خاطره‌گویی مرتضی سرهنگی از جنایات بعثی‌ها در یادواره شهدای کربلای پنج + عکس

کدخبر: 2301931

سی‌ و دومین یادواره شهدای کربلای ۵ با سخنرانی سردار ادیبی و خاطره‌گوی مرتضی سرهنگی در مسجد پنبه‌چی برگزار شد.

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، سی و دومین یادواره شهدای عملیات کربلای 5، شب گذشته(20 دی) در مسجد پنبه چی واقع در محله امیریه تهران با حضور اقشار مختلف مردم و خانواده های معظم شهدا برگزار شد.

سردار ادیبی: پیروزی ملت های سوریه و لبنان ثمره دفاع مقدس بود

در این مراسم، بعد از قرائت قران و پخش کلیپ، سردار نادر ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور به سخنرانی پرداخت. سردار ادیبی با بیان اینکه فتح الفتوح دفاع مقدس، خلق جوانان مومن و باعظمت در آن دوران است، گفت: جوانان و رزمندگان ما در دفاع مقدس هیمنه کسانی که در طول تاریخ ملت ایران را تحقیر می کردند، شکستند و این یک دستاورد بزرگ بود که نباید از آن غفلت کرد.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور در این مراسم ادامه داد: مبارزه با استکبار در بین ملت های منطقه به واسطه الگوهای دفاع مقدس صورت گرفت. در سفری به سوریه و لبنان با برخی مردم که صحبت می کردیم می گفتند ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی موجب شد ما نجات پیدا کنیم؛ نه بخاطر کمک های ما بلکه با ایجاد روحیه خودباری و انگیزه مقاومت. نجات سوریه و لبنان و یمن ثمره دفاع مقدس بود و باید از این میراث بزرگ پاسداری کنیم.

بعد از اتمام سخنرانی سردار ادیبی، مرتضی سرهنگی پژوهشگر دفاع مقدس پشت تریبون رفت و به بیان خاطراتش از دوران دفاع مقدس پرداخت. وی با بیان اینکه 12 هزار عنوان کتاب درباره جنگ تحمیلی منتشر شده است، گفت: باید افرادی که با ما جنگیدند بشناسیم. من در دوران دفاع مقدس خبرنگار بودم و در سنگرهای عراقی هرچه کتاب و مجله پیدا می کردم به روزنامه می آوردم تا ترجمه شود. یک بار کتابی از دایی صدام «خیرالله تلفاح» پیدا کردم؛ تلفاح در این کتاب نوشته بود من از خداوند تعجب می کنم که چرا یهودی، مگس و ایرانی را خلق کرده است و اینها مزاحم طبیعت هستند!

وی افزود: بعدها ماهر عبدالرشید در مصاحبه ای درباره وارد کردن مواد حشره کش و ساخت سلاح شیمیایی علیه ایرانی ها گفته بود "ایرانی ها هم حشره ای بیش نیستند" و این نگاه بعثی ها درباره مردم ما بود.

فرهنگی با بیان اینکه ما از 19 کشور اسیرداری کردیم و من با آنها صحبت کردم، اظهار داشت: ما همان غذایی را به اینها می دادیم که سرباز ایرانی و فرمانده پادگان می خورد و من که خبرنگار بودم هم از همان غذا می خوردم. خیلی از عراقی ها با ما نجنگیدند و توسط صدام اعدام شدند. صدام گروهی تحت عنوان "لجنة الاعدامات" درست کرده بود و هرکس از جنگ برمی گشت اعدام می کردند. ما خبرنگاران جنگ در آن زمان به دبیرکل سازمان ملل نامه ای نوشتیم و تاکید کردیم خیلی از عراقی ها که نخواستند با ما بجنگند توسط صدام اعدام شده اند، درحالی که انسان های صلح طلبی بودند اما اعدام شدند.

** خلبانی که برای نگفتن یک جمله به 18 سال اسارت محکوم شد

این نویسنده آثار دفاع مقدس ادامه داد: من با خلبان لشکری سفری به اهواز داشتم. با هم به اهواز رفتیم و مهمان لشکر رزهی اهواز بودیم. شب در حال صحبت بودیم که به من گفت من زمانی که اسیر شدم، چند روزی من را در خانه ای در بغداد نگه داری کردند و همه نوع امکانات داشتم. یک مسئولی به نام "ابوفرح" داشتم که به من گفت "صدام تقاضایی از تو داردکه اگر تو یک دقیقه در تلویزیون بگویی شروع کننده جنگ ایران بود هرجایی از دنیا بخواهی می توانی بروی و حتی در فرانسه اقامت کنی و سفارتخانه های ما در دنیا آماده هستند از تو استقبال کنند." شهید لشکری می گوید "ابوفرح اگر یک خلبان عراقی در ایران این کار را کند، به وی چه می گویید؟" گفت او را خائن می دانیم. گفتم "چرا می خواهی از من یک خائن از من بسازی؟" آن یک جمله به 18 سال اسارت در انفرادی تبدیل شد و او نخواست به این مملکت خیانت کند.

در ادامه مراسم یادواره شهدای کربلای پنج در مسجد پنبه چی، احمد بابایی شاعر آئینی ابیاتی درباره شهدا و ایام فاطمیه خواند که با استقبال مردم روبه رو شد.

همچنین سید مجید بنی فاطمه مداح اهل بیت در این یادواره به مرثیه سرایی پرداخت.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: