اصل تقدم منابع بر مصارف در نظام بودجه‌ریزی رعایت نمی‌شود

کدخبر: 2302066

رییس اتاق ایران معتقد است آنچه که در نظام بودجه‌ریزی دنیا مطرح بوده و ما از آن به دوریم، این است که ما تقدم منابع بر مصارف را در ایران رعایت نمی‌کنیم.

به گزارش ایسنا، غلامحسین شافعی امروز در جلسه کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی، اظهار کرد: کمیسیون معدن ما از کمیسیون‌های سرآمدی است که نه تنها تاثیرگذاری استانی بلکه تاثیرگذاری ملی در بردارد. کمیسیون معدن استان در تصمیم‌گیری‌های ملی بسیار تاثیر داشته و ما از این تلاش‌های سازنده بسیار سپاس‌گذاریم.

رییس اتاق ایران با بیان این‌که حدود 7 درصد معادن کل دنیا را در ایران داریم که سهم بخش معدن از تولید ناخالص داخلی 4 درصد بوده است، افزود: این سهم با یکدیگر مطابقت ندارد و عقب ماندگی بخش معدن در کشور ما با این ارقام کاملا مشهود است.

شافعی عنوان کرد: کشورهای اطراف ما خصوصا جنوب ایران، در توسعه روند اقتصادی خود حرکت تندی دارند، اما در این توسعه‌ای که شاهد هستند فقر معدنی بالایی دارند.

وی با بیان این‌که در توسعه صنعتی، معدن یکی از مولفه‌های اصلی است، خاطرنشان کرد: نیازمندی‌های کشورهای نزدیک ما به بخش معدن در آینده بالا خواهد رفت، شاید ایران یکی از بهترین گزینه‌ها برای تامین زیرساخت‌های توسعه صنعتی کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد و باید برای این مساله از هم اکنون برنامه‌ریزی شود.

رییس اتاق ایران بیان کرد: ما در هیچ حوزه‌ای نقشه راه نداریم، ما در ایران اسناد بالادستی داریم، اما حرکت ما در آن مسیر صورت نمی‌گیرد.

شافعی تاکید کرد: یکی از دلایل موفقیت کمیسیون معدن هم‌افزایی بخش‌هاست که این امر بهترین نقطه تمرکز مثبتی است که اتاق باید بر آن تاکید کند.

وی اضافه کرد: اگر دولت و بخش خصوصی در مسائل اقتصادی مکمل هم باشند، توفیق حاصل خواهد شد و اگر غیر از این رقم بخورد، نتایج خوبی حاصل نمی‌شود.

رییس اتاق ایران با اشاره به این‌که قابلیت‌های خراسان رضوی در بخش معدن بسیار بالاست، تصریح کرد: در حال حاضر ما در بخش‌هایی از معدن شاهد توفیقات و در بخش‌هایی شاهد کم لطفی بودیم که این امر با برخی از سیاست‌های ما تطابق ندارد. در بخش آموزش، در حوزه معدن مواردی در بودجه وجود دارد که به عنوان یک امر مثبت می‌توان به یاد آورد.

وی گفت: در بودجه سال 98 یک موضوع مهمی که بر آن تمرکز شد، مشارکت عمومی و خصوصی در مسائل بودجه‌ای بود که به انجام واگذاری طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی منجر شد.

رییس اتاق ایران در ارتباط با بودجه سال 98، هم تصریح کرد: ما در بودجه نباید بر خلق منابع تاکید کنیم، هنر برنامه‌ریزان و دولت در این است که برای کاهش هزینه‌ها اقدامی انجام دهند.

شافعی بیان کرد: ما همواره در بودجه شاهد رشد اقتصادی هستیم، اما خیلی کم به امری مانند توسعه در لایحه می‌پردازیم. رشد و توسعه اقتصادی دو امر کاملا متفاوت است. از هر توسعه‌ای رشد ایجاد می‌شود، اما از هر رشدی توسعه ایجاد نمی‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که در طول سال‌های متمادی گذشته ما بر آن تکیه داشتیم و توجه جدی به توزیع ثروت نداشتیم، این است که اگر ما در بخش‌های مختلف اقتصادی به تولید ثروت پرداختیم، قرار است از چه منابعی تامین شود.

رییس اتاق ایران ادامه داد: آنچه که تا الان بوده این است که تولید ثروت ما بیش از آن که از کارهای مولد برای کشور حاصل شود، از کارهای غیر مولد ایجاد می‌شود و اگر این مساله ادامه پیدا نکند، ما به توسعه دست پیدا نخواهیم کرد.

شافعی با بیان این‌که سیستم پاداش‌دهی کشور همیشه بر کارهای غیرمولد صورت گرفته، خاطرنشان کرد: موسسات مالی و اعتباری که در حال حاضر بر آن رسیدگی می‌شود، دچار مشکل مالی هستند، یعنی کسری منابع دارند. همه به دنبال آن هستند که این کسر منابع را در بخش مولد اقتصادی جبران کنند.

وی تاکید کرد: ما به سیستم‌های غیرمولد مدام پاداش می‌دهیم و سیستم‌های مولد را دائم جریمه می‌کنیم، تا زمانی که شاهد چنین اتفاقاتی باشیم، توسعه کمتر رخ می‌دهد.

رییس اتاق ایران با بیان این‌که یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشیم، این است که سیستم پاداش‌دهی را در بخش تولید دخیل کنیم، افزود: آنچه که در نظام بودجه‌ریزی دنیا مطرح بوده و ما از آن به دور هستیم، این است که ما تقدم منابع بر مصارف را در کشور رعایت نمی‌کنیم.

شافعی ادامه داد: ما در توسعه متوازن کشور از گذشته تاکنون در بخش‌های مختلف اقتصادی مخصوصا مولد عدالت را رعایت نکردیم.

رییس اتاق ایران با بیان این‌که در مسائل بودجه‌ریزی ایران به استانداران نگاه هزینه‌ای می‌شود، افزود: این امر غلط است، نگاه استانداران باید به صورت یک نگاه درآمدی باشد.

شافعی گفت: در حال حاضر مجوز برچسب یک جعبه صادراتی باید از وزارت ارشاد اخذ شود، این عوامل باعث بالا رفتن هزینه‌های کشور می‌شود.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: