۴۵ اثر پویانمایی به جشنواره "جام‌جم" رسید

کدخبر: 2302192

۴۵ اثر پویانمایی برای داوری به کمیسیون جشنواره تلویزیونی جام جم ارسال شد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، محمد رحیم لیوانی دبیر کمیسیون تخصصی پویانمایی پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم در خصوص جزئیات اولین جلسه بخش پویانمایی گفت: نحوه و ملاک داوری ها به این صورت است که تولیدات توسط هیات انتخاب آثار به ریاست مدیران شبکه های سیما برگزیده شده و به مرحله داوری رسیده است. تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه 45 برنامه است که از این تعداد 40 عنوان برنامه انتخاب شده است. از مرکز پویانمایی صبا 31 اثر انتخاب شده و سهم شبکه های سیما 14 اثر است. از 40 عنوان برنامه، 24 عنوان مجموعه و سریال و 16 عنوان میان برنامه و کلیپ موزیکال می باشد.

وی ادامه داد: در واقع آثار در بخش های طراحی کاراکتر و فضای فیلمنامه در هشت قسمت اصلی و یک قسمت جنبی تقسیم بندی شده است. تناسب طراحی کاراکتر ها با قصه، طراحی فضا، نوآوری در طراحی کاراکتر و انیمیشن، تناسب با گرافیک کار، موسیقی، صداگذاری و دوبله ملاک های اصلی کار داوری است.

دبیر کمیسیون تخصصی پویانمایی در خصوص میزان تاثیر نظر مخاطبان در داوری ها، اظهار داشت: در طول سال طبق نظرسنجی های دوره ای که سازمان صداوسیما انجام می دهد، میزان استقبال مخاطبان از آثار مشخص می شود و این نظرسنجی هم در حوزه پویانمایی انجام شده بنابراین این آرای مردمی اهمیت بسیاری دارد.

وی با اشاره به مسیر پیشرفت حوزه انیمیشن گفت: پویانمایی بعد از انقلاب افتخارات و پیشرفت های بسیاری داشته و این امر مرهون انقلاب اسلامی است، زیرا بعد از انقلاب، تلویزیون بیش از دو هزار ساعت پویانمایی تولید کرده و این اتفاق به معنی رشد و گسترش این حوزه است که به صورت انفجارگونه صورت گرفت.

لیوانی بیان کرد: در واقع بعد از انقلاب توجه ویژه ای به حوزه فرهنگ کودک و نوجوان شد و برای اینکه فقط مصرف گرای انیمیشن های غربی نباشیم، تمرکز بسیار خوبی شکل گرفت. دانشکده های پویانمایی، کارگاه ها و شرکت های بسیاری شکل گرفت؛ در حالی که قبل از انقلاب چیزی کمتر از 10 ساعت پویانمایی تولید می شد.

لیوانی تصریح کرد: تلویزیون آغازگر پویانمایی بوده و مسیر کاملا رو به رشدی را گذرانده است و در حال حاضر یکی از قدرت های پویانمایی در منطقه به شمار می آید که این باعث افتخار است.

لیوانی با اشاره به ضرورت برگزاری جشنواره جام جم ادامه داد: جشنواره جام جم محل رقابت حرفه ای ها است و کسانی حضور دارند که سال ها در عرصه حرفه ای پویانمایی فعالیت کردند و آثارشان در سیما پخش شده است. این جشنواره می تواند انگیزه ای برای جوان ها و پیشکسوت های این حوزه ایجاد کند.

بازبینی اولیه 33 اثر بخش مسابقات تلویزیونی جشنواره «جام جم»

وی خاطرنشان کرد: تلویزیون به طور مداوم برای شبکه ها ی مختلف تولیدات تازه ای دارد و در طول سال فرصتی ایجاد نشده که درباره کیفیت آثار اظهارنظر کارشناسانه ای انجام شود، اما جشنواره جام جم فرصت خوبی است که تولید کنندگان در یک محیط حرفه ای می نشینند و کار ها دیده می شود و یک به یک مورد قضاوت قرار می گیرند؛ این چراغ راه سال های آینده است. همانطور که مشاهده می شود در طول برگزاری جشنواره شور و هیجانی هم بین عوامل وجود دارد حتی چشم تهیه کننده به داور هاست که چه کاری را انتخاب می کنند؛ بنابراین اهمیت قضاوت کیفی و کمی آثار اهمیت بسیاری دارد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: