود و انتخابات کنست باشد. ر اساس نتایج این نظرسنجی که روزنامه عبری زبان معاریو امروز سه شنبه نتایج آن را منتشر کرده است، حزب لیکود به ریاست نتانیاهو در انتخابات آتی کنست 30 کرسی، حزب متبوع بنی گانتس رئیس سابق ستاد مشترک ارتش 12 کرسی، حزب "یش عتید" به ریاست یائیر لبید 12 کرسی و حزب "خانه یهودی" و لیست مشترک عربی نیز هرکدام 11 کرسی را بدست خواهند آورد.

بهره برداری سیاسی از وضعیت آتش بس و عادی سازی روابط با اعراب

اکنون نتانیاهو در آستانه تحقق یکی از بزرگترین وعده هایش یعنی تحقق عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل است. سفر به عمان شروع این داستان است که با فضا سازی فراوانی از سوی رسانه های همسو با نتانیاهو همراه بوده است. سفر احتمالی به بحرین و امارات می تواند فرصت سیاسی خوبی برای نتانیاهو برای گذر از بحران سیاسی پیش رو ایجاد نماید. لذا شاید بتوان ماه های پیش رو را فرصتی مناسب برای نتانیاهو به منظور کسب آرای ساکنین سرزمین های اشغالی باشد. ناگفته نماند این مسئله بسیار وابسته به ابتکار عمل مقاومت غزه خواهد بود و نتانیاهو به تنهایی تصمیم گیر نیست.

ارسال نظر: