بازخوانی گفت‌وگوی فارس با مرضیه هاشمی

ماجرای مسلمان شدن مجری آمریکایی/ تاثیر آشنایی با امام(ره) بر یک مسیحی/ مخاطراتی که تحلیل‌گر پرس‌تی‌وی را تهدید می‌کند

کدخبر: 2303091

زبان محاوره فارسی‌ام ضعیف است و فکر نمی‌کنم بتوانم فارسی اجرا کنم. برای مجری‌گری باید زبان کامل‌تر باشد و باید به کلاس‌های زبان فارسی بروم.

خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون: «مرضیه هاشمی» مجری مسلمان آمریکایی این شبکه که برای دیدار با خانواده خود به این کشور رفته بود، در فرودگاه «سنت‌لوئیز» بازداشت و به زندانی در پایتخت این کشور منتقل شده است. این مجریِ زاده‌ آمریکا، به منظور دیدار با برادر بیمارش و دیگر اعضای خانواده خود به آمریکا سفر کرده بود اما روز یکشنبه در فرودگاه بین‌المللی «سنت لوئیز لمبرت» بازداشت و سپس به یک بازداشتگاه اف‌بی‌آی منتقل شده است. علی‌رغم اینکه این مجری زاده امریکاست اما با او مانند یک مجرم رفتار شده و حتی حجابش را هم برداشته و تلاش کرده‌اند تا غذای غیر حلال به او بخورانند.

بازداشت این مجری بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی که سال گذشته خبرگزاری فارس با وی داشته را بازخوانی کنیم:

بی‌شک قصه زندگی افرادی که یک تحول بزرگ در وجودشان رخ داده است، برای همه ما شنیدنی است، حالا فرض کنید او یک فرد رسانه‌ای هم باشد و از شدت علاقه به حیطه خبر بسیاری از چیزها را زیر پا گذاشته است. مرضیه هاشمی (ملانی فرانکلین) مجری و گوینده شبکه پرس تی وی که بعد از آشنایی با دیدگاه‌های امام خمینی (ره) به دین اسلام گرایش پیدا کرده است، در دهمین سالگرد تاسیس این شبکه درباره زندگی شخصی و کاریش با ما به گفت‌وگو نشست. درست است که هاشمی به دلیل اشرافش به زبان انگلیسی برخی از کلمات فارسی را به درستی تلفظ نمی‌کرد، اما آنقدر ساده و بی تکلف بود که همان‌‌ها هم به دل و جان می‌نشست.

** علاقه شما به دنیای خبر و بالاخص گویندگی از چه زمانی آغاز شد؟

- در دانشگاه. رشته خبر می‌خواندم و قبلتر در نوجوانی اغلب اخبار را دنبال می‌کردم و همه بخش‌های خبری برایم جذابیت داشت. کمی که جلوتر رفتم مدتی در تلویزیون آمریکا گوینده خبر بودم تا اینکه در سال آخر دانشگاه اتفاقی در زندگیم افتاد که شرایط طوری نبود که بتوانم در آن کشور کار کنم.

** این اتفاق همان مسلمان شدن شما بود؟

-بله، از آن زمان به بعد دیگر در تلویزیون آمریکا کار نکردم. یادم هست زمانی که برای پیوستن به دین اسلام اشهدم را می‌گفتم، مادرم با نگرانی می‌گفت اگر مسلمان و با حجاب شوی دیگر نمی‌توانی در این رشته و تلویزیون آمریکا پیشرفت کنی و من نیز در جواب می‌گفتم وظیفه من در قبال دینی که انتخاب کردم، رعایت برخی مسائل است که باید آنها را انجام دهم و در قبالش حاضرم همه مسائل را به جان بخرم.

- نه، من از همان نوجوانی دنبال خبر بودم و در مسائل اجتماعی در آمریکا هم فعالیت می‌کردم و حقیقت دنیا را متوجه شدم و چهره واقعی آنها را شناختم. درباره مسائل داخل ایران و خارج از کشور مطالعات بسیاری داشتم و نه به خاطر اینکه می‌خواستم دینم را تغییر دهم، نه به طور کلی همیشه برایم سوال بود که یک ملت مسلمان چطور و با استفاده از چه نیرویی توانسته این تعداد از جوان‌ها را به سمت خود جذب کند. بعد از دو سال که از این مطالعاتم گذشت تصمیم گرفتم مسلمان و شیعه شوم. ** حضورتان در حیطه خبر باعث گرایشتان به سمت دین اسلام شد؟

** خانواده‌تان با این موضوع مشکلی نداشتند؟

- خانواده من هنوز هم مسیحی هستند، آنها در اینباره هیچ وقت به من چیزی نگفتند، فقط همانطور که گفتم مادرم به خاطر محجبه شدنم و پیشرفت در کار نگرانم بود که طی صحبت‌هایی که داشتم توانستم راضی شان کنم. حتی مادرم قبل از فوتش به من گفت من از تو راضی هستم، وقتی تو و فرزندانت را با سایر فرزندان و نوه‌هایم مقایسه می‌کنم، احساس رضایت عجیبی دارم که بیشتر به خاطر دینتان است.

** شروع فعالیت‌‌ خبری شما در ایران به چه صورت بود؟

- بعد از مسلمان شدنم با مردی ایرانی ازدواج کردم و ما به ایران آمدیم. آن سالها به این دلیل که تجربه فعالیت در رسانه را داشتم، در رادیو و بعد در شبکه سحر به برنامه سازی و اجرا مشغول شدم. بعد از چند سال همسرم را از دست دادم و به همین دلیل تدریس زبان را به جای کار خبری برای درآمدزایی انتخاب کردم چراکه در آن مدت این را متوجه شده بودم که با کار اجرا و خبر نمی‌‌توانم امرار معاش کنم. برای مدتی به آمریکا برگشتم و دوباره بعد از دو سال به ایران آمدم و در یکی از برنامه‌های شبکه پرس تی وی متخصص خاورمیانه و گوینده خبر شدم.

** خبر، شاخه‌های مختلفی دارد،‌ چه اتفاقی افتاد که شما گویندگی و اجرا را در این حیطه انتخاب کردید؟

- این علاقه از همان دوران دانشجویی در من شکل گرفته بود و زمانی که وارد بازار کار شدم این علاقه باز هم ادامه داشت. البته ناگفته نماند که خبرنگار گاهی هم با مسائل ناراحت کننده مواجه می‌شود و نباید گفت همه خبرها خوبی و خوشی است و شاید یک خبرنگار بابت برخی اخبار ضربه روحی هم بخورد.

** تغییر دین چقدر در روحیات و رفتارهای شما تاثیر گذاشته است؟

- خدا را شاکرم که همان زمان که مسیحی هم بودم، خدا را می‌پرستیدم. همیشه حتی زمانی که مسلمان نبودم هم دغدغه کمک به محرومان را داشتم. آن زمان مشکلی با تعدادی از افرادی که در کنارم بودند، داشتم و آن هم این بود که آنها هم به محرومین کمک می‌کردند، اما خدا در راس اموراتشان نبود و درباره خدا طوری دیگر صحبت می‌کردند. بعد از پیروزی انقلاب و آشنایی با امام خمینی (ره) دیدگاهم در چارچوب اسلام قرار گرفت و الان فکر می‌کنم که هدف‌مندتر شده است.

** شما از چه سالی در شبکه پرس تی وی فعالیت دارید؟

- دو سال از آغاز فعالیت مستمرم در این شبکه تلویزیونی می‌گذرد. اغلب دوستان در شبکه پرس من را می شناختند و کارهای من را در شبکه سحر دیده بودند و حتی زمانی که در آمریکا بودم مدیر شبکه پرس تی وی با من در تماس بودند. بعد از اینکه همسرم به رحمت خدا رفت، روحیه پسر بزرگم زیاد خوب نبود و من نیز به این دلیل به همراه دو فرزندم به آمریکا رفتم و دوست نداشتم زیاد در آنجا بمانم. همان زمان مدیر شبکه پرس پیشنهاد همکاری را با من مطرح کرد. خودم هم دوست داشتم پسر کوچکم با فرهنگ، آداب و رسوم ایران و زبان فارسی آشنا شود.

** در حال حاضر باز هم به آمریکا سفر می‌کنید؟

- بله، هرازگاهی برای دیدار با فرزندانم و همچنین تولید برخی مستندهایم به این کشور سفر می‌‌کنم. پسر بزرگم حسین ۳۳ سال، دخترم سارا ۳۱ و رضا ۲۳ سال سن دارند.

** موضوع مستندهایتان بیشتر پیرامون چیست؟

- اغلب مستندهایم درباره نژادپرستی و خشونت علیه سیاه پوستان در آمریکا است که تا به حال از چندین شبکه در ایران پخش شده است.

** در حال حاضر در شبکه پرس تی وی علاوه بر اینکه مجری خبر هستید، فعالیت دیگری هم دارید؟

- علاوه بر اجرای بخش‌های خبری، تحلیل‌گر هم هستم. در یکی از برنامه‌ها هم علاوه بر اجرا نویسندگی را هم به عهده دارم. در کنار تمام اینها به تبلیغ اسلام در کشور و دانشگاه‌ها نیز می‌پردازم و با جوان‌ها درباره دین اسلام صحبت می‌کنم. در مواجهه با برخی جوان‌ها واقعا دلم می‌سوزد که نتوانسته‌اند اسلام را آنطور که باید درک کنند. دلیلش را متوجه می‌شوم اما از طرفی هم می‌گویم خیلی حیف است. چون خودم از همان ابتدا دختر آمریکایی مسلمان نبودم و می‌دانم هر چقدر از خداوند فاصله بگیریم، کلافه‌تر می‌شویم. برخی تبلیغات و در کنار آن مسائل داخل کشوری باعث بدبین شدن جوان‌های ما شده است. اگر اینها واقعیت اسلام و اهل بیت را به خوبی درک کنند زندگی هدفمندی خواهند داشت. همه ما می‌دانیم زندگی سختی و آسانی را در کنار هم دارد، اما اگر از چهارچوب دین و اهل بیت به زندگی نگاه کنیم، زندگی راحت‌تری خواهیم داشت. در این مدت به لطف خداوند بازخوردهای خوبی هم دریافت کردم. ارتباط خوبی که تا به حال با این افراد داشتم به دلیل این بوده که خودم هم در آن فضاها بودم و به راحتی می‌توانم درکشان کنم. برخلاف عقیده بسیاری ما در کشورمان مشکل حجاب نداریم بلکه با مشکل درک نکردن دین مواجهیم. اسلام دین عجیب و غریبی نیست و به ما در زندگی فعلی کمک می‌کند. آرامش اصلی فقط از سمت خداوند می‌آید.

** تا به حال دوست نداشتید به زبان فارسی اجرا کنید؟

- زبان محاوره فارسی‌ام ضعیف است و فکر نمی‌کنم بتوانم فارسی اجرا کنم. تا به حال در برنامه‌های فارسی زبان به عنوان مهمان حضور داشتم اما نه به عنوان مجری. برای مجری گری باید زبان کاملتر باشد و متاسفانه هنوز فرصت نکردم تا به کلاس‌های زبان فارسی بروم.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: