مراسم تجلیل از «اسلامی ندوشن» برپا شد

کدخبر: 2301665

ششمین شب فرهنگی یزد با تجلیل از اندیشه‌های ایران‌شناسانه دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن با عنوان «ایران را از یاد نبریم» برگزار و از آخرین اثر این اندیشمند رونمایی ‌شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که در سالن همایش‌های هلال احمر یزد برگزار شد دکتر اصغر دادبه با اشاره به خاطراتی از دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن و نحوه آشنایی خود با این نویسنده اظهار کرد: این نویسنده و ادیب بزرگ علاوه بر توجه بسیار زیادی که به فرهنگ و انسانیت داشت، به هویت‌سازی در آثار خود توجه کرده است.

او با اشاره به اهمیت حفظ هویت افراد، تصریح کرد: موضوع مهم و قابل توجه این نویسنده در آثار و فعالیت‎هایش، اهتمام به موضوعات انسانیت و ایرانی بودن بوده؛ به طوری که اعتقاد دارد انسانیت تمام وجود او و ایرانی بودن بخشی از وجودش را تشکیل می‎دهد.

این استاد ادبیات با تاکید بر این‌که همگان باید موجب سازندگی وطن شوند، گفت: برخی افراد در دیگر کشورها به انسان‎های بزرگی تبدیل می‌شوند و کارهای بزرگی نیز انجام می‌دهند اما همیشه جنس درجه دوم محسوب می‌شوند چرا که با کشورشان بیگانه‌ هستند و تعلقی به کشورشان ندارند.

کامیار عابدی نیز در این مراسم با بیان این‌که آثار اسلامی ندوشن به دو دسته کلی ادبی و فرهنگی تقسیم می‌شوند، گفت: آثار ادبی این نویسنده شامل مقالات و کتاب‌ها و داستان‌های این نویسنده‌ تواناست و در آثار فرهنگی او اجتماع و انسان، محورهای اصلی هستند.

این منتقد ادبی افزود: این نویسنده فرهیخته ایرانی دیوان حافظ و شاهنامه فردوسی را بسیار مورد عنایت و الگوی خود قرار داده به طوری که این دو اثر بر نگاشتن و ترسیم هویت آشکار و پنهان او تاثیر داشته ‌است.

عابدی در نظر گرفتن ابعاد روانشناسی، فرهنگی، تاریخی، باستانی، جامعه‌شناسی و ملی در آثار اسلامی ندوشن را با سبک‌ها و نویسندگان برجسته ملیت‌های دیگر قابل قیاس عنوان کرد.

او مطالعه و رجوع به آثار این نویسنده را عاملی بر تقویت فرهنگ و وطن‌دوستی در افراد دانست و گفت: اسلامی ندوشن در آثارش جهان را به شکل دیگری به صورت نوگرا نشان می‌دهد و علاقه‌مندان برای پژوهش‌های ادبی می‌توانند به عنوان اثری کاربردی به کتاب‌های اسلامی ندوشن مراجعه کنند، چرا که آثار وی برای افراد متخصص و حتی غیرمتخصص و نیز روشنفکران کاربردی است.

دکتر محمد دهقانی هم توسعه کشور بر مبنای فرهنگ را از دغدغه‌های دکتر اسلامی ندوشن عنوان کرد و گفت: آن‌چه موجب بقای یک کشور می‌شود، صرفاً از راه توسعه نظامی و سیاسی به دست نمی‌آید بلکه تکیه بر فرهنگ نوپا و نوزیستی و همزیستی منجر به رشد و بقای کشور می‌شود و در این زمینه اخلاق مهمترین مسئله است.

همچنین دکتر فریدون مجلسی، دکتر علی‌اکبر جعفری ندوشن عضو هیات علمی دانشگاه یزد و دکتر مدرسی در این مراسم به ایراد سخن پرداختند.

اجرای نمایشنامه «ابر زلف و ابر زمانه» اثر محمدعلی اسلامی ندوشن و رونمایی از آخرین اثر مکتوب او با عنوان «نامه بفرزند» که به خط نستعلیق استادان خطاطی، غلامحسین امیرخانی و محمود رهبران نگاشته شده است، از دیگر برنامه‌های این شب فرهنگی بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: