پرسشی از شریعتمداری، وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی؛

چرا برکناری مدیران چند شغله در وزات کار مسکوت ماند؟!

کدخبر: 2299636

سکوت سنگین در وزارت تعاون برای تعیین تکلیف افراد بازنشسته و چند شغله حاضر در ترکیب هیات مدیره شرکتهای وابسته به این وزارتخانه، باگذشت ۵۰ روز از صدور نخستین ضرب الاجل محمد شریعتمداری همچنان ادامه دارد.

« نود اقتصادی »- سکوت سنگین در وزارت تعاون برای تعیین تکلیف افراد بازنشسته و چند شغله حاضر در ترکیب هیات مدیره شرکتهای وابسته به این وزارتخانه، باگذشت 50 روز از صدور نخستین ضرب الاجل محمد شریعتمداری همچنان ادامه دارد.

به نظر می‌رسد با وجود فشار محمد شریعتمداری، هنوز هم تعدادی از مدیران و اعضای هیات مدیره شرکت‌های وابسته به وزارت تعاون خط و نشان وزیر تازه وارد به وزارتخانه مذکور را جدی تلقی نکرده‌اند.

از اکبر ترکان گرفته تا محمدرضا واعظ مهدوی و حتی احمد میدری، اینها نمونه کوچکی از افراد بازنشسته‌ای هستند که با وجود ابلاغ منع به کارگیری بازنشستگان، همچنان برای ماندن در شرکت‌های متبوع خود دست و پا می‌زنند و یا اینکه گفته می‌شود زور محمد شریعتمداری بر آنها نمی‌چربد.

منهای این افرادی از این دست، تعدادی زیادی از اعضای هیات مدیره چند شغله شرکت‌های وابسته به وزارت تعاون هم وجود دارند که یا استعفا نداده‌اند و یا اینکه با وجود ارایه استعفای خود به مدیریت شرکت‌ها، اما به دلیل عدم معرفی نفرات جایگزین، در عمل بر صندلی هیات مدیره خود ماندگار شده‌اند.

محمد شریعتمداری، اواسط آبان ماه سالجاری و اندکی پس از حضور در راس وزارت تعاون، لیست 1200 نفره هیات مدیره 550 شرکت تحت پوشش این وزارتخانه را منتشر کرد که با گذشت 50 روز ازا ین اقدام، حواشی آن همچنان ادامه دارد.

انتشار این لیست پر سروصدا، باعث شد تا نام بسیاری از مدیران چند شغله، نمایندگان پیشین مجلس شورای اسلامی، افراد سالخورده و حتی افرادی که مدرک تحصیلی مرتبط با حوزه فعالیت خود ندارند، در صدر اخبار رسانه‌های گروهی قرار گیرند.

ماده ۲۴۱ قانون قانون تجارت تصریح دارد که هیچ فردی نمی‌تواند اصالتا یا به نمایندگی از شخص حقوقی، همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا موسسات عمومی غیر دولتی است به سمت مدیرعامل یا عضو هیئت مدیره انتخاب شوند.

ناگفته پیداست که رونمایی از فهرست مدیران چند شغله با ضریب نفوذ بالا در شرکت های وابسته به شستا و صندوق بازنشستگی کشوری چه تبعاتی را بر روند فعالیت های شریعتمداری در وزارتخانه مذکور خواهد گذاشت.

بررسی‌های مقدماتی نشان می‌دهد که دستکم 50 مدیر دو شغله و 10 مدیر سه شغله در شرکتهای وابسته به وزارت تعاون وجود داشته که با تمرکز بر این لیست منتشر شده، تعداد افراد مذکور به مراتب فراتر خواهد رفت.

به غیر از این، 25 مدیر ارشد بازنشسته در ستاد مرکزی وزارتخانه تعاون وجود داشته که گویا تاکنون بخشی از آنها از قطار این وزارتخانه پیاده شده و صندلی خود را ترک کرده اند.

محمد شریعتمداری از زمان اتنشار لیست اعضای هیات مدیره شرکت‌های وزراتخانه تعاون تاکنون دوبار نسبت به اعلام کناره گیری مدیران دو شغله هشدار داده هر چند که به نظر می‌رسد هنوز هم برخی از اعضای هیات مدیره این شرکتها، تذکر وزیر را چندان هم جدی تلقی نکرده اند.

به ویژه آنکه شریعتمداری به مدیران بالادستی تکلیف کرده که تکلیف مدیران چندشغله را هر چه زودتر روشن کنند در غیر اینصورت، با مدیران بالاتر برخورد می شود.!

به تازگی، شریعتمداری در توئتیر خود خبرداده که استعفای مدیران عامل و اعضای هیات مدیره دو شغله را پذیرفته اما ، موضوعی که با ابهامات جدی مواجه شده است.

ابهاماتی که در آن نشان می دهد هنوز هم تعدادی مدیر چند شغله از سمت خود کناره نگرفته و بر ماندن در مسند هیات مدیره پافشاری می کنند بنابراین انتظارمی رود وزیر تعاون در این مسیر بدون تبعیض برخورد کند.

شکی نیست که انتشاراسامی اعضای هیات مدیره شرکت ها و مدیران چند شغله در بدو ورود شریعتمداری به وزارت تعاون با اقبال عمومی مواجه شده اما به نظر می رسد برخورد ضعیف و پیگیری ناقص ادامه مسیرمبارزه با مدیران چند شغله را با چالش هایی مواجه کرده است.

از آن مهمتر، وزیر تعاون تا اکنون نتوانسته افراد جایگزین را برای مدیران مستعفی چند شغله معرفی کند که این امر نشان می دهد وزیر تعاون با دستان خالی به جنگ مدیران چند شغله رفته است.!

درست یا غلط، با وجود انتشار برق آسای اعضای هیات مدیره شرکت های تابعه وزارت تعاون و ایجاد جوی مثبت درمسیر روشنگری اما پیگیری نکردن برکناری مابقی مدیران چند شغله ومعرفی نفرات جایگزین، حرکت طوفنده شریعتمداری را تا اکنون ابترگذارده است.

مگر اینکه شریعتمداری با پرداختن هزینه سنگین، یکبار برای همیشه مقابل مدیران چند شغله بیاستد و اوضاع نا به سامان شرکت های وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری و شستا را به سامان کند.

ارسال نظر: