در گفتگو با نسیم آنلاین مطرح شد

یزد؛ استانی بدون مسوول!

کدخبر: 2298771

استان و شهر یزد اولین استانی است که در حال حاضر بدون استاندار، فرماندار، شهردار و مدیرکل راه و شهرسازی اداره می‌شود و همچنان مسوولین در دولت همچنان هیچ تصمیمی برای حل این مشکل نگرفته‌اند.

یزد در حال حاضر این بدون استاندار، فرماندار، شهردار و مدیرکل راه و شهرسازی اداره می‌شود. استاندار سابق یزد آقای محمود زمانی‌قمی به جهت اجرای قانون «منع به کارگیری بازنشستگان» از استاندار کنار رفت و پس از او استانداری با سرپرست اداره می‌شود. همین وضعیت در شهرداری و فرمانداری یزد هم قابل مشاهده است چرا که آقای جمالی‌نژاد شهردار سابق این شهر پس از پیشنهاد وزارت کشور برای معاونت به این وزارتخانه رفته و شهرداری بدون شهردار اداره می‌شود. فرمانداری یزد هم بدون فرماندار اداره می‌شود و از زمان سرپرستی فرماندار یزد هم گذشته و برهمین اساس فرمانداری هم طبق شنیده‌ها کنار رفته است. استان و شهر یزد اولین استانی است که در حال حاضر بدون استاندار، فرماندار، شهردار و مدیرکل راه و شهرسازی اداره می‌شود و همچنان مسوولین در دولت همچنان هیچ تصمیمی برای حل این مشکل نگرفته‌اند. البته طبق آخرین اخبار استاندار یزد تا پایان این هفته از سوی هیات دولت انتخاب خواهد شد. عضو مجمع نمایندگان استان یزد در مجلس طی تذکر شفاهی در صحن علنی با بیان این که بحران آب و محیط زیست در کل کشور جدی است و بی‌توجهی به آن خطرآفرین است افزود: استان یزد در عطش بی‌آبی می‌سوزد. محمدرضا تابش تصریح کرد: آقای وزیر کشور ۲۹ بارخط لوله انتقال آب به استان یزد مورد تخریب قرار گرفته است؛ شما مسئول تأمین امنیت آن هستید، به وظیفه خود مجدانه‌تر عمل کنید و همچنین در انتخاب استاندار یزد تسریع شود. همچنین شورای شهر یزد مجتبی فرهمند، معاون شهرداری را به عنوان شهردار منتخب به وزارت کشور معرفی کرد اما پس از گذشت چهل روز هنوز وضعیت او روشن نشده است. این در حالی است که طبق قانون طی مدت 10 روز باید تأیید یا عدم تأیید شهردار از وزارت کشور اعلام شود.

وزارت کشور سریع‌تر استاندار انتخاب کند

نماینده مردم یزد در مجلس درباره وضعیت استانداری، شهرداری و فرمانداری یزد در گفت‌وگو با « نسیم آنلاین » اظهار داشت: در یک استان این سه جایگاه بدون مسوول است که این موضوع اصلا برای استان خوب نیست. انتخاب هر سه مسوول باید از سوی وزارت کشور انجام شود. سیدابوالفضل موسوی‌بیوکی درباره انتخاب استاندار تصریح کرد: در گذشته سیاست وزارت کشور بر مبنای غیربومی بودن افراد در استانداری بود اما هنگامی که مشاهده کردیم در استان کرمان و اصفهان این موضوع شکسته و از افراد بومی برای استانداری انتخاب کردند، بنابراین ما هم به دنبال انتخاب استاندار بومی در یزد بودیم. او ادامه داد: در مجمع نمایندگان استان یزد بحث بر سر این موضوع بود که استاندار باید ابتدا بومی انتخاب شود. موسوی افزود: در حال حاضر انتخاب مجمع نمایندگان استان بر روی فرد بومی و همچنین غیربومی مشخص است و به وزارت کشور هم اعلام کرده‌ایم. نماینده مردم یزد در مجلس تصریح کرد: با توجه به این که در استان‌های مذکور استاندار بومی انتخاب شده در نتیجه در استان یزد هم می‌توان استاندار بومی انتخاب کرد در نتیجه تاکید نمایندگان استان بر انتخاب استاندار بومی است. او با ابراز امیدواری از این که وزارت کشور انشالله تا امروز یعنی یکشنبه استاندار یزد را انتخاب می‌کند، ادامه داد: اگر وزارت کشور هرچه سریع‌تر در انتخاب استاندار به تصمیم نهایی برسد بهتر است. این نماینده مجلس افزود: آقای تابش در صحن علنی اعتراض نمایندگان را در یک تذکر به مدت 2 دقیقه به وزارت کشور اعلام کرد، همچنین دیگر نمایندگان استان هم موضع‌مان را به نمایندگان دولت از جمله آقای جهانگیری معاون رئیس‌جمهور و همچنین وزیر کشور از طرق مختلف منعکس کرده‌ایم. او همچنین گفت: امیدواریم وزارت کشور طی هفته‌ای در پیش است استاندار یزد را انتخاب کند.

وزارت کشور دلیل تعلل در تایید شهردار را اعلام کند

رئیس شورای شهر یزد در گفت‌وگو با « نسیم آنلاین » درباره عدم تایید شهردار از سوی وزارت کشور اظهار داشت: این شورا پس از رفتن آقای جمالی‌نژاد از شهرداری، به سرعت گزینه مورد نظر خود را به وزارت کشور معرفی کرد. غلامعلی سفید با بیان این که گزینه مورد نظر شهرداری را برای مذاکره به شورای شهر دعوت کردیم، ادامه داد: در همان روز از سوی برخی نهادها فرد مورد نظر فراخوانده شد که سپس او به ما اطلاع داد که ظاهرا اجازه فعالیت در شهرداری به او داده نشده است. او در پاسخ به این سوال که دلیل دستگاه‌های مربوطه برای عدم تایید کاندیدای مورد نظر چه بوده، گفت: هیچ دلیلی به شورا و کاندیدای شهرداری از سوی دستگا‌ه‌های مربوطه اعلام نشده است. سفید ادامه داد: کاندیدای مد نظر شورا در گذشته معاون استانداری بود و حتی مورد حمایت نمایندگان در مجلس هم بود. رئیس شورای شهر در پاسخ به این سوال که پس از این موضوع آیا گزینه دیگری برای شهرداری معرفی کردید یا خیر، گفت: اعضای شورای شهر به اتفاق آرا آقای فرهمند را برای شهرداری انتخاب و برای تائید به وزارت کشور فرستادیم. فرهمند در گذشته معاون شهرداری یزد و همچنین مورد تائید آقای جمالی نژاد یعنی معاون وزیر و شهردار سابق یزد است. سفید با تاکید بر این که حدود 45 روز از زمان انتخاب شهردار از سوی شورای شهر گذشته‌، گفت: نزدیک به دو ماه است که دستگاه‌های مربوطه در حال استعلام وضعیت آقای فرهمند هستند، طبق قانون باید طی 10 روز پاسخ استعلام شهردار یزد اعلام یا اگر پاسخ‌شان «خیر» است باید چرایی این موضوع را اعلام کرد. او تأکید کرد: یزد استانی است که دارای مردمی مطیع، آرام و همراه دولت است بنابراین مسوولین نباید به گونه‌ای عمل کنند که مردم نگران باشند و بی‌جهت مساله‌ای از همین نگرانی‌ها به وجود بیاید. استان همراه دولت و نظام را نباید با دست خود مخالف کرد اما متاسفانه این کوتاهی‌ها و تعلل‌ها ممکن است با مخالفت روبرو شود. سفید درباره این سوال که آیا شهردار تا پایان این هفته از سوی وزارت کشور تایید می‌شود یا خیر، گفت: امیدواریم در نهایت آقای فرهمند را تایید کنند، طبق شنیده‌ها تا پایان هفته شهردار تایید می‌شود.

ارسال نظر: