فارس گزارش می دهد

در جست و جوی مقصر بوی تهران!

کدخبر: 2300896

۵ روز پیش بوی نامطبوعی در تهران انتشار یافت. آمونیاک، گوگرد، زباله، ترکیدگی لوله فاضلاب، پلاسکو،مترو، وارونگی دما، خاک، گاز مرکاپتان و ... جزء متهمان بودند و هر کدام به نوعی تبرئه شدندو هنوز مشخص نیست علت این بوی آزار دهند در تهران چه بوده است؟

خبرگزاری فارس حوزه شهری ساعت 17 روز چهارشنبه 12 دی ماه سال جاری بوی نامطبوعی در بسیاری از نقاط تهران استشمام شد.هر یک از مسئولان در این باره نظری دارد و در نهایت مشخص نشد منشاء این بوی نامطبوع چه چیزی بوده است.

بوی تهران ابتدا به گردن آمونیاک افتاد/زباله ها مقصر شدند

طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس معتقد بود که این بو در بسیاری از نقاط مختلف تهران منتشر شده و آنچه احساس می‌شود بوی گوگرد نیست بلکه بویی شبیه آمونیاک است که مشابه آن در مرکز دپوی زباله کهریزک به مشام می‌رسد.

تقصیر زباله ها نیست

بعد از این اظهارنظر بلافاصله رضا عبدلی رئیس سازمان پسماند شهرداری تهران واکنش نشان داد و گفت منشأ بوی نامطبوع تهران زباله‌ها نیستند و این بو در مناطق مرکزی و شمال تهران احساس شده است.

حیدرزاده: منشا بود احتمالا فاضلاب است/صاحبی: فاضلاب مقصر نیست

حیدرزاده مشاور محیط زیست معاونت خدمات شهری در خصوص علت این «بو» به خبرنگار فارس گفت که ا حتمالاً ترکیدی شبکه فاضلاب در محدوده مرکزی شهر تهران باعث انتشار این بو شده است .البته هنوز در این باره به قطعیت نرسیده‌ایم

بلافاصله صاحبی مدیرکل روابط عمومی فاضلاب تهران اعلام کرد که هیچ گزارشی از ترکیدی شبکه فاضلاب اعلام نشده است و با توجه به شیب‌دار بودن کانال‌های فاضلاب اگر ترکیدگی روی داده بود باید از نقطه دیگر فاضلاب بیرون می‌زد.

این بار مترو متهم شد

بر اساس این گزارش، در خبرها آمد که منشأ بوی نامطبوع تهران ایستگاه مترو ملت است . فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران گفت که فرماندار تهران در گزارش اعلام کرد منشأ این بو ایستگاه مترو ملت است . کمیته‌های ویژه‌ای از شرکت آب و فاضلاب، شرکت گاز و سازمان آتش‌نشانی بررسی می کنند.

بلافاصله فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه به فارس گفت که یک چنین چیزی صحت ندارد. در خطوط مترو مشکلی نیست ابتدا بوی کمی در مترو استشمام شد اما این بو از داخل مترو نیست و تمام هواکش‌ها در حال فعالیت هستند.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر در ابتدای انتشار این بو به خبرنگار فارس گفت: که از صبح بازدید میدانی در منطقه 10 شهرداری تهران داشته و بویی استشمام نکرده و خبرها را از خبرنگاران شنیده است.

وی بعد از ساعتی که انتشار این بو گسترش بیشتری یافت گفت: در خصوص نشر بوی نامعلوم در بخش‌هایی از تهران موضوع را از مراجع ذی‌صلاح پیگیری کردم با داوری رئیس سازمان آتش‌نشانی نیز صحبت کرده و تأیید شده که این بو بیشتر در نقاط مرکزی و شرقی تهران پیچیده است. از آنجا که بیشتر بوی فاضلاب به نظر می‌رسد می‌تواند مربوط به فاضلاب‌های شهر تهران باشد که پیگیر موضوع هستیم.

اخبار ضد و نقیضی در حال انتشار بود که ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر در کانال تلگرامی خود نوشت که احتمالاً پدیده وارونگی هوا باعث بوی نامطبوع در تهران شده است. خبرها حاکی از این است که آلاینده‌ها به طرز ناگهانی رو به افزایش است.وی همچنین از شهروندان خواست که از ترددهای غیرضروری اجتناب کنند.

بلافاصله بعد از این اظهارنظر صدرالدین علیپور رئیس ستاد محیط طیست شهرداری تهران و اکنش نشان داد و گفت:‌ وارونگی هوا علت بوی نامطبوع تهران نیست سازمان مدیریت بحران، محیط زیست، آتش‌نشانی، سازمان پدافند غیرعامل در حال بررسی موضوع هستند. تأکید می‌کنم که علت وارونگی هوا نیست چرا که وارونگی به انباشت آلودگی گفته می‌شود. وی از شهروندان خواست که اگر مورد مشکوکی در تهران دیدند به محیط زیست یا آتش‌نشانی اطلاع دهند.

مهدی داوری رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری تهران معتقد بود که منشأ این بو ناشناخته است. تأیید و تکذیب‌ها همچنان ادامه داشت و بلافاصله خبر رسید که آلاینده‌ها در تهران افزایش یافته و آلودگی هوا در حال رسیدن به مرز هشدار است.

منشا بوی نامطبوع تهران زمینی است

در همین زمان معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران گفت: بر اساس اعلام هواشناسی و دیگر نهادهای متولی منشأ بوی نامطبوع در پایتخت ناشی از مشکل آلودگی هوا نیست بلکه منشأ زمینی دارد و خطرناک هم نیست.

در همین هنگام احمد صادقی رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: منشأ این بو مشخص نیست و پیگیر موضوع هستیم و گزارشی از مراکز درمانی مبنی بر اینکه کسی به واسطه بوی نامطبوع دچار مشکل شده نداریم.

وی همچنین در این باره که وارونگی هوا علت بوی نامطبوع است گفت:‌باید هواشناسی یا محیط زیست این موضوع را تأیید کنند.

بوی تهران این بار به گردن گاز مرکاپتان افتاد

در همین هنگام مرتضی حیدری مدیرکل مدیریت بحران استان گفت: احتمالاً یکی از ماشین‌های حمل گاز مرکاپتان با عبور از مسیری در شهر و نشتی آن گاز در این وسیله نقلیه عامل ایجاد بوی نامطبوع شده است (مرکاپیتان نوعی از سولفیدهای عالی است که به طور گسترده‌ای در محصولات نفتی وجود دارد گاز طبیعی تسویه شده به صورت عادی فاقد بو است از گاز مرکاپتان برای بو دار کردن گاز شهری جهت احتمال نشتی استفاده می‌شود.)

همچنین سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: گزارشی مبنی بر اینکه در کدام منطقه بیشتر این بو انتشار یافته به دستمان نرسیده است. در صورتی که منشأ بو به خاطر مواد شیمیایی باشد سازمان پدافند غیرعامل وارد کار می‌شود.

بوی که بدون منشا ماند

با وجود اینکه 5 روز از انتشار بوی نامطبوع تهران می‌گذرد هنوز مسئولین اعلام نکردند که علت انتشار این بود در تهران چه بوده است؛ یکی از موضوعاتی که در همه بحران‌ها نمایان می‌شود بحران اطلاع‌رسانی است. در این زمان هر فردی اظهارنظر می‌کند و در نهایت هم مشخص نیست که مرجع پاسخگویی درست در این زمینه چه کسی است.

یکی به نقل از دیگری می گوید؛ دیگری تکذیب می‌کند و مدیر بعدی منکر می شود؛ این زنجیره همچنان ادامه دارد و مردم نمی دانند که بالاخره داستان چه بوده است.

برخی معتقد بودند که در بوی بد تهران پای گوگرد در میان است و برخی به جد این موضوع را تکذیب کردند. بندپی استاندار تهران در این باره گفت :‌احتمال دارد یک ماده شیمیایی که بوی تندی دارد در جایی ریخته شده آن هم به صورت عمد یا سهو و این در قسمتی از فضا منتشر شده بود که ظرف چند ساعت برطرف شد ستادی تشکیل شد تا ببینیم علت چه بوده است.

منشا بو به گردن پلاسکو افتاد

همچنین در بین اخبار ضد و نقیضی خبری به گوش رسید مبنی بر اینکه منشأ بوی بد تهران فاضلاب پلاسکو بوده است که رئیس محیط زیست شهر تهران گفت :‌ما در سازمان محیط زیست این خبر را تأیید نمی‌کنیم زیرا این ادعا عقلانی نیست.

بوی نامطبوعی که جک شد

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در رابطه با این ادعا که منشأ بوی نامطبوع تهران فاضلاب پلاسکو است گفت:‌ پذیرش چنین ادعایی سخت است.

علی‌محمد سعادتی شهرداری منطفه 12 به فارس گفت: برای تشخیص بوی تهران کمیته ای تشکیل شده است و تاجایی که می دانم بر اساس بررسی محیط زیست و اداره آب فاضلاب منشا بو پلاسکو نبوده است اما هنوز قطعی نمی دانیم.

پروفسور کردوانی تأکید کرد : بوی نامطبوع تهران ربطی به فاضلاب ندارد منشأ آن کرج است به همین دلیل مسئولان باید مسیر غرب به شرق را بررسی کنند که چرا چنین بوی در تهران استشمام شده است.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه روز گذشته شورای شهر گفت:‌ بوی نامطبوع در پایتخت تبدیل به جوک شده است کمیته‌ای در این خصوص در محیط زیست شورا به ریاست صدراعظم نوری تشکیل شده است. بنده اظهارات پراکنده‌ای درباره منبع بوی نامطبوع شنیده‌ام ولی در این خصوص موضوعی را مطرح نمی‌کنم و قرار است گزارشات و اظهارنظرها از سوی فرمانداری و استانداری جمع‌بندی و سپس اعلام شوند.

مجید فراهانی عضو دیگر شورای شهر در این باره گفت:‌با همه جا صحبت کردم از آتش‌نشانی گرفته تا سازمان بحران از سازمان پسماند و فاضلاب گرفته تا محیط زیست و فرمانداری و حتی مترو اما کسی چیزی نمی‌دانست به نظرتان حیرت‌زا نیست.

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر گفت:‌موضوع بوی نامطبوع را بررسی می‌کنیم.

بر اساس این گزارش، ا ین اتفاق یک پدیده جدید بود و باید متخصصان امر در حوزه‌های مختلف این موضوع را بررسی کنند از آنجایی که تمام فرضیات در خصوص نشت فاضلاب،‌گاز، مترو منتفی است به فرصت بیشتری نیاز است تا در این مورد صحبت شود.

سیدآرش حسینی میلانی سخنگوی کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر در این باره گفت: وارونگی هوا علت بوی تهران نیست، برخی عنوان کردند که فعالیت زباله‌سوزی در آرادکوه سبب این شده این فرضیه هم منتفی شد.

سازمان آب و فاضلاب، شرکت ملی گاز، شهرداری تهران و تمام نهادهای ذیربط ریشه بوی تهران را نامشخص اعلام کردند و هر کس اعلام کرد که ربطی به حوزه‌ اش ندارد این بوی آزاردهنده تا مدتی مشام تهرانی‌ها را آزرد اما خوشبختانه پای کسی به اورژانس باز نشد و منشأ بوی همچنان مشخص نشد.

گفته می شود شهرداری تهران مسئول پیگیری انتشار بوی نامطبوع شده است و کمیته ای در این باره در شورای شهر تشکیل شده است ولی هنوز خبر جدیدی به دست نرسیده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: