واکنش دو مقام افغان به اظهارات اخیر ظریف

کدخبر: 2301932

معاون وزیرامور خارجه و معاون سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان به اظهارات اخیر وزیر امورخارجه کشورمان درباره نقش طالبان در آینده این کشور، واکنش نشان دادند.

به گزارش ایسنا، ادریس زمان‌، معاون وزیر امور خارجه افغانستان به این بخش از گفت‌وگوی ظریف با ان‌دی‌تی‌وی مبنی بر این که «دولت آینده در افغانستان نمی‌تواند بدون نقش طالبان باشد، اما به طور قوی بر این باوریم که آن‌ها نباید نقش غالب در افغانستان داشته باشند؛ البته قطعا این مردم افغانستان هستند که در نهایت باید تصمیم‌گیری کنند»، در دو پیام توییتری واکنش نشان داد.

وی در پیام خود نوشت که وزیر خارجه ایران، در تاریخ ۹ ژانویه با تلویزیون ان‌دی‌تی‌وی در مورد آن‌چه آن را مذاکرات رسمی و روابط غیر رسمی با طالبان خواند، اشاراتی داشت.

معاون وزیر امور خارجه افغانستان افزود: وزارت‌خارجه‌افغانستان اذعان می‌دارد که هرگونه روابط خارج از چارچوب تعاملات دولتین با طالبان باعث تضعیف روابط دو کشورخواهد شد .

به گزارش ایسنا، این در حالی است که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در سفر اخیرش به افغانستان با اشاره به گفت‌وگوهای جاری میان جمهوری اسلامی ایران با گروه طالبان به منظور کمک به رفع مشکلات امنیتی موجود در افغانستان خاطرنشان کرد که مجموعه ارتباطات و گفت‌وگوهای انجام شده با گروه طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

ادریس زمان در پیام توییتری دیگری تصریح کرد: «هر گونه تجویزی مبنی بر تغیر در ساختار نظام جمهوری اسلامی افغانستان به شمول پیشنهاد شامل ساختن گروه‌های مسلح در نظام کشور خلاف تمام موازین دیپلماسیی و مداخله صریح در امور کشور پنداشته می‌شود» .

به گزارش ایسنا، به نقل از ینی‌شفق، شاه‌حسین‌مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز در واکنش به آن‌چه ارتباط مقامات ایران با طالبان خوانده شده، در پیامی توییتری واکنش نشان داد ومدعی شد که مقامات وزارت امور خارجه ایران نقش سخن‌گوی طالبان را ایفا می‌کنند.

وی در ادامه ادعا کرد که تجدید دموکراسی و حقوق مدنی در افغانستان دلیل نهان نگرانی ایران و علاقه این کشور برای روابط رو به افزایش با طالبان است.

مرتضوی همچنین در این باره تصریح کرد که ایران می‌بایست بر روی مشکلات خود تمرکز کند.

به گزارش ایسنا، حامد کرزای، رییس جمهور پیشین افغانستان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از گفت‌وگوهای ایران با طالبان گفت: ایران با طالبان در تماس است و این تماس ایران با طالبان بدون شک به نفع افغانستان تمام می‌شود.

طی هفته‌های اخیر، موضوع گفت‌وگوی ایران با طالبان پس از سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به کابل مطرح شد و پس از آن نیز نمایندگانی از طالبان به تهران سفر کرده و با عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: