علی کاردر، مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت:

شرکت نفت زیان‌ده است

کدخبر: 2301327

معاون سابق وزیر نفت، کل رقم بودجه جاری و غیرجاری شرکت ملی نفت در سال ۹۷ را چیزی در حدود تنها ۷ میلیارد دلار برآورد کرد و گفت که در سال ۹۷ بودجه جاری این شرکت حدود سه میلیارد دلار بوده که این رقم برای نگهداشت، انجام عملیات‌های مختلف، خرید لوازم یدکی و حقوق و دستمزد پیمانکاران و پرسنل صرف می‌شود.

« نود اقتصادی »- معاون سابق وزیر نفت، کل رقم بودجه جاری و غیرجاری شرکت ملی نفت در سال 97 را چیزی در حدود تنها 7 میلیارد دلار برآورد کرد و گفت که در سال 97 بودجه جاری این شرکت حدود سه میلیارد دلار بوده که این رقم برای نگهداشت، انجام عملیات‌های مختلف، خرید لوازم یدکی و حقوق و دستمزد پیمانکاران و پرسنل صرف می‌شود.

علی کاردر در گفتگو با « نود اقتصادی » بودجه غیرجاری شرکت ملی نفت را هم حدود 4 میلیارد دلار دانست که از محل‌هایی چون تسهیلات و وام از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود و انتقاد کرد که این رقم بودجه برای توسعه میادین مشترک نفت و گاز به هیچ عنوان مطلوب نیست.

برخلاف گفته معاون سابق وزیر نفت، بررسی‌های آماری پیوست سوم لایحه بودجه سال 1398 نشان می‌دهد که از مجموع بودجه 1703 هزار میلیارد تومانی کل کشور، 1274 هزار میلیارد تومان آن به سه بخش شرکت‌ها، موسسات و بانک‌های دولتی اختصاص دارد که در این بین، سهم شرکت‌های دولتی حدود 1157 هزار میلیارد تومان است.

جالب‌تر اینکه بودجه چهار شرکت، شرکت ملی نفت ایران، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت پالایش نفت آبادان و شرکت ملی گاز در مجموع 86 درصد از بودجه شرکت‌های دولتی (بیش از 1001 هزار میلیارد تومان) است.

بر این اساس شرکت شرکت ملی نفت ایران با 573 هزار و 292 میلیارد تومان، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با 309 هزار و 57 میلیارد تومان، شرکت پالایش نفت آبادان با 61 هزار و 853 میلیارد تومان و شرکت ملی گاز با 57 هزار و 129 میلیارد تومان بیش از 1001 هزار میلیارد تومان از بودجه کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

به عبارتی دیگر بودجه 1001 هزار میلیارد تومانی چهار شرکت دولتی مذکور نزدیک به 59 درصد از کل بودجه 1703 هزار میلیارد تومانی کشور در لایحه پیشنهادی سال 1398 را در برمی‌گیرد.

کاردر با این حال، احتمال داد این رقم بودجه برای شرکت ملی نفت در سال 98 به صورت کلی نگارش شده باشد و سپس سهم شرکت ملی نفت از آن جدا شود و به «نود اقتصادی» گفت که این رقم بودجه برای شرکت ملی نفت، دقیق نیست.

وی میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز سالانه صنعت نفت طبق برنامه ششم توسعه را 20 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود که در شرایط فعلی، حداقل باید سالانه 10 میلیارد دلار برای توسعه میادین نفت و گاز سرمایه‌گذاری کرد.

کاردر تایید کرد که در دوران مدیریت او بر شرکت ملی نفت ایران، سالانه 4 تا 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه توسعه میادین مشترک جذب شده که بخشی ازاین رقم از محل منابع صندوق توسعه ملی بوده است.

به گفته وی، با رقم بودجه فعلی شرکت ملی نفت، میادین مشترک توسعه چندانی پیدا نکرده هر چند که در میادین مشترک غرب کارون و میدان گازی پارس جنوبی میزان توسعه خوب بوده چون ازمنابع اوراق مشارکت وصندوق توسعه ملی تامین اعتبار می شود.

معاون سابق وزیر نفت، در عین حال، تایید کرده که شرکت ملی نفت ایران از محل تولید نفت خام و توزیع آن در داخل زیان ده بوده و در حال حاضر به ازای تحویل هر بشکه میعانات گازی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس یک دلار و بیست سنت دریافت می‌کند، حال آنکه باید دستکم هفت دلار دریافت کند.

مطابق قوانین، سهم شرکت ملی نفت ایران چه از صادرات نفت و چه از فروش آن به پالایشگاه‌های داخلی ۵/ ۱۴ درصد است.

اما برای صادرات نفت، ۵/ ۱۴ درصد از «قیمت فوب صادراتی هر بشکه» و برای عرضه به پالایشگاه‌های داخلی ۵/ ۱۴ درصد از «قیمت فروش داخلی هر بشکه فرآورده» که حدود یک‌پنجم قیمت فوب است، به‌عنوان سهم این شرکت محاسبه می‌شود.

قیمت متوسط فروش داخلی نفت، رقمی است که هر ساله به پیشنهاد کارگروهی متشکل از وزرای نفت و امور اقتصادی و دارایی و نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای هر بشکه نفت خام تعیین می‌شود و به تصویب هیات‌‌ وزیران می‌رسد.

کاردر گفته که باید تا سقف تولید 4 میلیون بشکه نفت خام چه صادراتی و یا تحویل در داخل سهم 14.5 درصدی شرکت ملی نفت مد نظر قرار گیرد و گفت که 14.5 درصد مذکور هم پس از واریز به حساب بانک مرکزی توزیع می شود حال آنکه با وجود فروش نفت خام ، فرایند نقد شوندگی منابع مالی آن زمانبر است.!

معاون سابق وزیر نفت گفته که شرکت ملی نفت ایران یک شرکت تولیدگر بوده بنابراین نباید یارانه بدهد هرچند که در تولید و توزیع بنزین با نرخ یک هزارتومان هم یارانه دیده می‌شود.

ارسال نظر: