عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با نسیم آنلاین

لزوم تخصیص ردیف مستقل برای خرید تضمینی گندم در بودجه

کدخبر: 2302908

نیکزادی پناه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، در خصوص اعتبارات مالی خرید تضمینی گندم در لایحه بودجه سال ۹۸، گفت: دولت برای خرید تضمینی گندم موظف به اختصاص ردیف بودجه مستقل است. سال گذشته ردیف بودجه مستقلی برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته نشد و این موضوع مشکلاتی به وجود آورد. 

نسیم آنلاین : طی دو سال اخیر، ادغام یارانه نان و خرید تضمینی گندم در لایحه بودجه 97 و 98، سبب بروز مشکلات زیادی در پرداخت مطالبات گندم کاران شده است. به‌گونه‌ای که با ادغام یارانه نان و خرید تضمینی گندم، مشخص نیست که چه میزان از این اعتبار مربوط به خرید گندم از کشاورز است و چه میزان آن مربوط به یارانه نان(مصرف‌کننده). با توجه به اینکه اولویت دولت، حمایت از مصرف‌کننده نان است و نه تولیدکننده گندم؛ طی دو سال گذشته ضمن انتشار اوراق بابت پرداخت مطالبات کشاورزان، تأخیر بسیار زیادی برای واریز پول کشاورزان داشته است.

فقدان ردیف بودجه مستقل برای خرید گندم در لایحه بودجه؛ عامل بروز مشکلات برای کشاورزان

با توجه به اهمیت تولید گندم در کشور، بسیاری از مسئولان و کارشناسان بر ایجاد یک ردیف بودجه مجزا برای خرید تضمینی گندم تأکید دارند. در همین رابطه حبیب اله نیکزادی پناه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نسیم آنلاین در خصوص اعتبارات مالی خرید تضمینی گندم در لایحه بودجه سال 98، گفت: دولت برای خرید تضمینی گندم موظف به اختصاص ردیف بودجه مستقل است. سال گذشته ردیف بودجه مستقلی برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته نشد و این موضوع مشکلاتی به وجود آورد. دولت منابع مالی متمرکزی در اختیار خود دارد و می‌تواند بودجه خرید تضمینی گندم را به‌راحتی تأمین کند.

وی ادامه داد: در قانون برنامه ششم عمرانی کشور برای بیمه محصولات کشاورزی سرفصل مالی مستقلی در نظر گرفته شد تا اعتبارات آن از ستاد مدیریت بحران جدا شود. ولی متأسفانه این قانون عملی نشد.

نیکزادی پناه در پایان تصریح کرد: گندم محصولی استراتژیک است. در وضعیت فعلی که درگیر مسائل ناشی از تحریم هستیم خودکفایی در این محصول ضروری است. تولید گندم همراه با اشتغال فراوان است.

در نهایت باید افزود، تعیین ردیف مستقل برای خرید تضمینی گندم در لایحه بودجه، علاوه بر پرداخت به‌موقع مطالبات کشاورزان، باعث می‌شود تا دولت برای پرداخت بدهی کشاورزان به انتشار اوراق رو نیاورد. انتشار اوراقی که طی چند سال اخیر، سبب افزایش بدهی دولت شده است.

ارسال نظر: