حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در برنامه "بدون توقف" مطرح کرد؛

سالیانه ۶ میلیون پرونده وارد دستگاه قضایی می‌شود/ نیاز به بازنگری در قوانین کشور داریم

کدخبر: 2301543

سخنگوی قوه قضاییه گفت:در آستانه ورود به ۴۰ سالگی انقلاب هستیم و باید در برخی قوانین بازنگری کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه دربرنامه تلویزیونی بدون توقف در مورد میزان رضایت از قوه قضاییه اظهار کرد: آیا می خواهیم بدانیم مردم از قوه قضاییه، مجلس، نیرو های مسلح، دانشگاه، حوزه و ... رضایت مطلق دارند؟ خیر، چون تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار داریم و هیچ کجای دنیا هم این گونه نبوده است.

وی ادامه داد:، اما آیا نصاب را داریم؟ نظرسنجی ها در مقطع زمان در یک دستگاه بالاتر و در یک دستگاه پایین تر است اگر در نظرسنجی منظور رضایت مطلق است خیر، اما رضایت نسبی داریم.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: در حال حاضر دستگاه های مختلف نظرسنجی در سال ۹۷ دارند حال ببینید این نظرسنجی ها چگونه است.

سخنگوی دستگاه قضاییه با اشاره به این که ما بار ها گفته ایم حدود ۱۶ میلیون گردش پرونده داریم ،گفت: ورودی پرونده ها ۵ و نیم تا ۶ میلیون است.

وی در پاسخ به این که چه اشکالی از ناحیه قوه قضاییه است، گفت: الان در آستانه ورود به ۴۰ سالگی انقلاب هستیم که باید در برخی قوانین بازنگری کنیم یکی از این قوانین قانون اصل ۴۹ است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای افزود: قبل از انقلاب کسانی بودند که مجازات شدند ما باید بدانیم امروز نیز سوء استفاده از قدرت و موقعیت برای زراندوزی می شود یا خیر؟ قوانینی که بر اساس این اصل نوشته شده است برای امروز کفایت نمی کند.

معاون اول قوه قضاییه توضیح داد: قوانینی که از مجلس خارج می شود تعدادی با لایحه است یک سری با لوایح دولت و تعدادی طرح است و قوه قضاییه در آن نقش ندارد و این طور نیست که هر لایحه ای بدهیم همان در مجلس تصویب شود.

سخنگوی دستگاه قضاییه گفت: آن ها نمایندگان مجلس هستند و هر آن چه در مجلس تصویب شود ما موظف به عمل به آن هستیم.

وی افزود: امروز با توجه به شرایط کنونی که بخشی از آن برای مردم ابهاماتی دارد برخی سوء استفاده هایی وجود دارد که قانون متناسب برای برخورد با آن را نداریم. یا اگر سیاستی اتخاذ شده باشد و قوه قضاییه بگوید سیاست درستی نیست، آیا می توانیم به سیاست اتخاذ شده ورود کنیم؟.

وی گفت: مثلا تصمیمی درباره قیمت انرژی گرفته شده باشد، آیا قوه قضاییه می تواند وارد شود؟

وی تصریح کرد: گاهی در یک مسئله کارشناسان دو دسته اند مثل مباحث ارز و ثبت سفارش و ... در سال ٩٦ و ٩٧ که در این مورد قوه قضاییه نمی تواند جانب یک گروه از کارشناسان را بگیرد.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: البته اگر چنانچه فسادی و یا جرمی انجام شده موظف به رسیدگی هستیم، اما اگر سیاستی است که از نظر کارشناسان اشکال دارد، نمی توانیم وارد شویم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: