هدیه ۴۰سالگی انقلاب/ ایران سومین کشور تولیدکننده مواد بودارکننده گاز جهان شد

کدخبر: 2302049

واحد تولید ماده بودارکننده گاز در عسلویه آماده بهره‌برداری شده و ایران در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، بعد از فرانسه و روسیه، سومین کشور جهان شده که قدر به تولید این ماده مهم است.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گاز طبیعی ماده ای بی رنگ و بی بو بوده و به منظور جلوگیری از خطرات ناشی از نشت احتمالی این ماده لازم است از ماده ای هشدار دهنده استفاده شود. برخی ترکیبات گوگردی به دلیل بوی نافذ و تند ، به عنوان ماده بودار کننده گاز طبیعی (ادورانت) قابل استفاده هستند.

تا امروز در کشورمان از مواد سنتزی وارداتی به این منظور استفاده می شد و ماده بودار کننده گاز را از فرانسه وارد می کردیم. در طی سالهای اخیر با توجه به رشد روزافزون تولید و مصرف گاز و محدود بودن کشورهای تولید کننده ادورانت (فرانسه و روسیه)، مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز بر آن شد که به منظور خودکفایی در تولید این ماده استراتژیک اقدام کند.

در جریان بررسی های پژوهشی روی این موضوع مشخص شد که ذخایر عظیم میعانات گازی پارس جنوبی حاوی مقادیر قابل توجه مرکاپتانهای سبک بوده که می توان با استحصال این مرکاپتانها ضمن تولید ماده با ارزش بودارکننده گاز طبیعی با بهبود کیفیت میعانات، ارزش افزوده نیز ایجاد کرد.

وجود مرکاپتانهای سبک در میعانات گازی به دلیل بوی نامطبوع و خورندگی آنها در طی فرایندهای ذخیره سازی و انتقال مشکلات عدیده ای را بوجود می آورد و عملا عامل کاهش قیمت این محصول با ارزش می شد. از اینرو در برنامه قرار گرفت که با استخراج مرکاپتانهای سبک و استفاده بعنوان ماده بودار کننده گاز طبیعی ضمن مدیریت محصولات جانبی پالایشگاه و ارتقاء کیفیت میعانات گازی، در تولید ماده بودارکننده خودکفایی و قطع وابستگی، ایجاد شود.

حسن منتظر تربتی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران امروز از تولید نخستین محصول بودارکننده گاز در ایران در آستانه چهل سالگی انقلاب خبر داد و گفت: "واحد تولید ماده بودارکننده گاز در عسلویه آماده بهره برداری شده و ایران در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، بعد از فرانسه و روسیه، سومین کشور جهان شده که قدر به تولید این ماده مهم است."

این ماده بودار کننده در کلیه پالایشگاه های گاز و نفت جهت بودار کردن گاز طبیعی و گاز مایع قابل استفاده است و با توجه به اینکه تاکنون این ماده از خارج از کشور وارد می شد، تولید این ماده در کشور، علاوه بر صرفه جویی ارزی ، به نوعی تولید محصول استراتژیک و در جهت قطع وابستگی است.

به منظور خودکفایی کشور و عدم وابستگی به واردات مواد بودار کننده به منظور تزریق در گاز طبیعی مصرفی کشور، انتقال دانش فنی و طراحی واحد تولیدی این مواد در مقیاس صنعتی در پژوهشگاه صنعت نفت انجام گرفته است. بومی سازی دانش فنی این فرایند و تولید آن در داخل کشور صرفه جویی زیادی به دنبال خواهد داشت؛ همچنین در کنار تولید ماده هشدار دهنده نشت گاز طبیعی ، میعانات گازی تولیدی کشور بعنوان محصول جانبی، ارزش افزوده ای در حدود 1 الی 3 دلار در هر بشکه پیدا می کند.

از سوی دیگر، دستیابی به فناوری تولید ماده بودارکننده، علاوه بر شکستن انحصار جهانی تولید این ماده، امکان صادرات و ارزآوری قابل توجهی نیز برای کشور فراهم می کند و از آنجایی که مرکاپتان تولیدی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، پتانسیل خوبی برای فروش در بازارهای منطقه دارد به نحوی که می توان مازاد مصرف داخلی را به آسانی و با قیمت مناسب به کشورهای اطراف صادر کرد.

در حال حاضر با بهره برداری از واحد تولید این ماده در جنوب کشور، ایران پس از فرانسه و روسیه که تولیدکنندگان عمده این محصول استراتژیک در دنیا شناخته می شوند، سومین کشوری است که با تولید سالانه 800 تن از این محصول، به باشگاه جهانی تولیدکنندگان مرکاپتان پیوسته است.

هدیه 40سالگی انقلاب/ عبور ظرفیت تولید بنزین ایران از مرز 100 میلیون لیتر در روز+فیلم

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: