زرشناس در همایش چهل سال توطئه، چهل سال مقاومت:

حاکم کردن اقتصاد نئولیبرالی از سال ۶۸ در دستور کار دولت وقت قرار گرفت

کدخبر: 2298423

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ گفت: انقلاب اسلامی ساخت سیاسی پروژه شبه مدرنیته را تغییر داد، اما ساخت اقتصادی و فرهنگی آن باقی ماند و از سال ۶۸ حاکم کردن اقتصاد نولیبرالی در دستور دولت وقت قرار گرفت.

شهریار زرشناس پژوهشگر ارشد حوزه غرب شناسی در همایش علمی تخصصی «چهل سال توطئه، چهل سال مقاومت» از سلسله نشست‌های شنبه های انقلاب که صبح امروز در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی رستاخیز جامعه ایرانی اسلامی در تونل وحشت پروژه شبه مدرنیزاسیون است.

وی خاطرنشان کرد: به همین جهت مردم ایران ، روحانیت را برای رهبری انقلاب خود انتخاب کردند، چون دورترین فاصله را از مدرنیته داشت.

زرشناس گفت: انقلاب اسلامی ساخت سیاسی پروژه شبه مدرنیته را تغییر داد، اما ساخت اقتصادی و فرهنگی آن باقی ماند و از سال ۶۸ حاکم کردن اقتصاد نولیبرالی در دستور قرار گرفت، تلاش برای تدوام ساخت فرهنگی هم در هشدارهای رهبر انقلاب با عناوینی چون «تهاجم فرهنگی» و «شبیخون فرهنگی» منعکس می شود.

وی افزود: نگاه کنید به درونمایه فیلم‌های دهه ۶۰ که کدام فیلم‌ها و نویسندگان در مرکز توجه متولیان امر فرهنگ کشور قرار می گیرند؟ کارل پوپر ، هانا آرنت ، .‌.. در دهه ۶۰ جریان روشنفکری ، خود قدرت تولید نداشت، از این رو از تولیدات ناتوی فرهنگی استفاده می کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ گفت: هانا آرنت یهودی صهیونیست یکی از تئوریسین‌های نئولیبرالیسم است که پیش از انقلاب هیچ اثری از او نیست، اما بلافاصله پس از انقلاب در کانون توجه قرار می گیرد و امروز هم آرای او در مقاطع عالی تحصیلات تکمیلی بدون نقد تدریس می شود.

این پژوهشگر حوزه غرب شناسی با اشاره به اینکه جرج اورول خودش می گوید که کتاب قلعه حیوانات را سفارشی نوشته است، اظهار داشت: ناتوی فرهنگی سربازان بسیاری دارند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: