عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کرد:

مانع ریخت و پاش های طرح تحول سلامت در بودجه می‌شویم

کدخبر: 2300475

نوبخت نماینده مردم تهران با اشاره به بودجه ۳۶ هزار میلیارد تومانی طرح تحول سلامت در بودجه ۹۸ گفت: «بشدت با این ریخت و پاش بودجه ای طرح تحول سلامت مخالفم و در بررسی بودجه جلوی آن را خواهم گرفت».

نسیم آنلاین :‌ اعتبار طرح تحول سلامت در لایحه بودجه سال 98 به گفته خانم مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه، 36 هزار میلیارد تومان است . همچنین گفتنی است که براساس حساب های ملی سلامت که به صورت سالانه از سوی مرکز آمار ایران منتشر می شود و تا سال 1395 نیز منتشر شده است، با شروع طرح تحول سلامت، هزینه های نظام سلامت هم در بودجه و هم پرداختی از جیب مردم رشد چشمگیری داشته تا جایی که دولت و مجلس را برای تامین این هزینه ها با چالش های جدی مواجه کرده است.

نوبخت عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص میزان بودجه نظام سلامت در لایحه بودجه سال 98 به نسیم آنلاین گفت: در لایحه بودجه 10 درصد از منابع عمومی دولت صرف سلامت شده است که حدود 36 هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به میزان هزینه های نظام سلامت ادامه داد: دولت و مردم هزینه های زیادی را برای سلامت می پردازند. به دلیل اینکه در طرح تحول سلامت مدیریت منابع صورت نمی گیرد و قانون اجرا نمی شود.

نجات طرح تحول سلامت تنها با اجرای قانون ششم توسعه

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: هدف طرح تحول سلامت مقدس است اما درحال حاضر خیلی گران برای ما تمام می‌شود. راه حلش هم این است که قانون برنامه ششم توسعه و قانونی که در بودجه سال 97 آمده توسط وزارت بهداشت و دولت پیاده شود که اگر پیاده شود یک سوم هزینه های فعلی طرح تحول سلامت کاهش می یابد.

نوبخت افزود: این نوع هزینه کرد در طرح تحول سلامت به نظر من پول پاشی و به نوعی ریخت و پاش است. این در شرایط فعلی تحریم و کمبود بودجه مطلقا صلاح نیست و با اقتصاد مقاومتی نیز سازگاری ندارد.

وی افزود: همین خزانه فعلی انقدر کم دارد که از سال 94 نتواتسته پاداش بازنشستگان شاغلین وزارت بهداشت و دانشگاه ها را پرداخت کند و وزیر بهداشت هم متاسفانه مصاحبه کردند که این پاداش ها را سازمان برنامه و بودجه نمی پردازد. هزینه های نابجایی که آقای وزیر به دلیل عدم اشراف به مسایل و عدم رعایت قانون به خزانه تحمیل کردند آنقدر زیاد است که این خزانه حتی نمی تواند پاداش بازنشستگان وزارت بهداشت را بپردازد.

اجرای غلط طرح تحول سلامت خزانه را با چالش مواجه کرده است

نوبخت با اشاره به پیامدهای اجرای غلط طرح تحول سلامت گفت: بدلیل اجرای بد و خلاف قانون طرح تحول سلامت درعوض اینکه نتایج مثبت در نظام سلامت رخ بدهد، خزانه با چالش مواجه شده است. آقای وزیر هم در جای دیگر مصاحبه کردند که سازمان برنامه و بودجه، پول را نمی پردازد. درحالی که این سازمان هم قسمتی از دولت است و خود آقای وزیر هم از مجموعه دولت است و در قبال این کم و کسری ها نیز مسئول است. ما متاسفانه صرفه جویی نمی بینیم ک بگوییم وزارت بهداشت دلسوز مردم است.

با ریخت و پاش های طرح تحول سلامت بشدت مخالفم

این عضو کمیسیون بهداشت در رابطه با عملکردش در بررسی بودجه گفت: من به شدت با این ریخت و پاش بودجه ای طرح تحول سلامت مخالفم و در بررسی بودجه جلوی آن را خواهم گرفت. در مصاحبه ها دائم اعلام می کنند که پول این وزارتخانه کم است پول بیمه سلامت کم است و اشاره نمی کنند که ما قانون را اجرا نکردیم که این میزان خرج تراشیدیم.

وی افزود: خیلی از نماینده ها هم متاسفانه از سر دلسوزی می گویند بیاییم این کسری پول را جبران کنیم و ما می گوییم مگر این خرج هایی که شده درست بوده که حالا خزانه، پول در اختیار نظام سلامت قرار دهد. ما نباید به بهانه اینکه هر پولی بیاید خرج سلامت مردم می شود هر ریخت و پاشی را انجام دهیم. باید جلوی این ریخت و پاش ها گرفته و صرفه جویی شود.

افزایش 4 برابری هزینه های تامین اجتماعی با اجرای طرح تحول

نوبخت در خصوص هزینه های تحمیلی طرح تحول سلامت بر سازمان بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان بیمه سلامت در شروع با 2500 میلیارد تومان اداره می شد، امسال 10800 میلیارد تومان به آن پرداخت شد و 4750 هم معوقه داده شد اما باز هم دادش درآمده که پول کم دارد. هزینه های سازمان تامین اجتماعی در ابتدای اجرای طرح تحول سلامت حدود 5800 میلیارد تومان بوده است اما الان بالغ بر 23000 میلیارد تومان است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: کسی هم نمی گوید شما با چه مجوزی این خرج ها را انجام می دهید و هزینه های شما زیاد است. نه به این معنا که چرا به مردم سرویس می دهید، درواقع چرا قانون را رعایت نمی کنید.

کاهش یک سومی هزینه های طرح تحول سلامت با اجرای پرونده الکترونیک سلامت

نوبخت با اشاره به راه قانونی کاهش هزینه ها در نظام سلامت گفت: ما مدتیست تکلیف کردیم که وزارت بهداشت، پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع و پزشک خانواده را اجرایی کند. اگر این اتفاق بیفتد جلوی ریخت و پاش ها گرفته می شود و به جرات می توان گفت یک سوم این هزینه ها کم می شود و دیگر لازم نیست کاسه گدایی دست بگیریم.

وی در انتها افزود: اقای رییس جمهور ابتدا نسبت به طرح تحول سلامت حسن نیت داشت و دستور می داد که پول تزریق شود. اما الان باید بداند که با این خزانه خالی هزینه های اضافی در نظام سلامت صورت می گیرد.

ارسال نظر: