رئیس انجمن تغذیه کودکان ایران:

کمبود آهن بهره هوشی کودک را کاهش می‌دهد/ میزان قند مجاز مصرفی طی یک شبانه‌روز

کدخبر: 2303097

رئیس انجمن تغذیه کودکان ایران با اشاره به اینکه کمبود آهن بهره هوشی کودک را کاهش می‌دهد، گفت: مادران بارداری که فقر آن داشته باشند خط مرگ در آنها چندین برابر مادران با شرایط عادی است.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صیاری در نشست خبری چهاردهمین کنگره انجمن تغذیه کودکان ایران و سمینار تغذیه با شیر مادر، اظهار داشت: موضوع چاقی و اضافه‌ وزن همچنین کمبود ریزمغذی‌ها شامل سوء تغذیه می‌شود و دو عنصر روی و آهن نقش حیاتی و بزرگی بر سلامت کودکان دارد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تامین کمبود آهن وزارت بهداشت اقدامات گسترده‌ای انجام داده است، گفت: مطالعات برای رفع کمبود روی در حال انجام است ولی تاکنون برنامه کشوری در این زمینه نداشته‌ایم.

رئیس انجمن تغذیه کودکان ایران افزود: کمبود ویتامین D در سنین مختلف متفاوت است و براساس مطالعه‌ای که در سال‌های گذشته انجام گرفته کمبود این ویتامین در کودکان 6 ساله میانگین 61 درصد بوده است و این کمبود در افراد 14 تا 20 سال میانگین 76 درصد است که البته در برخی از مناطق مانند بوشهر، هرمزگان و جنوب خوزستان تا 90 درصد هم می‌رسد.

صیاری ادامه داد: برای رفع کمبود ویتامین D غنی‌سازی شیر با این ویتامین در دستور کار قرار گرفت و ارائه مکمل ویتامین D در مادران باردار و نوزادان و کودکان در حال انجام است. غنی‌سازی آرد با روی نیز در دست تحقیق است.

وی در ادامه به موضوع چاقی اشاره کرد و گفت: چاقی یک اپیدمی خا موش به شمار می‌رود چرا که افزایش سلول‌های چربی بدن را به همراه دارد و هرچه سن پایین‌تر باشد چاقی‌ خطر بیشتری خواهد داشت و سندرم‌های متابولیک فرد را تهدید می‌کند.

رئیس انجمن تغذیه کودکان ایران بیان داشت: کودکان چاق با افزایش حجم دور شکم و بیماری‌هایی همچون فشار خون، دیابت نوع 2 و سکته‌های زودرس قبلی و مغزی مواجه‌اند؛ بنابراین آگاه‌سازی والدین در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

صیاری خاطرنشان کرد: میزان قندی که فرد بالغ باید مصرف کند به طور میانگین 25 گرم طی 24 ساعت است که معادل 6 قاشق مرباخوری شکر بوده و اضافه مصرف کردن آن قند را تبدیل به چربی در بدن می‌کند.

وی نسبت به مصرف آبمیوه‌های صنعتی و نوشابه هشدار داد و گفت: به طور مثال یک آبمیوه صنعتی 25 گرم قند دارد که معادل حد مجاز یک روز قند مصرفی است. فست ‌ فودها نیز از طرف دیگر خطرات خود را داشته چرا که همراه آن نوشابه مصرف می‌شود و چربی‌های بد نیز در آن وجود دارد.

رئیس انجمن تغذیه کودکان ایران گفت: مغز ارتباط مستقیمی با تغذیه در هزار روز اول زندگی دارد و در سه سال اول 90 درصد رشد مغز انجام می‌گیرد و بقیه آن تا هشت سالگی است؛ بنابراین اندازه مغز تا سه سالگی به 90 درصد طول عمر انسان می‌رسد، بنابراین مصرف غذاهای سالم و استفاده از مکمل‌های Aو D امری ضروری است.

صیاری با اشاره به اینکه کمبود آهن بهره هوشی کودک را کم می‌کند، گفت: مادران بارداری که دچار فقر آهن باشند و خونریزی بعد از زایمان هم داشته باشند خطر مرگ هشت برابری نسبت به سایر مادران با شرایط عادی دارند؛ بنابراین توجه به این مساله حائز اهمیت است.

و ی گفت: خانواده‌ها هنگام تهیه مکمل باید آن را بررسی کرده و به لیبل آن توجه کنند و میزان ویتامین A,D و آهن در آن به اندازه کافی و استاندارد باشد که در این زمینه می‌توانند با پزشک خود مشورت کنند.

رئیس انجمن تغذیه کودکان ایران در پایان، گفت: تغذیه در بیماری‌ها،‌ تغذیه در بوفه مدارس، ارزیابی کیفیت شیرهای مصرفی در ایران و راه‌های بهبود آن،‌ تغذیه در هزار روز اول، پیشگیری و درمان چاقی در کودکان و نوجوانان و سلامت تغذیه کودکان از محورهای اصلی این کنگره به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: