حاجی بابایی پیشنهاد کرد

حذف یارانه دهک‌های بالا و افزایش یارانه دهک‌های پایین

کدخبر: 2300827

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی از نظر ارزش نزدیک به صفر است، بر ضرورت حذف یارانه دهک‌های بالا و افزایش یارانه دهک‌های پایین در راستای اجرای عدالت تاکید کرد.

حمیدرضا حاجی بابایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قانون هدفمندی یارانه‌ها از سال گذشته بعد از دو سال پیگیری روی ریل افتاد. در سال ۹۵ بحث ما این بود که دولت می‌گفت درآمد هدفمندی ۳۱ هزار میلیارد تومان است و دیوان محاسبات این عدد را ۳۶ هزار میلیارد تومان عنوان می‌کرد و نهایتا مجلس زیر بار نرفت. اما سال قبل درآمد هدفمندی ۱۱۰ هزار میلیارد تومان دیده شد و امسا دولت این درآمد را ۱۴۲ هزار میلیارد تومان آورده است که نشان دهنده ظرفیت بالای هدفمندی است.

وی افزود: از مجموع ۱۴۲ هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی، ۴۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی مردم اختصاص می‌یابد. این در حالی است که وقتی درآمد هدفمندی یارانه‌ها ۴۰ هزار میلیارد تومان بود باز هم همین عدد به عنوان یارانه نقدی اختصاص یافت.

این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه درآمد هدفمندی کم‌کم شفاف می‌شود و به سمت خزانه می‌رود، خاطرنشان کرد: در واقع درآمدها قانونی شده و تعریف شفافی پیدا کرده و حالا باید دولت در مورد هزینه ها تصمیم بگیرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس توزیع یارانه ها را غیر عادلانه توصیف کرد و گفت: در واقع ما باید به کسی که درآمد کمتری دارد یارانه بیشتری بدهیم و سه دهک بالا را از دریافت یارانه حذف کنیم. در حال حاضر ۴۵ هزار تومانی که به عنوان یارانه نقدی به مردم داده می شود از نظر ارزش نزدیک به صفر است لذا ما باید میزان یارانه ۴،۵ دهک پایین را اضافه کنیم و به آنها پول یا خدمات بیشتری بدهیم.

حاجی بابایی در ادامه تصریح کرد: دولت باید به کسانی که درآمد کمتری دارند، تولیدکنندگان و کارمندان دولت کمک کند. البته در حال حاضر هدفمندی یارانه به همین سمت حرکت می کند و در سال جاری ۷هزار میلیارد تومان برای کمیته امداد و بهزیستی پیش بینی شده که در برنامه ششم هم مصوب شده بود.

وی یادآور شد: تا سال گذشته هدفمندی یارانه ها به بیراهه میرفت اما از سال قبل یکسری کارها انجام شده و الان هزینه‌ها زیر نظر سازمان برنامه خرج می شود. به اعتقاد من بالای ۷۰ درصد مشکل حل شده و حالا باید ببینیم چهارده و نیم درصد سهم شرکت نفت به کجا می‌رود و در کجا هزینه می‌شود. این رقم در بودجه نمی آید. علاوه بر این خوراک پتروشیمی‌ها و بحث صادرات گاز مواردی است که باید شفاف‌سازی شود.

حاجی بابایی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ما این هزینه ها را شفاف سازی کنیم و عدالت را اجرا کنیم، ۷۰ درصد مشکلات امروز کشور از ناحیه بودجه حل خواهد شد. انتهای پیا

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: